858
Ο λογαριασμός του Μαρκ Ζάκερμπεργκ στο Facebook. Η περίοδος των παχιών αγελάδων ανήκει στο παρελθόν | Shutterstock

Ζάκερμπεργκ: Τα έξι μεγαλύτερα αγκάθια στον δρόμο της Meta

Protagon Team Protagon Team 5 Φεβρουαρίου 2022, 11:15
Ο λογαριασμός του Μαρκ Ζάκερμπεργκ στο Facebook. Η περίοδος των παχιών αγελάδων ανήκει στο παρελθόν
|Shutterstock

Ζάκερμπεργκ: Τα έξι μεγαλύτερα αγκάθια στον δρόμο της Meta

Protagon Team Protagon Team 5 Φεβρουαρίου 2022, 11:15

Το ιλιγγιώδες ποσό των 230 δισ. δολαρίων έχασε μέσα σε μία ημέρα η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ. Οι μετοχές της Meta, της πρώην Facebook δηλαδή, έπεσαν 26% την Πέμπτη μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του τελευταίου τριμήνου του 2021, που δεν ήταν τα αναμενόμενα. Οπως αναφέρουν οι New York Times, ο Ζάκερμπεργκ έχει έξι λόγους να ανησυχεί για την πορεία της Meta:

1 Δεν υπάρχουν πια άλλοι χρήστες

Η εποχή που το Facebook, η ναυαρχίδα της Meta, μεγάλωνε καθημερινά, πέρασε. Η πλατφόρμα έχασε 500.000 χρήστες μέσα σε τρεις μήνες. Είναι η πρώτη μείωση στη 18χρονη ιστορία της και αυτό για τους αναλυτές σημαίνει ότι ίσως έχει φτάσει πλέον στο ανώτατο όριό της.

Τα στελέχη της εταιρείας έχουν πει ότι μπορούν να στρέψουν την προσοχή τους σε άλλες πηγές «χρυσού», όπως το WhatsApp, αλλά οι μέτοχοι πρώτα θα εξετάσουν πλατφόρμες όπως το Instagram για να δουν αν και αυτό έχει φτάσει τα όριά του.

2 Οι αλλαγές της Apple

Την περασμένη άνοιξη, η Apple παρουσίασε μία νέα υπηρεσία στο λειτουργικό του iPhone, που επιτρέπει στον κάτοχό του να μπλοκάρει την παρακολούθηση των online κινήσεών του από εφαρμογές όπως το Facebook και το Instagram. Αυτό έβλαψε τη Meta και θα συνεχίσει να το κάνει.

Πλέον, οι εφαρμογές πρέπει να ρωτούν τον χρήστη αν τους επιτρέπει να τον παρακολουθούν και φυσικά οι περισσότεροι απαντούν αρνητικά. Αυτό σημαίνει λιγότερες πληροφορίες για το Facebook, βάσει των οποίων κανονίζει τις στοχευμένες διαφημίσεις που θα δει ο χρήστης, και από τις οποίες η εταιρεία έχει μεγάλα έσοδα. Αυτό πλέον έγινε πολύ πιο δύσκολο με αποτέλεσμα οι διαφημιστές να μην είναι τόσο πρόθυμοι όσο πριν να πουλήσουν τις διαφημίσεις τους στην εταιρεία.

Οι κάτοχοι των iPhone είναι μάλιστα αυτοί που έχουν περισσότερα χρήματα από τους κατόχους Android, σημειώνουν οι NYT, καθώς αυτοί παραδοσιακά ξοδεύουν περισσότερα χρήματα σε προϊόντα και υπηρεσίες που βλέπουν στις online διαφημίσεις.

Η Meta ανακοίνωσε ότι οι αλλαγές της Apple θα της αφαιρέσουν 10 δισ. δολάρια από τα προβλεπόμενα έσοδα του επόμενου χρόνου. Και παρά τις διαμαρτυρίες του Ζάκερμπεργκ, η Apple δεν προτίθεται να τις πάρει πίσω.

3 Οι διαφημιστές ψηφίζουν Google

Τα προβλήματα της Meta βέβαια, είναι δώρο στους ανταγωνιστές της. Καθώς οι διαφημιστές έχουν λιγότερες πιθανότητες να φτάσουν οι διαφημίσεις τους στους χρήστες μέσα από τις εφαρμογές της Meta, στρέφονται στην Google.

Την περασμένη εβδομάδα, η Alphabet, εταιρεία στην οποία ανήκει η Google, ανακοίνωσε ρεκόρ πωλήσεων, κυρίως από διαφημίσεις που βλέπουν οι χρήστες όταν κάνουν αναζητήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, δηλαδή ψάχνουν να αγοράσουν προϊόντα οnline. Είναι η κατηγορία όπου η Meta έχασε κέρδη.

Η Google δεν εξαρτάται τόσο πολύ από την Apple για να συγκεντρώνει δεδομένα για τους χρήστες της. Η μηχανή αναζήτησης μαζεύει στοιχεία και από άλλες πηγές, όπως είπαν οι αναλυτές.

Επίσης, καθώς η Google είναι η βασική μηχανή αναζήτησης για τον περιηγητή Safari της Apple, οι διαφημίσεις της εμφανίζονται σε περισσότερα σημεία και έτσι είναι πιο ελκυστική για τους διαφημιστές.

Το Facebook αντιμετωπίζει προβλήματα το τελευταίο διάστημα κι αυτό αντικατοπτρίζεται και στην πορεία της μετοχής της Meta

4 Η απειλή του TikTok

Τον τελευταίο χρόνο ο ανταγωνισμός του TikTok είναι έντονος για το Facebook και το Instagram. Η πλατφόρμα, που προτιμούν πλέον οι νεότερες ηλικίες, έχει ένα δισεκατομμύριο χρήστες και στηρίζεται και από την Κίνα.

Είναι ο σοβαρότερος αντίπαλος της Meta, η οποία προσπάθησε να μιμηθεί το TikTok δημιουργώντας τα Instagram Reels, μία υπηρεσία βίντεο που βλέπουν οι χρήστες του Instagram και είναι δημοφιλής.

Το πρόβλημα όμως, είναι ότι δεν φέρνει χρήματα στην εταιρεία, καθώς οι χρήστες μπορούν να προσπεράσουν τις διαφημίσεις χωρίς να τις δουν.

Το ίδιο είχε συμβεί και παλιότερα, όταν το Instagram εισήγαγε τα Stories, ως απάντηση στο ιδιαίτερα δημοφιλές στους νέους, Snapchat. Αρχικά, το προϊόν δεν απέφερε διαφημιστικά έσοδα, όμως αργότερα αυτό άλλαξε. Αλλά, όπως σημειώνουν οι NYT, τίποτα δεν εγγυάται ότι η ιστορία θα επαναληφθεί.

5 Η επένδυση στο Μετασύμπαν

Ο Ζάκερμπεργκ αγαπά το Μετασύμπαν, πιστεύει ότι αυτό είναι το μέλλον στο Ιντερνετ και κάνει ό,τι μπορεί για να το πραγματοποιήσει.

Μόνο πέρυσι, ξόδεψε 10 ολόκληρα δισεκατομμύρια για αυτό και, όπως φαίνεται, τα επόμενα χρόνια, το ποσό θα είναι ακόμα μεγαλύτερο.

Ομως, κανείς δεν ξέρει αν το στοίχημα θα αποδώσει. Η εικονική πραγματικότητα είναι ακόμα για τους λίγους και η εκτεταμένη χρήση των ειδικών σετ κεφαλής είναι μήνες ή χρόνια μακριά, γράφει η εφημερίδα.

Ο Ζάκερμπεργκ ζητά από τους εργαζόμενους, τους χρήστες και τους επενδυτές να του έχουν εμπιστοσύνη, αλλά είναι κάτι που θα κοστίσει στην εταιρεία πολλά δισεκατομμύρια, με αβέβαιο αποτέλεσμα.

6 Η «δαμόκλειος σπάθη» των αντιμονοπωλιακών νόμων

Ο πονοκέφαλος των ρυθμιστικών αρχών της Ουάσινγκτον δεν λέει να φύγει για τον Ζάκερμπεργκ, που πάντα βρίσκεται στο στόχαστρό τους και κατηγορείται για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.

Ηδη η Meta είναι αντικείμενο πολλών ερευνών, τόσο από την ομοσπονδιακή επιτροπή εμπορίου όσο και από εισαγγελείς σε πολιτείες. Το Κογκρέσο σχεδιάζει ακόμα πιο αυστηρή νομοθεσία.

Ο Ζάκερμπεργκ επιμένει ότι η εταιρεία του δεν είναι μονοπώλιο και έχει πανίσχυρο ανταγωνισμό από τους TikTok, Apple, Google και άλλους.

Οι αυστηρότεροι έλεγχοι δυσκολεύουν το έργο της Meta. Παλιά, η Facebook αγόρασε χωρίς πρόβλημα την WhatsApp και το Instagram, δημιουργώντας μία αυτοκρατορία στα social media. Τώρα, ακόμα και η παραμικρή εξαγορά μπαίνει στο μικροσκόπιο.

Τα περιθώρια πλέον έχουν στενέψει πολύ για τον Ζάκερμπεργκ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...