Αν και τα μέτρα που περιόριζαν ή και απαγόρευαν τις διεθνείς πτήσεις έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν, οι πτήσεις δεν θυμίζουν σε τίποτα την κατάσταση πριν από τον κορονοϊό. Η νέα πραγματικότητα, δίπλα σε μέτρα ασφάλειας για την τρομοκρατία, έχει ειδικά μέτρα με αποστάσεις και ειδικά πρωτόκολλα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε προ ημερών ότι οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα χρειάζεται να διατηρούν κενές τις μεσαίες θέσεις στα αεροπλάνα, αλλά η χρήση της μάσκας μέσα στην πτήση και στους χώρους των αεροδρομίων θα είναι υποχρεωτική, καθώς ξεκινούν σταδιακά οι μετακινήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η οδηγία για τις αεροπορικές μεταφορές εντάσσεται στο ευρύτερο σύνολο των συστάσεων που ανακοίνωσε η Κομισιόν για την σταδιακή άρση των συνοριακών περιορισμών και την υπό όρους επανέναρξης των ταξιδιών για την προώθηση του τουρισμού στην Ευρώπη.
Παράλληλα, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) ανέφερε ότι τα μέτρα που προτείνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για τον περιορισμό της μετάδοσης του κορονοϊού είναι αποδοτικά και στα αεροσκάφη.
Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν το συχνό πλύσιμο ή/και απολύμανση των χεριών, την αποφυγή επαφής με άλλους ανθρώπους, την κάλυψη του στόματος κατά το βήξιμο ή το φτέρνισμα (και την απολύμανση των χεριών), την αποφυγή ταξιδιών σε περίπτωση αδιαθεσίας, και την αποφυγή επαφής με όποιον είναι αδιάθετος.
Σχετικά με τα αεροπορικά ταξίδια και τη σύγκρισή τους με μια βόλτα στο εμπορικό κέντρο ως προς την επικινδυνότητα μετάδοσης του κορονοϊού, η IATA αναφέρει ότι αυτή είναι αρκετά χαμηλή.
Η Ένωση ανακοίνωσε παράλληλα λεπτομέρειες για τη βιοασφάλεια κατά την επανεκκίνηση των πτήσεων εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού. Οι οδηγίες, που δημοσιεύονται υπό τον τίτλο «Ο χάρτης για την επανεκκίνηση των αερομεταφορών», στοχεύουν στο να δοθεί αυτοπεποίθηση στις κυβερνήσεις ώστε να δώσουν το «πράσινο φως» για το άνοιγμα των συνόρων και τις πτήσεις καθώς και στους επιβάτες που θα ξεκινήσουν ξανά να πετούν.
«Δεν υπάρχει ένα μόνο μέτρο που θα μειώσει τον κίνδυνο και θα οδηγήσει στην επανεκκίνηση των πτήσεων. Ομως ένα συνδυασμός μέτρων που θα εφαρμοστούν παγκοσμίως και θα γίνουν κοινώς αποδεκτά από τις κυβερνήσεις μπορεί να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κρίση που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα η αεροπλοΐα», ανέφερε ο Αλεξάντερ Ζούνιακ, γενικός διευθυντής της IATA.
Η IATA προβλέπει την ανάγκη να συλλέγονται δεδομένα επιβατών από τις κυβερνήσεις πριν το ταξίδι, όπως πληροφορίες υγείας, που πρέπει να αποκτώνται μέσα από δοκιμασμένα κανάλια όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται για την eVisa ή τα ηλεκτρονικά προγράμματα εξουσιοδότησης ταξιδίων.
Μέτρα για τα αεροδρόμια αναχώρησης
– H πρόσβαση στον τερματικό σταθμό (αφίξεις, αναχωρήσεις) θα πρέπει να περιορίζεται στους εργαζομένους στο αεροδρόμιο/ αερομεταφορέα και στους ταξιδιώτες. Μοναδική εξαίρεση πρέπει να είναι οι συνοδοί επιβατών με αναπηρίες ή ανηλίκων.
– Καταγραφή της θερμοκρασίας στα σημεία εισόδου στον τερματικό σταθμό, από προσωπικό που έχει εκπαιδευτεί από κυβερνητικό φορέα.
– Τήρηση αποστάσεων σε όλες τις διαδικασίες που ακολουθούν οι επιβάτες, όπως στις ουρές.
– Χρήση καλυμμάτων προσώπου για τους επιβάτες και για το προσωπικό, όπως ορίζει η τοπική νομοθεσία.
– Να δοθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δυνατότητα self-service για το check-in επιβατών, ώστε να μειωθούν τα σημεία επαφής και οι ουρές. Η IATA συστήνει απομακρυσμένο check-in (ηλεκτρονικά ή με boarding pass που έχει τυπωθεί στο σπίτι), αυτοματοποιημένα σημεία παράδοσης αποσκευών (bag drops) και boarding δίχως την επαφή με υπάλληλο.
– Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται με ανασχεδιασμένες πύλες, προτεραιότητες επιβίβασης που μειώνουν το συνωστισμό και περιορισμούς στις χειραποσκευές.
– Ο καθαρισμός και η απολύμανση των σημείων/περιοχών με τα οποία έρχεται σε επαφή πολύς κόσμος θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες των τοπικών Αρχών. Πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμα τα αντισηπτικά χεριών.
Ο «χάρτης» της IATA προβλέπει ειδικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται κατά τη διάρκεια των πτήσεων, εντός του αεροσκάφους:
– Αναγκαίο να υπάρχουν καλύμματα προσώπου (σ.σ. και υφασμάτινα) για τους επιβάτες και μάσκες για το πλήρωμα.
– Απλοποιημένες υπηρεσίες καμπίνας και προσυσκευασμένα γεύματα, ώστε να μειωθεί η επαφή ανάμεσα στους επιβάτες της πτήσης και το προσωπικό.
– Πρέπει να περιορίζεται ο συνωστισμός επιβατών στην καμπίνα. Για παράδειγμα, να μην επιτρέπονται οι ουρές για τις τουαλέτες.
– Να χρησιμοποιούνται βελτιωμένες μέθοδοι καθαρισμού της καμπίνας.
Οι κανόνες για την άφιξη επιβατών
Ο «χάρτης» της ΙΑΤΑ για τις πτήσεις περιλαμβάνει μια ξεχωριστή ενότητα για τις αφίξεις επιβατών στα αεροδρόμια:
– Θερμομετρήσεις από εκπαιδευμένο προσωπικό (όταν αποτελεί προϋπόθεση των τοπικών Αρχών)
– Αυτοματοποιημένες διαδικασίες τελωνειακού και διασυνοριακού ελέγχου. Συστήνεται η χρήση εφαρμογών κινητών τηλεφώνων και βιομετρικών τεχνολογιών (ήδη χρησιμοποιούνται από κάποιες κυβερνήσεις)
– Επιτάχυνση των διαδικασιών και συλλογής αποσκευών ώστε να επιτυγχάνεται η κοινωνική αποστασιοποίηση, μέσω της μείωσης συνωστισμού και των ουρών.
– Αναμένεται να λαμβάνονται δηλώσεις υγείας από τους επιβάτες και να διεξάγεται ενδελεχής ιχνηλάτηση – ανίχνευση επαφών από τις κυβερνήσεις για τη μείωση του κινδύνου εισαγόμενων αλυσίδων μετάδοσης κορονοϊού.
Να σημειωθεί ότι η ΙΑΤΑ θεωρεί ότι το μέτρο του κενού μεσαίου καθίσματος στις πτήσεις καθίσταται περιττό από τη χρήση μασκών.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News