Η Ελλάδα διατηρεί στο ακέραιο το δικαίωμα επέκτασης των χωρικών της υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια (και νοτίως της Κρήτης) όποτε το κρίνει σκόπιμο –όταν και όποτε κριθεί ότι εξυπηρετεί τα εθνικά συμφέροντα– επαναλαμβάνουν σε κάθε ευκαιρία τόσο ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας. Και σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλέστηκε η εφημερίδα «Τα Νέα Σαββατοκύριακο» (και παρά την κριτική που έχει ασκηθεί ότι το όλο ζήτημα έχει παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες), ο φάκελος ξανανοίγει με ορίζοντα υλοποίησης τον ερχόμενο Μάρτιο.
Οπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ της Αλεξάνδρας Φωτάκη, η συζήτηση για την Κρήτη είχε ανοίξει ήδη από το 2020 και είχε ενταθεί περαιτέρω τον Ιανουάριο του 2021 μετά και τον νόμο για την επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο.
Πηγές του υπουργείου Εξωτερικών έλεγαν στα «Νέα» ότι η επεξεργασία για το κλείσιμο των κόλπων και τη χάραξη των γραμμών βάσης νότια της Κρήτης είχε ανοίξει και παρέμεινε ως εκκρεμότητα.
Οι εξελίξεις όμως στην περιοχή και οι κινήσεις της Αγκυρας με τα παράνομα τουρκολιβυκά μνημόνια, επανέφεραν έντονα τις εισηγήσεις για την επέκταση των χωρικών υδάτων νότια της Κρήτης στα 12 ναυτικά μίλια.
Σύμφωνα με «Τα Νέα» ο φάκελος έχει ανοίξει εκ νέου με ορίζοντα μάλιστα τον προσεχή Μάρτιο.
Οπως επισημαίνεται υπέρ της επίλυσης εκκρεμοτήτων και της δημιουργίας ενός περιβάλλοντος σταθερότητας από τα Βαλκάνια μέχρι και τη Μέση Ανατολή, που θα επιτρέψει την πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων και της Ανατολικής Μεσογείου στον τομέα της ενέργειας, τάσσονται και οι ΗΠΑ. Το απέδειξαν με τη διαμεσολάβησή τους που οδήγησε στη λύση της εκκρεμότητας Λιβάνου – Ισραήλ. Με φόντο και τη διαφοροποίηση των ενεργειακών δρόμων στη σκιά των γεωπολιτικών αλλαγών που δικαιολόγησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Η ανακοίνωση των ερευνών της ExxonMobil νοτιοδυτικά της Κρήτης και της Πελοποννήσου έγινε με τις navtex να σέβονται τη μέση γραμμή, έστω και αν η κυβέρνηση της Τρίπολης έσπευσε να αντιδράσει με τουρκική καθοδήγηση.
Ταυτόχρονα η παρουσία της ExxonMobil επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την περιοχή και τη διάθεση για κινητοποίηση λύσεων.
Ακολούθησε το προεδρικό διάταγμα Αλ Σίσι για τη (μονομερή) οριοθέτηση τω θαλασσίων συνόρων της Αιγύπτου προς δυσμάς με τη Λιβύη. Η φιλότουρκη κυβέρνηση Ντμπεϊμπά στην Τρίπολη το κατήγγειλε μεν, παράλληλα όμως ζήτησε διαπραγματεύσεις, βάζοντας στο τραπέζι ακόμη και ενδεχόμενη προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για την επίλυση της εκκρεμότητας.
Οι εν λόγω κινήσεις του Καΐρου ουσιαστικά ανοίγουν τον δρόμο για αντίστοιχες πρωτοβουλίες και από την πλευρά της Αθήνας (βλ. επέκταση στα 12 ΝΜ νότια της Κρήτης). Και σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», αυτή ενδέχεται να είναι «η τελευταία πράξη στο πεδίο των εθνικών ζητημάτων της κυβέρνησης πριν από τις εκλογές».
Η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης νότια της Κρήτης προέχει, όπως έχει επισημάνει ο καθηγητής Διεθνούς Δικαίου, Πέτρος Λιάκουρας, καθώς «θα ενοποιούσε το συνολικό όριο με αυτό της Γαύδου, όριο από το οποίο θα εκτείνεται η υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ όταν οριοθετηθεί με τη Λιβύη».
Η επέκταση των χωρικών υδάτων νότια της Κρήτης – και όχι ανατολικά – δεν δικαιολογεί τουρκική αντίδραση, όπως συνέβη και με την επέκταση στο Ιόνιο, ενώ είναι μια κίνηση που προεξοφλείται ότι δεν ενοχλεί τις ΗΠΑ. Ισως και σιωπηρά να τη στήριζαν ως ένα ακόμα στοιχείο που θα μπορούσε να κινητοποιήσει για εξελίξεις και διευθέτηση ζητημάτων. Θα ήταν και ένα χαρτί -σημειώνεται στο δημοσίευμα της εφημερίδας- που θα ικανοποιούσε και απαιτήσεις της αντιπολίτευσης, προσφέροντας πόντους στην κυβέρνηση, επί «ασφαλούς πεδίου». Δίνοντας ώθηση και σε παραπομπή της οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών Ελλάδας – Λιβύης στη Χάγη. Θα μπορούσε δε, ως μέρος ενός ευρύτερου παζλ εξελίξεων, να λειτουργήσει και στο πλαίσιο της προσπάθειας για περιορισμό της επιρροής του Ερντογάν στη Λιβύη, την οποία μετατρέπει σε προτεκτοράτο.
Στην εξίσωση αρμόδιες πηγές βάζουν και την παράμετρο των Rafale που τον Μάρτιο θα έχουν φτάσει σίγουρα τα 12 και όπως αναφέρουν πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας ,την άνοιξη θα έχει ολοκληρωθεί και η εκπαίδευση των πιλότων σε αυτά. Δίνοντας στην Αθήνα στρατηγικό πλεονέκτημα, στον αέρα, έναντι της Τουρκίας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News