1152
Τα αποτελέσματα του εξαντλητικού προγράμματος εκγύμνασης της Τέιλορ Σουίφτ είναι ορατά στη σκηνή | REUTERS/Caitlin Ochs

Πώς αντέχουν στη σκηνή η Τέιλορ Σουίφτ και η Μαντόνα;

Protagon Team Protagon Team 27 Δεκεμβρίου 2023, 09:50
Τα αποτελέσματα του εξαντλητικού προγράμματος εκγύμνασης της Τέιλορ Σουίφτ είναι ορατά στη σκηνή
|REUTERS/Caitlin Ochs

Πώς αντέχουν στη σκηνή η Τέιλορ Σουίφτ και η Μαντόνα;

Protagon Team Protagon Team 27 Δεκεμβρίου 2023, 09:50

Κάποτε ο ορισμός της ποπ σταρ σήμαινε ένα ωραίο πρόσωπο, μια καλή φωνή και μερικές χορευτικές ρουτίνες. Αυτό δεν ισχύει πλέον για τα κορυφαία ονόματα, όπως μας υπενθύμισε η Τέιλορ Σουίφτ την περασμένη εβδομάδα, όταν αποκάλυψε πώς είχε προετοιμαστεί για την περιοδεία της με τίτλο «Eras».

«Κάθε μέρα έτρεχα στον διάδρομο τραγουδώντας όλο το σετ της συναυλίας δυνατά» είπε στο Time, στη συνέντευξη που συνόδευε τον τίτλο του Προσώπου της Χρονιάς, που της απένειμε το περιοδικό. «Τρέχω γρήγορα στα γρήγορα τραγούδια και κάνω τζόγκινγκ ή γρήγορο περπάτημα στα αργά τραγούδια. Εκανα τρεις μήνες προπόνηση χορού γιατί ήθελα να εμπεδώσω τις χορευτικές φιγούρες».

Εν μέρει ποπ εξτραβαγκάντσα, εν μέρει επίτευγμα αντοχής, κάθε συναυλία της Σουίφτ περιλαμβάνει σχεδόν τρεις ώρες ενδυματολογικών αλλαγών, έντονου χορού και σπριντ από τη μία άκρη της σκηνής στην άλλη – όλα αυτά ενώ τραγουδά, όπως αποκαλύπτουν τα πλάνα της ταινίας της «Eras Live». Δεν είναι όμως η μόνη σταρ που έχει μια τόσο έντονη σε κίνηση παρουσία επί σκηνής.

Η ταινία της Μπιγιονσέ «Renaissance» καταγράφει επίσης τη σωματική καταπόνηση που απαιτείται για μια περιοδεία, ενώ η τρέχουσα τουρνέ «Celebration» της 65χρονης Μαντόνα, η οποία πρόκειται να ολοκληρωθεί τον επόμενο Απρίλιο μετά από 78 παραστάσεις, καθιστά σαφές πόσο μπορεί να διαρκέσει αυτή η μορφή δέσμευσης.

«Τις αντιμετωπίζουμε ως αθλητές – με βάση το στρες που θα ασκηθεί στο σώμα τους» λέει ο Νταν Ρόμπερτς στο ρεπορτάζ της βρετανικής Guardian. Προσωπικός γυμναστής με έδρα το Λονδίνο, ο Ρόμπερτς είναι ένας από τους λίγους επαγγελματίες φυσικής κατάστασης που ασχολούνται με αυτό που αποκαλεί «περίεργο κόσμο της προπόνησης διασημοτήτων».

Τις περισσότερες φορές η δουλειά του αφορά τη σωματική φόρμα ηθοποιών που ερμηνεύουν ρόλους υπερηρώων (ή σκηνές χωρίς ρούχα). Κάποιοι από τους πελάτες του εργάζονται στο Μπρόντγουεϊ και βρίσκονται στη σκηνή για δύο ώρες κάθε νύχτα, επί έξι συνεχόμενους μήνες. Αλλά συνεργάζεται επίσης με διάσημους ερμηνευτές και μουσικούς.

Η ρουτίνα εκγύμνασης της Μαντόνα, που συχνά κάνει τεράστιες περιοδείες, είναι εξαντλητική (Al Bello/Getty Images)

Μερικές φορές ο Ρόμπερτς πετάει με το αεροπλάνο για να υποστηρίξει έναν καλλιτέχνη στη μέση της περιοδείας του, αλλά πιο συχνά έρχεται σε επαφή με άλλους πρωτοκλασάτους εκπαιδευτές από όλον τον κόσμο για να φροντίσει τους τακτικούς πελάτες του. Παράλληλα, εκπαιδεύει όσους περνούν από το Λονδίνο. Το πρώτο βήμα είναι η αξιολόγηση των αναγκών και των στόχων του εκάστοτε ατόμου.

«Κάποια σαν την Μπιγιονσέ, για παράδειγμα, έχει πολύ ενεργητικές ρουτίνες χορού, ενώ ο [πρώην τραγουδιστής των βρετανών Oasis] Λίαμ Γκάλαχερ στέκεται απλώς όρθιος στη σκηνή». Συνήθως, η φυσική προετοιμασία για μια περιοδεία ξεκινά τρεις μήνες νωρίτερα, λέει ο Ρόμπερτς. Οι περισσότεροι σταρ είναι εξοικειωμένοι με την άσκηση και συχνά παρουσιάζουν παλιούς τραυματισμούς.

Κανείς δεν λέει «το σώμα μου είναι υπέροχο», αποκαλύπτει. «Πρέπει να δουλέψεις για αυτό». Ενας άλλος προσωπικός γυμναστής, ο Τζόνο Καστάνο, που εδρεύει στο Σίδνεϊ, συμφωνεί. «Πολλοί από αυτούς τους σταρ ξέρουν τι πρέπει να κάνουν – τι να φάνε, πώς να προπονηθούν. Η δουλειά μας είναι να τους τα υπενθυμίζουμε και να τους κρατάμε υπόλογους» εξηγεί.

Η εργασία «προκαταρκτικής αποκατάστασης», που σημαίνει οικοδόμηση ευελιξίας και συνολικής δύναμης, είναι ζωτικής σημασίας για την πρόληψη τραυματισμών όταν οι σταρ χορεύουν κάθε νύχτα. Ο Ρόμπερτς εστιάζει στους σταθεροποιητικούς μύες γύρω από τους αστραγάλους «και σε άλλα πράγματα, που είναι πιο πιθανό να υποστούν βλάβες».

Σπανίως υπάρχει ανάγκη να αυξηθεί ο όγκος, αν και ο Ρόμπερτς είχε μια πελάτισσα ποπ σταρ, της οποίας το σωματικό λίπος ήταν πολύ χαμηλό ώστε να καταπονεί με ασφάλεια τον εαυτό της κάθε βράδυ. «Τελικά δεν παρουσίασε κάποια βλάβη η υγεία της, αλλά δεν είχε έμμηνο ρύση, κάτι που αποτελεί πάντα προειδοποιητικό σημάδι. Γνώριζα ότι η περιοδεία θα ήταν δύσκολη για εκείνη, γιατί δεν έτρωγε καλά όταν ήταν αγχωμένη».

Αλλά πέρα από τις απαιτήσεις των διαδοχικών νυχτερινών παραστάσεων, υπάρχει συχνά ένας λιγότερο προφανής «δευτερεύων στόχος» σύμφωνα με τον Ρόμπερτς, όπως η απώλεια βάρους ή ο μυικός όγκος πριν από μια εμφάνιση στο κόκκινο χαλί ή έναν κινηματογραφικό ρόλο. «Ολο και περισσότερο αυτοί οι άνθρωποι μετατρέπονται σε επωνυμίες, και πρέπει να κάνουν πολλά πράγματα».

Η τραγουδίστρια Ρίτα Ορα, πελάτης του Καστάνο, συχνά έφτανε σε συνεδρίες νιώθοντας κουρασμένη, «κάτι απόλυτα κατανοητό», όπως λέει. «Αλλά βλέποντας τα οφέλη μιας προπόνησης, απελευθερώνοντας ενδορφίνες, έφευγε πιο θετική». Ακόμη και το συμπαθητικό αυτί ενός προπονητή «που απλώς τους ακούει και δίνει συμβουλές για ό,τι κι αν συμβεί εκείνη την ημέρα» μπορεί να αποδειχτεί πολύτιμο, τονίζει. Για ορισμένες διασημότητες η άσκηση είναι ακόμη και «ένα είδος απόδρασης» από την καθημερινή ρουτίνα.

Η τραγουδίστρια Pink θεωρείται «θαύμα της φύσης» από τους περισσότερους γυμναστές, λόγω των ακροβατικών που πραγματοποιεί επί σκηνής (Shutterstock/Tony Norkus)

Πέρα από ad hoc θεραπευτής, ο εκπαιδευτής πρέπει να αναγνωρίζει και να ανταποκρίνεται στις διαφορετικές απαιτήσεις του προγράμματος κάθε σταρ. Για όσους βρίσκονται στο επίπεδο της Σουίφτ, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι ο εκπαιδευτής θα λειτουργεί ως ένα γρανάζι σε μια «καλά λαδωμένη μηχανή», λέει ο Ρόμπερτς. Κάθε ανάγκη τους πρέπει να καλύπτεται. «Ουσιαστικά λειτουργούν σαν εταιρεία».

Η ομάδα της Σουίφτ, για παράδειγμα, μπορεί να αποτελείται από έως και 40 άτομα σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης, με δεκάδες ακόμη συμβάσεις για τις τουρνέ. Ενα μεγάλο εγχείρημα όπως η περιοδεία «Eras» μπορεί να επεκτείνει τις αρμοδιότητες του γυμναστή σε καθημερινά μασάζ, καθημερινές αξιολογήσεις ενδυνάμωσης και φυσικής κατάστασης και διατροφή που ανταποκρίνεται στις ακριβείς απαιτήσεις της σταρ.

Μερικές φορές, το πιο δύσκολο κομμάτι της δουλειάς του γυμναστή είναι να πείσει τον σταρ ότι έχει κάτι να του προσφέρει. Αστέρες στο επίπεδο του Μικ Τζάγκερ και της Μαντόνα, που έχουν δώσει τη ζωή τους στη σκηνή, «θέλουν συχνά να έχουν τον απόλυτο έλεγχο» λέει ο Ρόμπερτς. «Αυτό δεν συνιστά κατηγορία. Αλλά είναι πολύ δύσκολο να ασχοληθείς με αυτό ως γυμναστής, ανεξάρτητα από το πόσο καλός πιστεύεις ότι είσαι, γιατί μόλις επιμείνεις στην άποψή σου, θα απολυθείς».

Ενόσω οι καλλιτέχνες βρίσκονται σε περιοδεία, οι προπονήσεις συχνά επιστρέφουν στο επίπεδο συντήρησης και οι ημέρες ανάπαυσης ενσωματώνονται στο πρόγραμμα, έτσι ώστε να προστατεύσουν την ενέργεια και την ευημερία του σταρ. Ο Ρόμπερτς υπολογίζει ότι κάθε καλλιτέχνης μπορεί να κάψει 1.000 θερμίδες σε ένα μόνο σόου ή ακόμη και δύο ή τρεις φορές περισσότερες. Αλλά η καταπόνηση στη σκηνή δεν είναι η ίδια με αυτήν ενός μέσου ανθρώπου.

Μια τρίωρη συναυλία της Σουίφτ ισοδυναμεί με τρέξιμο πέντε χιλιομέτρων για έναν απλό άνθρωπο – κουραστικό, αλλά όχι εξοντωτικό, δεδομένων των γυμνασμένων μυών της την τελευταία δεκαπενταετία. Υπάρχουν καλλιτέχνες που η μυική αντοχή τους ξεπερνά τα ανθρώπινα όρια. Η Pink, γνωστή για τα εναέρια ακροβατικά στα σόου της, κάνει μία ώρα καρδιοασκήσεις και μία ώρα γιόγκα πριν ανεβεί στη σκηνή. «Συχνά αισθάνομαι περισσότερο αθλήτρια παρά τραγουδίστρια» έχει αποκαλύψει.

Πριν από μια παράσταση, οι πιο «ακροβάτες» τραγουδιστές μπορεί να περιορίζουν τις συνομιλίες τους. Και οι σούπερ σταρ σπάνια… παρτάρουν μετά τις παραστάσεις τους, λέει ο Ρόμπερτς, παρακινούμενοι από την ανάγκη να προστατεύσουν την επωνυμία τους σαν να ήταν μουσικό όργανο. «Πίνουν το τσάι τους με μέλι και πέφτουν για ύπνο νωρίς». Οι εποχές των θρυλικών ολονύχτιων καταχρήσεων των ροκ σταρ μετά τις παραστάσεις τους στη δεκαετία του ’70 έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...