1146
Η δημόσια κόντρα μεταξύ Μπλέικ Λάιβλι και Τζάστιν Μπαλντόνι ανέδειξε την πρόσληψη «διαχειριστών κρίσεων» δημοσίων σχέσεων από τα αντίπαλα στρατόπεδα | Shutterstock/CreativeProtagon

Πώς λειτουργεί η συγκάλυψη σκανδάλων στο Χόλιγουντ

Protagon Team Protagon Team 22 Μαρτίου 2025, 22:30
Η δημόσια κόντρα μεταξύ Μπλέικ Λάιβλι και Τζάστιν Μπαλντόνι ανέδειξε την πρόσληψη «διαχειριστών κρίσεων» δημοσίων σχέσεων από τα αντίπαλα στρατόπεδα
|Shutterstock/CreativeProtagon

Πώς λειτουργεί η συγκάλυψη σκανδάλων στο Χόλιγουντ

Protagon Team Protagon Team 22 Μαρτίου 2025, 22:30

Οι προσωπικές κόντρες μεταξύ ηθοποιών στο παλιό Χόλιγουντ ήταν κοινό φαινόμενο. Στις δεκαετίες του 1930 και του 1940, οι δημόσιες λεκτικές αντιπαραθέσεις μεταξύ δύο εκ των μεγαλύτερων αστέρων του κινηματογράφου, της Τζόαν Κρόφορντ και της Μπέτι Ντέιβις, ήταν τόσο διαβόητες ώστε ενέπνευσαν την επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά «Feud» του 2017.

Αφιέρωμα του BBC αναφέρει ότι οι αντιπαλότητες στο σημερινό Χόλιγουντ εξακολουθούν να ακμάζουν, αλλά οι συγκρούσεις σπανίως εμφανίζονται στη δημόσια σφαίρα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η διαμάχη μεταξύ των ηθοποιών Μπλέικ Λάιβλι και Τζάστιν Μπαλντόνι μετά την πρεμιέρα της ταινίας τους «Τελειώνει με Εμάς» παραμένει στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων τρεις μήνες μετά το ξέσπασμά της.

Η επακόλουθη δικαστική διαμάχη έφερε στο φως την κόντρα των δύο ηθοποιών στη διάρκεια των γυρισμάτων. Μετά την πρεμιέρα της ταινίας το ζευγάρι αρνήθηκε να κάνει κοινές εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί και υπέβαλαν εκατέρωθεν μηνύσεις ο ένας στον άλλον. Η Λάιβλι κατηγορεί τον Μπαλντόνι ότι διεξήγαγε εκστρατεία συκοφαντικής δυσφήμισης εναντίον της, όταν εκείνη παραπονέθηκε για υποτιθέμενη σεξουαλική παρενόχληση στα γυρίσματα.

Ο συμπρωταγωνιστής και σκηνοθέτης της ταινίας, από την πλευρά του, κατηγορεί τη Λάιβλι, τον σύζυγό της –επίσης ηθοποιό– Ράιαν Ρέινολντς, καθώς και την ομάδα τους ότι διεξήγαγαν εκστρατεία συκοφαντικής δυσφήμισης εναντίον του, ισχυριζόμενος ότι η ηθοποιός επιχείρησε να του αποσπάσει τον καλλιτεχνικό έλεγχο της ταινίας. Και οι δύο πλευρές αρνούνται όλες τις εκατέρωθεν κατηγορίες.

Η Μπλέικ Λάιβλι και ο Τζάστιν Μπαλντόνι στην πρεμιέρα της ταινίας «Τελειώνει με Εμάς» τον περασμένο Αύγουστο στη Νέα Υόρκη. Εκτοτε οι δυο τους… σκοτώνονται (REUTERS/Caitlin Ochs)

Η δημόσια κόντρα ανάμεσα στους δύο συμπρωταγωνιστές ανέδειξε την πρόσληψη «διαχειριστών κρίσεων» δημοσίων σχέσεων από τα αντίπαλα στρατόπεδα. Η πλευρά της Λάιβλι διέρρευσε στον Τύπο γραπτά μηνύματα μεταξύ της υπευθύνου δημοσίων σχέσεων του Μπαλντόνι και της επικεφαλής της «ομάδας κρούσης» που προσέλαβε – ένα εκ των οποίων ανέφερε: «Ξέρεις ότι είμαστε σε θέση να θάψουμε οποιονδήποτε».

Η Λάιβλι φέρεται τώρα να έχει προσλάβει στο επιτελείο της τον πρώην αναπληρωτή προσωπάρχη της CIA Νικ Σαπίρο ως σύμβουλο στη δικαστική διαμάχη της με τον Μπαλντόνι, καθώς και για τη νομική επικοινωνιακή στρατηγική της στη διάρκεια της αντιπαράθεσης.

Οι εκατέρωθεν αγωγές θα πάρουν καιρό να τελεσφορήσουν, αλλά η κόντρα ανάμεσα στους δύο συναδέλφους ρίχνει τα φώτα της δημοσιότητας σε μια βιομηχανία που συνήθως παραμένει σε μεγάλο βαθμό αόρατη: τους μηχανισμούς δημοσιότητας που λειτουργούν στα παρασκήνια στο Χόλιγουντ. Οι σταρ του θεάματος είναι «δύσκολοι» χαρακτήρες και συγκροτούν ομάδες διαχείρισης των κρίσεών τους στα πλατό, οι οποίες τις αντιμετωπίζουν σιωπηλά.

Αλλά ο κλάδος των δημοσίων σχέσεων του Χόλιγουντ έχει αλλάξει κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια, εν μέρει λόγω της ανάπτυξης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης – τα οποία έχουν ανατρέψει τη σχέση μεταξύ διασημοτήτων και θαυμαστών, φέρνοντάς τους σε άμεση επαφή και αφαιρώντας μέρος του μυστηρίου.

Λίγες κόντρες έχουν διαρρεύσει τα τελευταία χρόνια – και αυτό γιατί η διαρροή τους είναι σπάνιο φαινόμενο. Σε συνέντευξή του το 2018, ο ηθοποιός Ντουέιν Τζόνσον αποκάλυψε «θεμελιώδεις διαφορές φιλοσοφίας στον τρόπο προσέγγισης της δημιουργίας ταινιών και της συνεργασίας» ανάμεσα σε εκείνον και τον συμπρωταγωνιστή του στη σειρά ταινιών «Fast & Furious», Βιν Ντίζελ.

Οι πρωταγωνιστές μιας άλλης ταινίας δράσης, της βραβευμένης «Mad Max: Fury Road», Σαρλίζ Θερόν και Τομ Χάρντι, έχει γραφτεί ότι είχαν τέτοια αντιπάθεια ο ένας για τον άλλον, που γύρισαν πολλές από τις σκηνές τους ξεχωριστά. Και, φυσικά, κανένας δεν ξεχνά τις δημόσιες εντάσεις μεταξύ των συμπρωταγωνιστριών του «Sex & the City», Σάρα Τζέσικα Πάρκερ και Κιμ Κατράλ.

Αλλά πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας έχουν εκτυλιχθεί εκατοντάδες κόντρες μεταξύ επωνύμων και συμπρωταγωνιστών. Ο λόγος που δεν βγαίνουν στην επικαιρότητα είναι οι προσπάθειες των ομάδων δημοσίων σχέσεων να τις σταματήσουν προτού εκραγούν – χρησιμοποιώντας και μεθόδους όπως η αλλαγή αφηγήματος και η ανακατεύθυνση της δημοσιότητας.

Βεβαίως, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θέτουν επιπλέον προκλήσεις σε όσους προσπαθούν να ελέγξουν τα αφηγήματα γύρω από χολιγουντιανές ταινίες και τους αστέρες τους, οδηγώντας τους υπεύθυνους δημοσίων σχέσεων σε νέες, πιο σκοτεινές τακτικές, στις προσπάθειές τους να διαμορφώσουν τη γνώμη του κοινού. Μια στρατιά συμβούλων επικοινωνίας συχνά τροφοδοτούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με όγκους παραπληροφόρησης για να καλύψουν μια κόντρα.

Οι ειδικοί του κλάδου αποκαλούν αυτές τις μεθόδους «δημοσιοσχεσίτικα βουντού». Στόχος τους είναι να δώσουν παραπλανητικά αφηγήματα σε αναρτήσεις ή και βίντεο, που μπορεί να εκθέσουν ανεπανόρθωτα την καριέρα μεγάλων σταρ της οθόνης. Μία από τις μεθόδους που εφαρμόζουν είναι το «astroturfing»: η συγκάλυψη μιας ενορχηστρωμένης καμπάνιας τους ως αυθόρμητη διόγκωση της κοινής γνώμης.

Ο τρόπος λειτουργίας της μεθόδου είναι η χειραγώγηση της κοινής γνώμης και η δημιουργία μιας λανθασμένης αίσθησης υποστήριξης –ή αποδοκιμασίας– από τη βάση των φανατικών οπαδών ενός σταρ, η οποία συνήθως συντονίζεται μέσω λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τρόπο που φαίνεται οργανικός. Η πρακτική έχει γιγαντωθεί με την έλευση των αλγορίθμων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Οι ομάδες δημοσίων σχέσεων διασπείρουν σκόπιμα παραπληροφόρηση ή διεστραμμένες εκδοχές της αλήθειας σε ορισμένα τμήματα των social media. Στόχος τους να προκαλέσουν το ενδιαφέρον κάποιων influencers, οι οποίοι στη συνέχεια θα γιγαντώσουν το κίβδηλο αφήγημα. Το κόλπο είναι η κίνηση να μην είναι προφανής – οι στόχοι της να μην είναι διεθνούς εμβέλειας influencers, η φήμη των οποίων θα μπορούσε να αμαυρωθεί εάν αποκαλυφθεί η απάτη.

Η διαδικασία θυμίζει μια καλομελετημένη αλλά κακόβουλη παρτίδα σκακιού. Τα κατάλληλα πιόνια μπαίνουν στις κατάλληλες θέσεις, η παραπληροφόρηση έχει στοιχεία αληθοφάνειας και φαίνεται ως γνήσια κίνηση θαυμαστών. Πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά ανερχόμενης τάσης, που θα μετατραπεί σε hashtag και θα διασπαρεί σε όλο το διαδίκτυο από τους κατάλληλους χρήστες.

Μια άλλη μέθοδος χρήσης της παραπληροφόρησης είναι τα συμβατικά κινηματογραφικά έντυπα, η κυκλοφορία των οποίων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις διαφημίσεις των στούντιο – και την προθυμία τους να προσφέρουν τους σταρ τους για συνεντεύξεις και εξώφυλλα. Δεν είναι τυχαίο ότι σκάνδαλα που το Χόλιγουντ δεν είναι σε θέση να αποκρύψει, όπως εκείνο του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν, αποκαλύπτονται από έντυπα εκτός της σφαίρας επιρροής των στούντιο, όπως οι New York Times.

Η έγκριτη αμερικανική εφημερίδα ήταν εκείνη που αποκάλυψε και τη νομική καταγγελία της Μπλέικ Λάιβλι τον περασμένο Δεκέμβριο. Ακολούθως, ο Μπαλντόνι κατέθεσε αγωγή ύψους 250 εκατ. δολαρίων (229 εκατ. ευρώ) και κατά των New York Times – έστω και αν έχει ελάχιστες πιθανότητες να την κερδίσει, καθώς η εφημερίδα μετέφερε απλώς το ρεπορτάζ με τις δηλώσεις της ηθοποιού.

Αλλά ακόμα και όταν τα μεγαλύτερα μέσα ενημέρωσης των ΗΠΑ βγάζουν ειδήσεις σχετικά με κόντρες στο Χόλιγουντ, η αυξανόμενη κυριαρχία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σημαίνει ότι αυτές δεν έχουν τον αντίκτυπο που είχαν παλαιότερα. Ειδικοί αναφέρουν ότι ρεπορτάζ γύρω από παρενοχλήσεις και κακοποιήσεις, στις ημέρες μας τυγχάνουν μιας μάλλον κυνικής και ψυχρής υποδοχής – και ας έχουν περάσει λιγότερα από 10 χρόνια από το ξέσπασμα του κινήματος #MeToo.

Από την άλλη, η πλήρης απόκρυψη των σκανδάλων δεν είναι η πιο ενδεδειγμένη πολιτική για έναν κλάδο που εξαρτάται από την όρεξη του κοινού για τη ζωή (και τα πάθη) των αστέρων του σινεμά. Στην εποχή της αμφίδρομης επικοινωνίας που έχουν επιφέρει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το μήνυμα που θέλουν να περάσουν οι ομάδες δημοσίων σχέσεων των επώνυμων δεν μπορεί να επιζήσει χωρίς αλληλεπίδραση.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...