931
Φωτιά στη γέφυρα του Κερτς τον Οκτώβριο του 2022, έπειτα από έκρηξη που προκάλεσαν οι Ουκρανοί | Photo by Vera Katkova/Anadolu Agency via Getty Images

Ρώσοι και Κινέζοι σχεδιάζουν τούνελ που θα συνδέει Ρωσία – Κριμαία

Protagon Team Protagon Team 24 Νοεμβρίου 2023, 16:18
Φωτιά στη γέφυρα του Κερτς τον Οκτώβριο του 2022, έπειτα από έκρηξη που προκάλεσαν οι Ουκρανοί
|Photo by Vera Katkova/Anadolu Agency via Getty Images

Ρώσοι και Κινέζοι σχεδιάζουν τούνελ που θα συνδέει Ρωσία – Κριμαία

Protagon Team Protagon Team 24 Νοεμβρίου 2023, 16:18

Ρώσοι και κινέζοι επιχειρηματίες, οι οποίοι συνδέονται με τις αντίστοιχες κυβερνήσεις τους, πραγματοποιούν μυστικές συζητήσεις για την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας που θα συνδέει τη Ρωσία με την Κριμαία, προκειμένου να δημιουργήσουν μια δίοδο μεταφοράς που θα προστατεύεται από τις ουκρανικές επιθέσεις. Αυτό αποκαλύπτουν επικοινωνίες που υπέκλεψαν οι υπηρεσίες ασφαλείας της Ουκρανίας.

Η μήκους 15 χλμ. γέφυρα του Κερτς, που συνδέει επί του παρόντος την Κριμαία με τη Ρωσία και αποτελεί τη βασική δίοδο ανεφοδιασμού του ρωσικού στρατού, έχει βομβαρδιστεί δύο φορές από την Ουκρανία και η Ρωσία ανησυχεί για το πόσο ευάλωτη είναι. Τα σχέδια αυτά δείχνουν ότι η Ρωσία δεν σκοπεύει σε καμία περίπτωση να εγκαταλείψει την Κριμαία, μια χερσόνησο που προσάρτησε παράνομα το 2014, ενώ υπογραμμίζουν και την αυξανόμενη εξάρτηση της Μόσχας από την Κίνα.

Η κατασκευή μιας σήραγγας κοντά στην υπάρχουσα γέφυρα θα αντιμετωπίσει τεράστια εμπόδια, σύμφωνα με τις ΗΠΑ. Ειδικοί μηχανικοί λένε ότι εργασίες τέτοιου μεγέθους, που κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια και χρειάζονται χρόνια για να ολοκληρωθούν, δεν έχουν επιχειρηθεί ποτέ σε εμπόλεμη ζώνη.

Ωστόσο, παρά τις εύλογες αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του σχεδίου, η Ρωσία έχει σαφείς λόγους να το επιδιώξει. Η αποτυχία της να εξασφαλίσει μια αποφασιστική νίκη στον πόλεμο, δείχνει ότι η Ουκρανία είναι σε θέση να συνεχίσει να καταφέρνει ισχυρά πλήγματα, καταστρέφοντας τη γέφυρα ξανά και ξανά.

Η στάση της Κίνας είναι ένα μυστήριο επί του παρόντος. Η εμπλοκή της στο έργο θα εγκυμονούσε πολιτικούς και οικονομικούς κινδύνους για τη χώρα, η οποία ποτέ δεν αναγνώρισε επίσημα την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία, ενώ οι εταιρείες της θα μπορούσαν να παγιδευτούν σε οικονομικές κυρώσεις σαν αυτές που οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν επιβάλει στη Μόσχα.

Ωστόσο, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που βγήκαν στη δημοσιότητα φανερώνουν ότι μια από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της Κίνας έχει δηλώσει την προθυμία της να συμμετάσχει. Τα μηνύματα δόθηκαν στην Washington Post από ουκρανούς αξιωματούχους. Η αυθεντικότητα των μηνυμάτων επιβεβαιώθηκε και από άλλες πληροφορίες που έλαβε η εφημερίδα, συμπεριλαμβανομένων εγγράφων που δείχνουν ότι μια ρωσοκινεζική κοινοπραξία με άτομα που κατονομάζονται στα email δημιουργήθηκε πρόσφατα στην Κριμαία.

Ενα από τα μηνύματα, με ημερομηνία 4 Οκτωβρίου, περιγράφει την China Railway Construction Corporation – CRCC, ως «έτοιμη να διασφαλίσει την κατασκευή σιδηροδρομικών και οδικών έργων οποιασδήποτε πολυπλοκότητας στην περιοχή της Κριμαίας».

Η κρατική CRCC κατασκεύασε πολλά από τα μεγαλύτερα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα στην Κίνα και έχει δημιουργήσει ουσιαστικούς δεσμούς με τη Ρωσία τα τελευταία χρόνια μέσω έργων όπως η επέκταση του μετρό της Μόσχας που ολοκληρώθηκε το 2021.

Απόλυτη μυστικότητα

Ο Βλαντίμιρ Καλιούζνι, ρώσος επιχειρηματίας που προσδιορίζεται σε έγγραφα ως ο γενικός διευθυντής της κοινοπραξίας, απέρριψε το θέμα ως «αέρα κοπανιστό» πριν πει στην Post ότι δεν θα δώσει καμία πληροφορία στα «εχθρικά μέσα ενημέρωσης» και κλείσει το τηλέφωνο στους δημοσιογράφους.

Παρόλα αυτά, σε ένα μήνυμα που εστάλη τον περασμένο μήνα σε ρώσο αξιωματούχο στη Μόσχα, ο Καλιούζνι είπε ότι είχε στα χέρια του «μια επιστολή από τους κινέζους εταίρους μας σχετικά με την ετοιμότητα μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Κίνα, CRCC, να συμμετάσχει ως γενικός εργολάβος για την κατασκευή μιας σήραγγας κάτω από το στενό του Κερτς».

Το email απευθυνόταν στον Γκεόργκι Μουράντοφ, ο οποίος αναφέρεται ως μόνιμος εκπρόσωπος της Δημοκρατίας της Κριμαίας στο γραφείο του Βλαντίμιρ Πούτιν.

Η πρόταση για τη σήραγγα έρχεται καθώς η Ρωσία προωθεί παράλληλα και άλλα έργα υποδομής σε εδάφη που έχει καταλάβει από το 2014 ή από την περσινή εισβολή. Πρόσφατες δορυφορικές εικόνες έδειξαν νέα τμήματα σιδηροδρόμων κατά μήκος της ακτογραμμής της Αζοφικής Θάλασσας, μέρος μιας κατεχόμενης χερσαίας διαδρομής που συνδέει επίσης τη Ρωσία με την Κριμαία.

Τα αρχεία εγγραφής της κοινοπραξίας δείχνουν ότι έξι από τους εννέα διευθυντές του οργανισμού δεν κατονομάζονται, κάτι που επιτρέπεται σύμφωνα με τους ρωσικούς νόμους που έχουν σχεδιαστεί για την προστασία των στόχων των δυτικών κυρώσεων.

Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποκαλύπτουν επίσης τις κινεζικές προσπάθειες για διατήρηση της μυστικότητας. Κάποιος γράφει ότι η CRCC θα συμμετέχει μόνο υπό συνθήκες «πλήρους εμπιστευτικότητας» και ότι η επωνυμία της εταιρείας θα αντικατασταθεί από «άλλη, μη συνδεδεμένη νομική οντότητα» σε όλες τις συμβάσεις. Ενα άλλο email αναφέρει μια κινεζική τράπεζα πρόθυμη να «μετατρέψει τα κεφάλαιά της σε ρούβλια για τη μεταφορά τους στην Κριμαία για να χρηματοδοτήσει έργα της κοινοπραξίας».

Εργο υψηλού ρίσκου και τεράστιου κόστους

Ειδικοί σε μεγάλα έργα διεθνών μεταφορών είπαν στην Post ότι η κατασκευή μιας σήραγγας κάτω από το στενό του Κερτς είναι τεχνικά εφικτή και ότι η Κίνα διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και εξοπλισμό. Ωστόσο, είπαν, θα ήταν ένα τεράστιο εγχείρημα, συγκρίσιμο σε κλίμακα με μια σήραγγα μεταξύ Δανίας και Γερμανίας που βρίσκεται υπό κατασκευή εδώ και οκτώ χρόνια, προβλέπεται να κοστίσει περισσότερα από 8,7 δισ. δολάρια και θα είναι η μεγαλύτερη σήραγγα στην Ευρώπη όταν ολοκληρωθεί στο τέλος της δεκαετίας.

Πρόσθεσαν ότι είναι απίθανο μια σήραγγα του Κερτς να ολοκληρωθεί εγκαίρως για να βοηθήσει τη Ρωσία στην πολεμική της προσπάθεια, αλλά ότι η Μόσχα μπορεί να τη θεωρήσει μια πιο μακροπρόθεσμη επένδυση, που προορίζεται να παρέχει ασφαλή σύνδεση με εδάφη που θα αμφισβητούνται επί δεκαετίες στο μέλλον.

Για τον Πούτιν, η Κριμαία έχει συμβολική σημασία που καθιστά σημαντική τη σύνδεσή της με τη Μητέρα Ρωσία. Για τους Κινέζους, από την άλλη πλευρά, το όφελος φαίνεται να είναι καθαρά οικονομικό. Η Κίνα πιθανότατα θα επέμενε στη μερική ιδιοκτησία της σήραγγας, καθώς θα μπορούσε να διασφαλίσει έσοδα είτε σε διόδια είτε από ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Λόγω της διαρκούς απειλής επίθεσης, είπαν οι ειδικοί στην Post, η Ρωσία και η Κίνα πιθανότατα δεν θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν νεότερες μεθόδους κατασκευής που περιλαμβάνουν γιγάντια σκάφη βυθοκόρησης στην επιφάνεια του νερού. Η μόνη τους επιλογή θα είναι να χρησιμοποιήσουν την παραδοσιακή τεχνολογία διάνοιξης σήραγγας.

Η κατασκευή μιας σήραγγας κατά μήκος του στενού του Κερτς πιθανότατα θα κοστίσει τουλάχιστον 5 δισ. δολάρια.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...