Ενα αυτόνομο σκάφος που κατασκεύασε η βρετανική εταιρεία Sea-KIT International αποκαλύπτει ορισμένες από τις εντυπωσιακές δυνατότητες που θα προσφέρουν τα μη επανδρωμένα σκάφη σε κάθε είδους θαλάσσιες αποστολές και δραστηριότητες. Το 12 μέτρων Uncrewed Surface Vessel (USV) Maxlimer ολοκλήρωσε με επιτυχία μια αποστολή χαρτογράφησης του πυθμένα του Ατλαντικού Ωκεανού, η οποία διήρκεσε 22 μέρες.
Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το BBC οι υπεύθυνοι της αποστολής είχαν τον έλεγχο του σκάφους μέσω δορυφόρων από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Τόλσμπερι, στην Ανατολική Αγγλία. Η αποστολή χρηματοδοτήθηκε εν μέρει και από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος.
Τα ρομποτικά πλοία υπόσχονται επανάσταση στις θαλάσσιες δραστηριότητες παντός είδους, εμπορικές, ερευνητικές ακόμη και στρατιωτικές. Πολλές εταιρείες έχουν επενδύσει στην κατασκευή ρομποτικών θαλάσσιων σκαφών. Μάλιστα, ορισμένα από αυτά, όπως μικρά μεταφορικά σκάφη που κινούνται σε κανάλια και μικρά φεριμπότ που μεταφέρουν επιβάτες σε σημεία πόλεων που χωρίζονται από ποτάμια ή κανάλια, έχουν ήδη ξεκινήσει τα δρομολόγιά τους.
Παρόλα αυτά, θα πρέπει τα ρομποτικά σκάφη να αποδείξουν πέραν πάσης αμφισβήτησης ότι εκτός από τα πρακτικά οφέλη που θα προσφέρουν, είναι και απολύτως ασφαλή. Ενα ρομποτικό σκάφος ο έλεγχος του οποίου έχει για διαφόρους λόγους χαθεί, θα αποτελεί, όπως είναι ευνόητο, πολύ μεγάλη απειλή.
Ο ρομποτικός εξερευνητής
Το USV Maxlimer χαρτογράφησε μια περιοχή χιλίων τ.χλμ. του σε βάθη ενός χλμ. Τα όργανα του σκάφους μπορούν να καταγράφουν λεπτομερείς εικόνες του πυθμένα των ωκεανών σε υψηλή ανάλυση, γεγονός που επιτρέπει στους ειδικούς να διαπιστώνουν τι υπάρχει σε αυτές τις περιοχές του πλανήτη που εξακολουθούν να είναι ανεξερεύνητες σε ποσοστό περίπου 90%.
Ο αρχικός προγραμματισμός της αποστολής ήταν το σκάφος να διασχίσει τον Ατλαντικό και να χαρτογραφήσει τη διαδρομή του από την Αγγλία στις ΗΠΑ. Αλλά η πανδημία και τα διαφόρων ειδών προβλήματα που ανέκυψαν με αυτή κατέστησαν αδύνατο αυτό το ταξίδι, στην παρούσα τουλάχιστον φάση.
Το USV Maxlimer κατασκευάστηκε για να λάβει μέρος σε έναν από τους διαγωνισμούς που διοργανώνει εδώ και περίπου 20 χρόνια το ίδρυμα XPRIZE, που δημιούργησε ο ελληνοαμερικανός επιστήμονας, επιχειρηματίας και οραματιστής Πίτερ Διαμαντής, με στόχο την ανάπτυξη νέων επαναστατικών τεχνολογιών σε διαφόρων ειδών τομείς. Το σκάφος πήρε μέρος στον διαγωνισμό Shell Ocean Discovery XPRIZE που αφορούσε την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών χαρτογράφησης του πυθμένα των ωκεανών και τελικά κέρδισε το πρώτο βραβείο.
Το USV Maxlimer διαθέτει ένα σύστημα που είναι γνωστό ως Global Situational Awareness via Internet και επιτρέπει σε κάποιον να ελέγχει την πλοήγηση, αλλά και τα όργανα έρευνας του σκάφους από μακριά, ενώ παράλληλα να επικοινωνεί και με όποια πλοία βρίσκονται κοντά του. Ο έλεγχος του ρομποτικού σκάφους γίνεται από το κέντρο ελέγχου μέσω τριών ανεξάρτητων δορυφορικών συστημάτων.
Να σημειωθεί ότι εκτός από τον Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος, μια ακόμη εταιρεία που έχει επενδύσει στο USV Maxlimer είναι η πολυεθνική Fugro, η οποία έχει ζητήσει από τη SEA-KIT να κατασκευάσει ρομποτικά σκάφη που θα τα χρησιμοποιήσει στον τομέα της αναζήτησης και εξαγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου στη θάλασσα, αλλά και σε θαλάσσιες εγκαταστάσεις παραγωγής αιολικής ενέργειας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News