Σύμφωνα με όλα τα δεδομένα και τα στάνταρ, το 2023 θα ήταν μια δύσκολη χρονιά για τη Σακίρα. Αυτή και ο επί χρόνια σύντροφός της, ισπανός ποδοσφαιριστής της Μπαρτσελόνα Ζεράρ Πικέ, βρίσκονταν στη μέση ενός δημόσιου χωρισμού και η σούπερ σταρ της ποπ είχε επίσης παραπεμφθεί σε δίκη για φορολογική απάτη στην Ισπανία.
Κι όμως, μέσα σε δύο εβδομάδες της νέας χρονιάς η τραγουδίστρια γνώρισε την αποθέωση χάρη σε μια συνεργασία της με τον περιζήτητο αργεντινό DJ και παραγωγό Bizarrap, ενώ το αποκορύφωμα εκτυλίχθηκε την περασμένη Τρίτη στα ετήσια βραβεία Video Music Awards (VMA) του MTV, όπου η 46χρονη πλέον Σακίρα εμφανίστηκε και έλαβε το βραβείο του δια βίου επιτεύγματος.
Δεν υπάρχει τίποτα το διακριτικό στο άλμπουμ «Shakira: Bzrp Music Sessions, Vol. 53» επισημαίνει η Washington Post, καθώς αναφέρεται ονομαστικά στη νέα, 23χρονη τότε, φιλενάδα του Πικέ, και απευθύνεται ευθέως στον πρώην της, τραγουδώντας: «Με άφησες με μια πεθερά για γείτονα, με τον Τύπο στην πόρτα μου και με χρέος στην περιουσία μου».
Για κάθε άλλη ποπ σταρ, η κυκλοφορία ενός κομματιού στο οποίο εκφράζεται ευθεία απόρριψη, σε συνεργασία με έναν παραγωγό που είναι γνωστό ότι δουλεύει κυρίως με αστέρια της μουσικής reggaeton και της latin trap, θα μπορούσε να θεωρηθεί επικίνδυνη κίνηση. Αλλά για τη Σακίρα, η δουλειά της οποίας έχει καθοριστεί από το γεγονός ότι αψηφά όλα τα είδη και από τους αιχμηρούς στίχους, ήταν business as usual.
Η Σακίρα έγινε διάσημη ως έφηβη στην πατρίδα της, την Κολομβία, όπου ηχογράφησε το πρώτο της άλμπουμ στην τρυφερή ηλικία των 13 ετών. Γνώρισε επιτυχία με το τρίτο και το τέταρτο ισπανόφωνο άλμπουμ της, εδραιώνοντας τη φήμη της ως ταλαντούχας τραγουδοποιού και ρόκερ, με τα φωνητικά της να συγκρίνονται με εκείνα της Καναδής Αλάνις Μορισέτ.
Το τέταρτο άλμπουμ της, με τίτλο «Pies Descalzos», ηχογραφημένο το 1995, την τοποθέτησε στο ραντάρ του έμπειρου μουσικού παραγωγού Εμίλιο Εστέφαν, ο οποίος είχε επιβλέψει την πολύ επιτυχημένη αγγλόφωνη στροφή της συζύγου του, Γκλόρια Εστέφαν, και άλλων λατίνων αστέρων της μουσικής, και είδε παρόμοιες δυνατότητες crossover (αγγλόφωνου περάσματος) στο πρόσωπο –και, ιδίως, στη φωνή– της νεαρής Σακίρα.
Με τον Εστέφαν ως μάνατζερ και εκτελεστικό παραγωγό της η τραγουδίστρια ηχογράφησε το «Dónde Están los Ladrones?» το 1998, που απηχούσε τη στοχαστική σύνθεση των τραγουδιών του «Pies Descalzos», γέρνοντας περισσότερο προς την ισπανόφωνη ροκ. Το άλμπουμ προσγειώθηκε στο Τοπ-200 του Billboard και κέρδισε την υποστήριξη του τότε επικεφαλής της Sony Music, Τόμι Μότολα, ο οποίος είπε στους Los Angeles Times ότι η Σακίρα ήταν «η απόλυτη καλλιτεχνική ευφυΐα».
Αν τα άλμπουμ «Pies Descalzos» και «Dónde» έκαναν τη Σακίρα γνωστό όνομα στη Λατινική Αμερική (και στις λατινοαμερικανικές κοινότητες στις ΗΠΑ), ήταν το δίγλωσσο «Laundry Service», που κυκλοφόρησε το 2001, εκείνο που καθιέρωσε την κολομβιανή σταρ ως υπερδύναμη της παγκόσμιας ποπς.
Η Σακίρα υπήρξε αναμφίβολα η κινητήρια δύναμη στο ταξίδι του λάτιν crossover της δεκαετίας του ’90, που έκανε διάσημους καλλιτέχνες όπως η Γκλόρια Εστεφαν και ο Ρίκι Μάρτιν πέρα από τη Λατινική Αμερική (αλλά με αγγλόφωνο, κυρίως, ρεπερτόριο) και οδήγησε σε μια νέα γενιά λατίνων σταρ, που ερμηνεύουν τραγούδια αποκλειστικά στα ισπανικά.
Η τραγουδίστρια συνέχισε να συνδυάζει τα αγγλικά με τα ισπανικά στα επόμενα άλμπουμ της, και έγινε η πρώτη live ερμηνεύτρια στα μουσικά βραβεία κύρους του MTV, VMA, όπου τραγούδησε εξ ολοκλήρου στα ισπανικά το «La Tortura» –σε ντουέτο με τον Αλεχάντρο Σανζ–, από το άλμπουμ της του 2005 «Fijación Oral, Vol. 1».
Η φετινή τηλεοπτική μετάδοση των βραβείων VMA σηματοδοτεί την ολοκλήρωση ενός πλήρη κύκλου για τη Σακίρα. Είναι η πρώτη καλλιτέχνης από τη Νότια Αμερική που λαμβάνει το βραβείο «Video Vanguard» (Βίντεο Πρωτοπορίας), ένα ορόσημο στην ιστορία του MTV, καθώς τα VMA –τα οποία θα μεταδοθούν ταυτόχρονα και στο ισπανόφωνο παναμερικανικό κανάλι Univision– είναι έτοιμα να γίνουν πιο… παγκόσμια από ποτέ.
«Θα μπορούσα να θεωρήσω την επιτυχία μου ως συντρίμμι από την έκρηξη της λάτιν μουσικής» είχε πει η Σακίρα στο περιοδικό Billboard το 2018, προσθέτοντας: «Είναι δύσκολο να γενικεύουμε, αλλά η μουσική βρίσκεται σε ένα σημείο όπου έχει όλο και πιο εκλεπτυσμένο ήχο, ο οποίος γίνεται ελκυστικός για έναν διεθνή θαυμαστή της ποπ. Πολλοί λατίνοι καλλιτέχνες κατανοούν καλά αυτή την οικουμενικότητα και γνωρίζουν πώς να προσελκύουν τα παγκόσμια γούστα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News