635
Ο CEO της Femern, Χένρικ Βίνσεντσεν (αριστερά), ενημερώνει τον βασιλιά της Δανίας Φρειδερίκο (στο μέσον) για το έργο της σήραγγας Fehmarnbelt | Martin Sylvest Andersen/Getty Images/Ideal image

«Πράσινη» υποθαλάσσια σήραγγα στη Βαλτική

Protagon Team Protagon Team 24 Απριλίου 2025, 13:46
Ο CEO της Femern, Χένρικ Βίνσεντσεν (αριστερά), ενημερώνει τον βασιλιά της Δανίας Φρειδερίκο (στο μέσον) για το έργο της σήραγγας Fehmarnbelt
|Martin Sylvest Andersen/Getty Images/Ideal image

«Πράσινη» υποθαλάσσια σήραγγα στη Βαλτική

Protagon Team Protagon Team 24 Απριλίου 2025, 13:46

Κάτω από τη Βαλτική κατασκευάζεται σήραγγα που θα ενώσει τη Δανία με τη Γερμανία και θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού. Η Fehmarnbelt θα έχει μήκος 18 χλμ. και θα είναι η πιο μεγάλη προκατασκευασμένη οδική και σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο. Πρόκειται για αξιοσημείωτο επίτευγμα της μηχανικής, αφού τμήματα της σήραγγας θα τοποθετηθούν στον πυθμένα της θάλασσας και κατόπιν θα ενωθούν μεταξύ τους.

Το κύριο εργοτάξιο του έργου βρίσκεται στη βόρεια είσοδο της σήραγγας, στις ακτές του νησιού Λόλαντ, στη νοτιοανατολική περιοχή της Δανίας.

Η εγκατάσταση εκτείνεται σε 1.235 στρέμματα και περιλαμβάνει λιμάνι και το εργοστάσιο κατασκευής των τμημάτων της σήραγγας. Το BBC αφιέρωσε ένα ρεπορτάζ στο έργο. «Είναι τεράστια εγκατάσταση» είπε ο Χένρικ Βίνσεντσεν, CEO της Femern, της δανέζικης κρατικής εταιρείας που φτιάχνει τη σήραγγα. Για κάθε στοιχείο της, μήκους 217 μ. και πλάτους 42 μ., χρησιμοποιείται σκυρόδεμα με ενίσχυση χάλυβα.

Οι περισσότερες υποβρύχιες σήραγγες, όπως και η γνωστή της Μάγχης, μήκους 50 χιλιομέτρων, έχουν διανοιχθεί από την ξηρά και κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. Στη Δανία θα συνδεθούν 90 μεμονωμένα στοιχεία κομμάτι με κομμάτι, σαν τουβλάκια Lego. «Σπάμε ρεκόρ με αυτό το έργο» λέει ο Βίνσεντσεν. «Εχουν κατασκευαστεί και άλλες υποβρύχιες σήραγγες στο παρελθόν, αλλά ποτέ σε τέτοια κλίμακα».

Με κόστος περίπου 7,4 δισ. ευρώ, το έργο έχει χρηματοδοτηθεί κυρίως από τη Δανία, αλλά και από την Κομισιόν. Είναι από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που έχουν γίνει ποτέ στην περιοχή και μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου της ΕΕ για την ενίσχυση των ταξιδιωτικών συνδέσεων σε όλη την ήπειρο, ώστε να μειωθούν οι πολιτικές αεροπορικές πτήσεις.

Μόλις ολοκληρωθεί η σήραγγα, το ταξίδι μεταξύ Δανίας και Γερμανίας θα διαρκεί μόλις 10 λεπτά με το αυτοκίνητο ή 9 λεπτά με το τρένο, αντικαθιστώντας ένα ταξίδι 45 λεπτών με φέριμποτ. Η νέα σιδηροδρομική διαδρομή θα μειώσει στο μισό τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Κοπεγχάγης και Αμβούργου, από πέντε σε δυόμισι ώρες, και θα προσφέρει μια «πιο πράσινη» επιλογή για εμπορεύματα και επιβάτες.

«Δεν θα συνδέσει μόνο τη Δανία με τη Γερμανία, αλλά και τη Σκανδιναβία με την Κεντρική Ευρώπη» σημειώνει ο Βίνσεντσεν. «Ταξιδεύοντας με αυτόν τον τρόπο θα μειώσετε τις εκπομπές άνθρακα και τον αντίκτυπο των μεταφορών». Το ρεπορτάζ μεταφέρθηκε στο εργοτάξιο. «Τώρα βρισκόμαστε στο πρώτο μέρος της σήραγγας» λέει ο διευθυντής κατασκευής Αντερς Γκερτ Βέντε, περπατώντας μέσα στον μελλοντικό αυτοκινητόδρομο.

Θα υπάρξουν τέσσερις λωρίδες οχημάτων και δύο σιδηροδρομικές γραμμές, συν μια πέμπτη λωρίδα για τη συντήρηση. Καθένα από αυτά ζυγίζει περί του 73.000 τόνους. Η σύνδεσή τους θα υπολογιστεί ακριβώς με υποβρύχιες κάμερες και με εξοπλισμό GPS, για να ευθυγραμμιστούν με ακρίβεια 15 χιλιοστών. «Πρέπει να είμαστε, πάντως, πολύ προσεκτικοί» τονίζει ο Βέντε.

Οσο για τους λόγους που προτιμήθηκε αυτή η καινοτόμος μέθοδος κατασκευής και όχι η διάνοιξη τούνελ κάτω από τον πυθμένα, ο καθηγητής σκυροδέματος και κατασκευών στο Πολυτεχνείο της Δανίας, Περ Γκόλντερμαν, είπε ότι το υπέδαφος σε αυτήν την περιοχή είναι αργιλώδες, άρα ακατάλληλο για την κλασική μέθοδο υποθαλάσσιων σηράγγων.

Αρχικώς, βέβαια, εξετάστηκε η περίπτωση κατασκευής γέφυρας, όμως αποκλείστηκε εξαιτίας των ισχυρών ανέμων, που ενδέχεται να προκαλέσουν προβλήματα. «Υπήρχε και ο κίνδυνος της πρόσκρουσης πλοίων στη γέφυρα», λέει ο καθηγητής, «έτσι επιλέξαμε μια… βυθισμένη σήραγγα, αφού ήταν η ασφαλέστερη και η φθηνότερη λύση».

Η Δανία και η Γερμανία υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή της σήραγγας το 2008, αλλά το σχέδιο καθυστέρησε λόγω της αντίθεσης των εταιρειών που εκμεταλλεύονται τα φέριμποτ και ορισμένων γερμανικών οικολογικών ομάδων. Προσέφυγαν και στα δικαστήρια, όμως δεν δικαιώθηκαν. Ο Βίνσεντσεν διατείνεται ότι «ο αντίκτυπος του έργου στην περιοχή και στα οικοσυστήματα θα είναι ο μικρότερος δυνατός».

Οταν η σήραγγα θα ανοίξει, το 2029, εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιείται σε καθημερινή βάση από 12.000 αυτοκίνητα και 100 τρένα. Τα έσοδα από τα διόδια θα αποπληρώσουν εντός 40 ετών τα κρατικά δάνεια που ελήφθησαν για τη χρηματοδότηση της κατασκευής. Ελπίζεται ότι το έργο θα ενισχύσει την απασχόληση, τις επιχειρήσεις και τον τουρισμό στο Λόλαντ, που είναι μια από τις φτωχότερες περιοχές της Δανίας.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...