Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η σειρά του Neflix «To Στέμμα» ήταν ίσως η πιο επιτυχημένη καμπάνια δημοσίων σχέσεων που είχε ποτέ η βασιλική οικογένεια της Αγγλίας. Μόλις όμως αρχίσει να προβάλλεται η τέταρτη σεζόν της ιστορικής σειράς οι υπεύθυνοι του Παλατιού ενδέχεται να θέλουν να διακόψουν (διακριτικά βεβαίως) τη συνδρομή στην ψηφιακή πλατφόρμα… Απλά γιατί η εποχή που οι Ουίνδσορ ήταν αγαπητοί έχει περάσει. Στους προηγούμενους κύκλους η Μαργαρίτα ήταν μια τραγική φιγούρα, ο Κάρολος ευγενικός και καλόψυχος, η Αννα θαρραλέα. Όλοι, όμως, έχουν πλέον μεταμορφωθεί σε οργισμένους σνομπ και πικρόχολους φελλούς, γράφει στην Telegraph η Ανίτα Σινγκ. (Δείτε το trailer της τέταρτης σεζόν στο τέλος του κειμένου)
Θα χρειαζόταν να έχεις την καρδιά του μεγάλου αντιπάλου της Αρθουρ Σκάργκιλ (συνδικαλιστής, ηγέτης της Ενώσεως Βρετανών Ανθρακωρύχων) για να μην πάρεις το μέρος της Μάργκαρετ Θάτσερ -γράφει η αγγλίδα κριτικός που είδε τη σειρά σε ειδική προβολή- όταν αναγκάζεται να περάσει ένα φρικτό Σαββατοκύριακο στο Μπάλμοραλ (το θερινό ανάκτορο της Ελισάβετ στη Σκωτία), εξευτελισμένη από τους οικοδεσπότες της: «Παλεύω να βρω κάποια καλή πλευρά σε αυτούς τους ανθρώπους, που να σε αποζημιώνει», λέει η πρωθυπουργός της Αγγλίας στον σύζυγό της Ντένις Θάτσερ, και είναι δύσκολο να διαφωνήσει κανείς μαζί της.
Ακόμα και τη βασίλισσα είναι δύσκολο να την αγαπήσεις στην τέταρτη σεζόν, αν και υπάρχουν στιγμές που είναι συμπαθητική. Η Ολίβια Κόλμαν υποδύεται για άλλη μια φορά τον ρόλο της συναισθηματικά δυσκοίλιας ηγέτιδας -πλέον στη μέση ηλικία-, η οποία βάζει πάντα το καθήκον πάνω από την οικογένεια, και είναι πραγματικά ευτυχισμένη μόνο ανάμεσα στα άλογα και τα σκυλιά της. Αλλά δεν είναι πλέον η πρωταγωνίστρια. Κατ’ αρχάς μοιράζεται τη σκηνή με την Μάργκαρετ Θάτσερ: «Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε είναι να διοικούν το μαγαζί δύο γυναίκες», λέει μάλλον αστειευόμενος ο Φίλιππος, Δούκας του Εδιμβούργου, ακούγοντας τα αποτελέσματα των εκλογών του 1979.
Οι σκηνές με τις συναντήσεις των δύο γυναικών είναι εκπληκτικές, όμως η πραγματική σταρ της τέταρτης σεζόν είναι η Νταϊάνα. Και θα πρέπει να ήταν τρομακτικό για την Εμα Κόριν, μια νεαρή άγνωστη ηθοποιό η οποία μόλις προ ολίγου τέλειωσε το πανεπιστήμιο, να αναλάβει τον ρόλο. Αλλά τα κατάφερε πολύ καλά: ωριμάζει μέσα στον ρόλο – αλλάζει και η προφορά της- όπως ακριβώς ωρίμασε και η Νταϊάνα μέσα στον ρόλο της πριγκίπισσας. Ο θεατής την παρακολουθεί να εξελίσσεται από έφηβη σε ντροπαλή αρραβωνιαστικιά, δυστυχισμένη νύφη και τελικά σε παγκόσμια σούπερ σταρ. Η ερμηνεία της είναι συνταρακτική.
Από ταξικής πλευράς, η Νταϊάνα δεν είναι ξένη. Περνάει με άριστα το «Μπάλμοραλ τεστ», στο οποίο η Θάτσερ αποτυγχάνει εμφανώς, στη βασιλική οικογένεια, όμως δεν υπάρχει θέση για κάποια που έχει συναισθηματικές ανάγκες. Εγκατεστημένη στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ πριν από το γάμο, απελπισμένη από την ανακάλυψη ότι ο σύζυγός της εξακολουθεί να είναι πολύ ερωτευμένος με την Καμίλα Πάρκερ Μπόουλς, η Νταϊάνα βιώνει την απόλυτη μοναξιά. Η σειρά δεν αντιμετωπίζει καθόλου διακριτικά τη διατροφική της διαταραχή, αντίθετα την αποκαλύπτει με σκηνές βουλιμίας και εμετών, που έρχονται με την προειδοποίηση «στη διακριτική ευχέρεια του θεατή».
Ο σεναριογράφος Πίτερ Μόργκαν παρουσιάζει την Νταϊάνα σαν μια γλυκιά αλλά εύθραυστη νεαρή γυναίκα, που αναζητάει απελπισμένα αγάπη και στοργή, που όμως της στερούν τόσο ο άντρας της όσο και τα πεθερικά της. Η σκληρότητά τους απέναντί της είναι τρομερή.
Κάποια στιγμή, τρομερά δυστυχισμένη, η Νταϊάνα προσπαθεί να αγκαλιάσει τη βασίλισσα. Και εκείνη στέκεται άκαμπτη, με τα χέρια της πεσμένα στο πλάι σαν πεθαμένος πιγκουίνος. Είναι μια αξέχαστη σκηνή, όπως και όταν η Νταϊάνα κάνει πατινάζ στους διαδρόμους του παλατιού, ακούγοντας τους Duran Duran στο Walkman της. Δεν βλέπουμε τον γάμο, μόνο ένα πλάνο της Νταϊάνα από πίσω με εκείνο το εκπληκτικό φόρεμα, σαν να ξεκινούσε να περπατάει αργά προς την αγχόνη.
Ο γάμος γίνεται όλο και πιο τοξικός καθώς η Νταϊάνα γίνεται αγαπητή στο κοινό και ο Κάρολος βράζει από ζήλια. «Υποτίθεται ότι είναι η δική μου περιοδεία!» λέει όταν τα πλήθη φωνάζουν το όνομά της. Είναι εγωιστής, οξύθυμος και συντηρητικός, και αντιμετωπίζει τη γυναίκα του με περιφρόνηση. Αλλά χάρη στον Τζος Ο’ Κόνορ, που υποδύεται τον πρίγκηπα, συναισθανόμαστε και τον δικό του πόνο. Εξαναγκασμένος από την οικογένειά του να κάνει αυτό τον γάμο, στερημένος από τρυφερότητα όσο μεγάλωνε, είναι ο άνθρωπος που σκύβει πάντα το κεφάλι περιμένοντας τη δυστυχία να πέσει πάνω του.
Η βασίλισσα είναι αποτυχημένη ως μητέρα, πράγμα που γίνεται οδυνηρά αντιληπτό σε ένα επεισόδιο κατά τη διάρκεια του οποίου οργανώνει μεσημεριανό γεύμα με κάθε ένα από τα παιδιά της, δίνοντας οδηγίες σε κάποιον βοηθό: «Παρακαλώ ετοιμάστε ένα σύντομο ενημερωτικό έγγραφο πριν από κάθε συνάντηση, εστιάζοντας στα χόμπι, τα ενδιαφέροντα κάθε παιδιού, κλπ. Θα ήταν άσχημο να εμφανιστώ απληροφόρητη ή ψυχρή»…
Πρόκειται για μια συναρπαστική σαπουνόπερα. Οσο για την Μάργκαρετ Θάτσερ, ο Μόργκαν επέλεξε να τη δει με μεγάλη συμπάθεια, τουλάχιστον πριν από την αυτοκρατορική της φάση. Έχει, βέβαια, τις αδυναμίες της: λατρεύει το ένα παιδί της ενώ αγνοεί επιδεικτικά το άλλο, και εκφοβίζει τον άμοιρο σερ Τζέφρι Χάου (υπήρξε ο μακροβιότερος υπουργός της κυβέρνησης Θάτσερ), αλλά η σειρά την δείχνει ανθρώπινη, όπως συνέβη στις προηγούμενες σεζόν με τη βασιλική οικογένεια.
Η σχέση της Μάργκαρετ με τον Ντένις Θάτσερ (τον υποδύεται ο Στίβεν Μπόξερ) είναι ζεστή και η ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική της ζωή είναι πραγματικά συναρπαστική: η κυρία πρωθυπουργός έχει μια συνάντηση στο Νο 10 της Ντάουνινγκ Στριτ με θέμα την εισβολή της Αργεντινής στα Φόκλαντ, στη συνέχεια βάζει την ποδιά της και μαγειρεύει για τον ναύαρχο του στόλου…
Καθώς όμως τα χρόνια περνούν και η σειρά εξελίσσεται, η πρωθυπουργός γίνεται όλο και λιγότερο συμπαθής, ενώ αλλάζει επίσης και η συμπεριφορά της στις εβδομαδιαίες ακροάσεις της από την βασίλισσα. Στην αρχή δείχνει σεβασμό, μετά φέρεται ισότιμα καθώς ο Μόργκαν σηματοδοτεί τους παραλληλισμούς ανάμεσά τους (είναι μητέρες με αγαπημένους γιους και γυναίκες με εξουσία σε έναν κόσμο ανδροκρατούμενο). Και τέλος, σε ένα επεισόδιο στο οποίο βλέπουμε τις δύο γυναίκες να συγκρούονται για τις κυρώσεις στη Νότια Αφρική, είναι ανοιχτά περιφρονητική.
Οσο για τα υπόλοιπα μέλη της βασιλικής οικογένειας, σε αυτήν τη σεζόν υπάρχει ελάχιστος χώρος. Τώρα πλέον, η πριγκίπισσα Μαργαρίτα είναι εντελώς χαζή, αν και η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ προσπαθεί να βάλει κάποιο πάθος στον ρόλο. Η Άννα είναι θλιβερή. Ο Άντριου και ο Έντουαρντ είναι τρομεροί. Και η Σάρα Φέργκιουσον φαίνεται στο κάτω μέρος της σκάλας, αλλά δεν επιτρέπεται να μιλάει…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News