Τουλάχιστον εκατό μηχανόβιοι επιβαίνοντας στις επιβλητικές τους Harley Davidson, έδωσαν το παρών το πρωί της Τρίτης μπροστά από το Palais de Sports του Μπερσί, στο Παρίσι, με αφορμή τα αποκαλυπτήρια ενός εντυπωσιακού μεν αμφιβόλου αισθητικής δε γλυπτού που φιλοτεχνήθηκε προς τιμή και στη μνήμη του Τζόνι Χαλιντέι, του επονομαζόμενου «Ελβις της Γαλλίας», που εγκατέλειψε τα εγκόσμια την 5η Δεκεμβρίου του 2017 σε ηλικία 74 ετών.
Ο χαρακτηριστικός θόρυβος από τις μηχανές των «χαρλεάδων» είχε κυριαρχήσει και στη νεκρική πομπή του «Τζόνι», πριν από τέσσερα χρόνια στα Ηλύσια Πεδία, όπου είχαν συγκεντρωθεί περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι, περιλαμβανομένων και των Εμανουέλ και Μπριζίτ Μακρόν. «Ολοι έχουμε μέσα μας κάτι από τον Τζόνι», είχε αναφέρει τότε ο γάλλος πρόεδρος.
Οσον αφορά το καλλιτέχνημα είναι δημιούργημα του γλύπτη Μπερτράν Λαβιέ και δωρεά του γκαλερίστα Καμέλ Μενούρ, μας πληροφορεί ο Στέφανο Μοντεφιόρι, ανταποκριτής της Corriere della Sera στο Παρίσι. Αποτελείται από μία φαρδιά γρανιτένια βάση πάνω στην οποία στέκει ένα χαλύβδινο μπράτσο μίας κιθάρας Gibson ύψους έξι μέτρων στην άκρη του οποίου δεσπόζει μία μπλε Harley-Davidson Fat Boy, την οποία λάτρευε ο γάλλος τραγουδιστής.
Ο ιταλός δημοσιογράφος αναφέρει στο ρεπορτάζ του πως σίγουρα δεν πρόκειται για ένα έργο «εξαιρετικής κομψότητας». Ωστόσο υπενθυμίζει πως κατά τη διάρκεια της πολυετούς και εντυπωσιακής καριέρας του ο Τζόνι Χαλιντέι «άγγιζε συχνά και ενίοτε ξεπερνούσε τα όρια του κιτς, ανεβαίνοντας στη σκηνή με την Harley καθώς περνούσε μέσα από πύρινες γλώσσες εν μέσω κραυγών», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ομως η διαμάχη που ξέσπασε τις προηγούμενες εβδομάδες στο Παρίσι δεν σχετιζόταν μόνο με την αισθητική αξία του ιδιότυπου, ομολογουμένως, γλυπτού που στήθηκε προς τιμήν του ανθρώπου που έμαθε στους Γάλλους τι σημαίνει ροκ μουσική. Σημείο τριβής αποτέλεσε και το σημείο όπου επελέγη να τοποθετηθεί – μπροστά από το Palais des Sports του Μπερσί, όπου ο Χαλιντέι έδωσε περισσότερες από εκατό συναυλίες, αλλά και κοντά στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών της Γαλλίας. Συγχρόνως πολλοί υποστήριζαν πως η έκθεση σε περίβλεπτη, μάλιστα, θέση μίας μοτοσικλέτας, αντιτίθεται τρόπον τινά στην περιβαλλοντική, πράσινη στροφή των δημοτικών αρχών των Παρισίων.
Εδώ και μία εβδομάδα τα αυτοκίνητα και οι μοτοσικλέτες που κατακλύζουν καθημερινά τους δρόμους και τις λεωφόρους της γαλλική πρωτεύουσας, δεν μπορούν να κινούνται με ταχύτητες άνω των τριάντα χιλιομέτρων την ώρα, γιατί η δήμαρχος και υποψήφια για την προεδρία Αν Ινταλγκό «θέλει να περιορίσει την ηχορύπανση και να εκφράσει την αντίθεσή της στις μηχανές γενικότερα», εξηγεί ο ιταλός ανταποκριτής.
Σίγουρα μία Harley Davidson δεν αποτελεί κατάλληλο σύμβολο για τον αγώνα των δημοτικών αρχών του Παρισιού κατά της ηχορύπανσης και των υψηλών ταχυτήτων αλλά και της μηχανοκίνησης γενικότερα (υπέρ της ηλεκτροκίνησης). Τις ανησυχίες της περί του θέματος είχε εκφράσει στις αρχές του καλοκαιριού η οικολόγος δήμαρχος του XII Διαμερίσματος της γαλλικής πρωτεύουσας (όπου ανήκει το Μπερσί) Εμανουέλ Πιερ-Μαρί: «Ενώ θέλουμε μία πιο βιώσιμη και ήρεμη πόλη, μέσω αυτού του έργου αναδεικνύουμε κυρίως μία Harley Davidson που συμβολίζει εντελώς διαφορετικά πράγματα», είχε αναφέρει. Ομως η Αν Ινταλγκό σχεδόν την επέπληξε εμμέσως, σημειώνοντας απλά: «Ας μην γινόμαστε αστείοι. Ναι, είναι μία μηχανή αλλά δεν ρυπαίνει».
Και την Δευτέρα η Λετισιά Χαλιντέι, η τέταρτη σύζυγος και χήρα του τραγουδιστή, αποκάλυψε πως «είναι η αυθεντική μηχανή του Τζόνι, αλλά έχει αποσυναρμολογηθεί, δεν διαθέτει κινητήρα, ούτε κανένα άλλο από τα εξαρτήματα που θα μπορούσαν να ερεθίσουν τους οικολόγους. Η κιθάρα και η Harley ήταν δομικά στοιχεία της ζωής του Τζόνι».
Σημειώνεται ότι την επομένη, κατά τα αποκαλυπτήρια του γλυπτού προς τιμήν του θρυλικού συζύγου της, δίπλα στην Λετισιά Χαλιντέι στεκόταν η Αν Ινταλγκό. «Επιθυμία μας ήταν να προσφέρουμε έναν τόπο στη Γαλλία όπου οι όλοι λάτρεις του θα μπορούν να προσέρχονται και να τον τιμούν, δίχως να διασχίζουν τον Ατλαντικό», δήλωσε η δήμαρχος του Παρισιού.
Υπενθυμίζεται ότι ο Τζόνι Χαλιντέι ενταφιάστηκε, όπως επιθυμούσε, στον Αγιο Βαρθολομαίο, υπερπόντια κτήση της Γαλλίας στην Καραϊβική.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News