Την προηγούμενη φορά που η κοινή γνώμη ασχολήθηκε έντονα με γαλλικό μουσείο ήταν όταν το Λούβρο αποφάσισε να κάνει την περιβόητη καμπάνια «Όλοι Μαικήνες», μαζεύοντας ένα τεράστιο ποσό για την αποκατάσταση των φθορών και για τις εργασίες συντήρησης που αφορούσαν στη φημισμένη «Νίκη της Σαμοθράκης».
Έναν χρόνο σχεδόν μετά, οι Γάλλοι, αυτή τη φορά στα πλαίσια της προώθησης της έκθεσης "Sade. Attaquer le Soleil", του Musée d' Orsay, αποφάσισαν να στρέψουν τα φώτα της δημοσιότητας και πάλι πάνω τους, ταρακουνώντας το δημόσιο περί ηθικής αίσθημα, προκειμένου φυσικά να εξασφαλίσουν την αθρόα προσέλευση του κοινού (όχι, βέβαια, ότι μια έκθεση για τον Μαρκήσιο ντε Σαντ δε «γαργαλάει» την περιέργεια και τα πιο κρυφά ένστικτα από μόνη της).
Για αυτό τον λόγο επιστράτευσαν τους ταλαντούχους video artists David Freyomond και Florent Michel, οι οποίοι με τη σειρά τους δημιούργησαν ένα προωθητικό κλιπ, διάρκειας 52 δευτερολέπτων, σαφέστατα οραματιζόμενοι ένα από τα περιβόητα όργια του διάσημου, για τις διαστροφές του, Μαρκησίου. Λίγο πριν η έκθεση ανοίξει τις πόρτες της στο φιλοθεάμον κοινό, οι δυο καλλιτέχνες προκαλούν τον θεατή να θαυμάσει τις καμπύλες των ανδρικών και γυναικείων σωμάτων, που αναδύονται αργά και ερωτικά σε ένα μαύρο φόντο, σχεδόν σαν να χορεύουν. Η ένταση αυξάνει σταδιακά, το μοντάζ αναπτύσσει ταχύτητα και γίνεται σαν κομμένη ανάσα, έτσι ώστε στην κορύφωση της έντασης του οργίου όλα αυτά τα γυμνά σώματα να καταλήξουν στον σχηματισμό του ονόματος Sade.
Ήδη η προβολή του συγκεκριμένου clip έχει προκαλέσει αντιδράσεις για το προκλητικό του περιεχόμενο, γεγονός που σχολιάζεται ποικιλοτρόπως από τον γαλλικό Τύπο και από το κοινό. Υπάρχει, για παράδειγμα, μερίδα κοινού που θεωρεί το προωθητικό φιλμ πορνογραφικό, ενώ η φημισμένη Liberation το βρίσκει τόσο αξιόλογο αισθητικά συγκρίνοντάς το με πίνακες των μεγάλων Ρενουάρ, Κουρμπέ και Ροντέν.
Το υποτιθέμενο σοκ και οι φωνές διαμαρτυρίας φαντάζουν υπερβολικά, σχεδόν υποκριτικά και καταλήγουν να λειτουργούν αμιγώς υποστηρικτικά υπέρ της καμπάνιας. Πώς είναι άλλωστε δυνατόν να διαρρηγνύεις τα ιμάτιά σου, για το αισθησιακό αφιέρωμα ενός λεπτού και να προσποιείσαι τον βαθύτατα θιγμένο, ενώ δε σε σκανδαλίζει το έργο του ίδιου του δημιουργού, ο οποίος τον 18ο αιώνα μαστίγωσε ανοιχτά τα χρηστά ήθη μιας συντηρητικής κοινωνίας γράφοντας, πράττοντας (κυρίως) και επικροτώντας τη διαστροφή και την απόλαυση του πόνου; Εκτός κι αν έχεις τόσο πολύ εντρυφήσει στα «έργα και ημέρες» του Μαρκησίου ντε Σαντ, που κι αυτή η διαφημιστική εκστρατεία σού φαίνεται τόσο, μα τόσο λίγη…
Σε κάθε περίπτωση, είτε αρέσει, είτε όχι η καμπάνια, η εν λόγω έκθεση με τον πρωτότυπο τίτλο «Σαντ. Επίθεση στον Ήλιο», θεωρείται σημαντική, διότι αποδεικνύει αυτό που σοφά διατυπώνει η curator Annie Le Brun για λογαριασμό του Musée d' Orsay: «Η μεγάλη επανάσταση και ανακάλυψη του Μαρκησίου ντε Σαντ ήταν ότι έδειξε πως τα πάντα, κυρίως δε η σκέψη, έχουν ρίζες στα ένστικτα και στα πάθη μας».
Η έκθεση ξεκινά στις 14 Οκτωβρίου στο Μουσείο Ορσέ, στο Παρίσι
Περισσότερες πληροφορίες
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News