Ο Μεγάλος Περίπατος και τα προβλήματα που προκάλεσε στην πρωτεύουσα –όχι μόνο στον Δήμο Αθηναίων, αλλά και αλλού, καθώς η κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω των ρυθμίσεων στην Πανεπιστημίου έπληξε και όμορους δήμους– απασχολεί πλέον τον πολιτικό κόσμο αλλά και την Περιφέρεια Αττικής.
Ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης ήταν διακριτικός. Υποκύπτοντας στην κομματική πειθαρχία, δεν επέκρινε τον ομόσταυλο στη ΝΔ δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη για τη μεθόδευση του έργου, αλλά αντιπρότεινε ο Μεγάλος Περίπατος να εφαρμόζεται τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες, ώστε να μπορέσει ο κόσμος να τον αγαπήσει χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα στους εργαζόμενους. Μια μεσοβέζικη και μάλλον ανεφάρμοστη λύση, με την οποία ο κ. Πατούλης απλώς πέταξε την μπάλα στην εξέδρα όταν ρωτήθηκε σχετικά από την ΕΡΤ.
Πιο αναλυτικός και εμπεριστατωμένος ήταν ο πρώην περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός, ο οποίος διατύπωσε το προφανές, ότι ο Μεγάλος Περίπατος είναι «ένα μεγαλεπήβολο έργο που ξεκινά ανάποδα».
Ο κ. Σγουρός τόνισε ότι –αν είναι δυνατόν για έργο τέτοιας εμβέλειας!– «δεν υπάρχουν πλήρεις κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες για το έργο και, φυσικά, ούτε και οι σχετικές εγκρίσεις», ενώ επεσήμανε ότι «η Πανεπιστημίου δεν είναι δημοτικός δρόμος, καθώς η εποπτεία και η ευθύνη συντήρησής της ανήκει στην Περιφέρεια Αττικής».
Οσο για τον πολυδιαφημισμένο ποδηλατόδρομο της Πανεπιστημίου, ο κ. Σγουρός ερώτησε το εξής απλό: «Μια λωρίδα μετατρέπεται σε ποδηλατόδρομο από το Σύνταγμα μέχρι την Ομόνοια χωρίς να συνδέεται με άλλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Τι εξυπηρετεί να κουβαλήσει κάποιος το ποδήλατο στο Σύνταγμα να πάει μέχρι την Ομόνοια και μετά να το μεταφέρει –πώς;– στο σπίτι του; Αλλωστε τα πεζοδρόμια στην Πανεπιστημίου είναι υπερ-επαρκή για τους πεζούς. Τι πραγματικά θα ωφελήσει η περαιτέρω διαπλάτυνση;».
Το σχόλιο του κ. Σγουρού για την Πανεπιστημίου και τον Μεγάλο Περίπατο ήταν το εξής:
Ο «μεγάλος περίπατος της Αθήνας», όπως ονομάστηκε η ενοποίηση του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, ξεκινά με τους χειρότερους οιωνούς.
Χωρίς να είμαστε αντίθετοι με το σύνολο του έργου και καθώς το ζήτημα δεν απασχόλησε το Περιφερειακό Συμβούλιο, σημειώνουμε και καταθέτουμε στον δημόσιο διάλογο τις διαπιστώσεις και ενστάσεις μας.
Πρώτον και κυριότερον: Δεν υπάρχουν πλήρεις κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες για το έργο και φυσικά ούτε και οι σχετικές εγκρίσεις.
Με αφορμή το πρόβλημα του κορονοϊού αποφασίστηκε ο περιορισμός των λωρίδων κυκλοφορίας στην οδό Πανεπιστημίου. Με τον τρόπο αυτό στραγγαλίστηκε η κυκλοφορία των οχημάτων, ταλαιπωρώντας χιλιάδες οδηγούς.
Η Πανεπιστημίου δεν είναι δημοτικός δρόμος! Η εποπτεία και η ευθύνη συντήρησής της ανήκει στην Περιφέρεια Αττικής. Αλήθεια, μέσα από ποιες διαβουλεύσεις και διαδικασίες και με ποιο νομικό έρεισμα ο κ Πατούλης εκχώρησε την αρμοδιότητα του στον δήμαρχο Αθηναίων; Αραγε τώρα ποιος έχει την ευθύνη συντήρησης όλου του δρόμου ή στην απευκταία περίπτωση ατυχήματος, ποιος επιλαμβάνεται;
Η ενοποίηση θα έπρεπε να ξεκινήσει από τους δρόμους αρμοδιότητας του δήμου, όπως τη Μητροπόλεως, την Αθηνάς, την Πατησίων. Να μελετηθούν οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία και ιδιαίτερα πώς επηρεάζεται η Πανεπιστημίου. Επίσης έμφαση θα έπρεπε να δοθεί στις υποβαθμισμένες παρυφές του κέντρου των Αθηνών όπου υπάρχουν διαχρονικά προβλήματα γκετοποίησης και παραβατικότητας.
Μια τελευταία παρατήρηση για την οδό Πανεπιστημίου. Μια λωρίδα μετατρέπεται σε ποδηλατόδρομο από το Σύνταγμα μέχρι την Ομόνοια χωρίς να συνδέεται με άλλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
Τι εξυπηρετεί να κουβαλήσει κάποιος το ποδήλατο στο Σύνταγμα να πάει μέχρι την Ομόνοια και μετά να το μεταφέρει –πώς;– στο σπίτι του. Αλλωστε τα πεζοδρόμια στην Πανεπιστημίου είναι υπερ-επαρκή για τους πεζούς. Τι πραγματικά θα ωφελήσει η περαιτέρω διαπλάτυνση;
Η παράταξή μας θεωρεί ότι κινείται στη σωστή κατεύθυνση η σκέψη το ιστορικό κέντρο της Αθήνας να γίνει ένας ενοποιημένος τόπος μιας ωραίας βόλτας, να μην ξεχνάμε όμως ότι κυρίως είναι τόπος εργασίας και πρέπει όσοι εργάζονται να εξυπηρετούνται χωρίς να ταλαιπωρούνται.
Να μην ξεχνάμε επίσης ότι υπάρχει και το ένα μεγάλο, υποβαθμισμένο τμήμα της Αθήνας που περιμένει εδώ και χρόνια παρεμβάσεις για την αναζωογόνησή του και στην κατεύθυνση αυτή έχουμε καταθέσει εδώ και χρόνια τις δικές μας προτάσεις.
ΣΥΡΙΖΑ: Πειραματισμοί που δοκιμάζουν τα όρια των πολιτών
Πάντως οι ρυθμίσεις στην οδό Πανεπιστημίου δεν γλίτωσαν από τις βολές της αντιπολίτευσης, δηλαδή μεταφέρθηκαν στην κεντρική πολιτική σκηνή. Με αφορμή όσα συνέβησαν και την Τρίτη, ο ΣΥΡΙΖΑ εγκάλεσε και την κυβέρνηση για «πειραματισμούς που δοκιμάζουν τα όρια και τις αντοχές των πολιτών».
«Για δεύτερη συνεχόμενη μέρα ζούμε τα αποτελέσματα ενός παραλογισμού» ανέφερε η Κουμουνδούρου, σχολιάζοντας ότι «δεν μπορείς να μειώσεις το αυτοκίνητο χωρίς να ενισχύσεις τα μέσα μαζικής μεταφοράς» και «δεν μπορείς να προχωράς σε τόσο μεγάλες αλλαγές με σοβαρές ελλείψεις στον σχεδιασμό και στις μελέτες και με απουσία ουσιαστικού διαλόγου».
«Οι πειραματισμοί του Δήμου Αθηναίων και της κυβέρνησης δοκιμάζουν τα όρια και τις αντοχές πολιτών, εργαζομένων και επιχειρηματιών. Κάθε ουσιαστική αλλαγή οφείλει να σέβεται την καθημερινότητα των ανθρώπων της Αθήνας και να στηρίζεται στον ουσιαστικό διάλογο».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News