Ένας ακέφαλος άντρας με γυρισμένη την πλάτη στο κοινό και ηχογραφημένα κείμενα που αφορούν στην ετυμολογία της λέξης «βρυκόλακας», και πρακτικές απαντήσεις στα ερωτήματα «ποιος γίνεται βρυκόλακας;», «πώς αντιμετωπίζεται ένας βρυκόλακας;» προϋπαντούν τους θεατές στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ντέλλα και της ομάδας boulouki «Ο Έλλην Βρυκόλαξ», στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, στο Κολωνάκι (Κουμπάρη 1).
Ο ακέφαλος άντρας αποτελεί μόνιμο έκθεμα του Μουσείου, όπως ανάμεσα στα υπόλοιπα εκθέματα θα εκτυλιχθεί και η εξέλιξη της παράστασης που διερευνά θρύλους, ποιήματα και μαρτυρίες απλών καθημερινών ανθρώπων μέσα από τοπικές εφημερίδες ή αστικούς μύθους από το 1600 έως το 1800, σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, όπως Σαντορίνη, Άνδρος, Κρήτη, Παξοί, Μύκονος. Η λαϊκή μας παράδοση, μέσα από τον ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, μεταφυσικές ιστορίες της ελληνικής υπαίθρου, εκεί όπου τα στοιχεία της φύσης γίνονται στοιχειά που στοιχειώνουν τον ανθρώπινο βίο, αναβιώνουν μέσα από τη θωρακισμένη ερευνητικά και δραματουργικά παράσταση του Κωνσταντίνου Ντέλλα, η οποία ρίχνει φως στις σκιές σκοτεινών -σχεδόν άγνωστων στο ευρύ κοινό- μύθων περί βρυκολάκων μέσα από τις υποδειγματικές ερμηνείες του Κ. Ντέλλα, της Μαρίας Μπαγανά και της Μαριαλένας Τσούκα.
Η παράσταση κυριολεκτικά με διακτίνισε χρονικά πίσω στην παιδική μου ηλικία, τότε που ο παππούς μου μού αφηγείτο ιστορίες με λάμιες, ξωτικά και νεράιδες κάτω από τον έναστρο καλοκαιρινό ουρανό και η φαντασία μου εικονογραφούσε μία υπέροχη, μυστήρια, απόκοσμη, παράλληλη πραγματικότητα. Γιατί, ως γνωστόν, ο μύθος διαμορφώνει το κέντρο, τον πυρήνα της ανθρώπινης ταυτότητας. Μόνες ενστάσεις για την παράσταση, ο φωτισμός (θα μπορούσε να είναι πιο υποβλητικός) και η επιλογή της αίθουσας του Μουσείου με τις αρχαίες προτομές, οι οποίες καθόλου δεν ταίριαζαν με τις αφηγήσεις μεταφυσικών ιστοριών από τον 17ο ως τον 19ο αιώνα μ.Χ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News