«Μεγάλη Αικατερίνη» είναι ο τίτλος της μίνι ιστορικής σειράς που θα προβληθεί σε τέσσερα επεισόδια της μιας ώρας από την ψηφιακή πλατφόρμα HBO και η πρεμιέρα της, στις 21 Οκτωβρίου, αναμένεται με ανυπομονησία από τους θαυμαστές της υπέροχης Ελεν Μίρεν αλλά και γιατί η σειρά έχει όλα τα στοιχεία της υπερπαραγωγής.
Σύμφωνα εξάλλου με την Κλερ Γούντγουορντ, τηλεκριτικό της βρετανικής Telegraph, η οποία παρακολούθησε το πρώτο επεισόδιο στην επίσημη πρεμιέρα της στο Λονδίνο, η σειρά διαθέτει ένα επιπλέον στοιχείο, που συνήθως λείπει από τα μεγάλα δράματα: οι χαρακτήρες της είναι απίστευτα ανθρώπινοι.
Η ντέιμ Ελεν Μίρεν είναι συνηθισμένη στους βασιλικούς ρόλους. Το 1994 υποδύθηκε τη βασίλισσα Καρλότα, σύζυγο του βασιλιά Γεωργίου του Γ’ του Ηνωμένου Βασιλείου, στο ιστορικό δράμα «Η τρέλα του Γεωργίου του Τρίτου» (1994). Επίσης έχει υποδυθεί τη βασίλισσα της Αγγλίας τόσο στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη όσο και στο θέατρο. Μάλιστα το 2006 κέρδισε το Οσκαρ για την ερμηνεία της ως Ελισάβετ Β’ στην ταινία «Η Βασίλισσα» του Στίβεν Φρίαρς.
Επιπλέον η Ελεν Μίρεν έχει ρωσική καταγωγή. Γεννήθηκε το 1945 ως Ιλιένα Μιρόνοφ, από αγγλίδα μητέρα και ρώσο πατέρα που θέλοντας να αποκρύψει την καταγωγή του άλλαξε το όνομα της οικογένειας σε Μίρεν. Ετσι ο ρόλος μιας τσαρίνας κατά τα τελευταία χρόνια της βασιλείας της ήταν το αναμενόμενο επόμενο βήμα στην καριέρα της 74χρονης ηθοποιού, η οποία αυτή τη φορά ερμηνεύει υποδειγματικά την πνευματώδη, φιλελεύθερη, ρομαντική αλλά και αδίστακτη γυναίκα με την ταραχώδη ερωτική ζωή, που κυβέρνησε τη Ρωσία από το 1762 έως το 1796.
Το σενάριο του Νάιτζελ Γουίλιαμς έχει μια ελαφρότητα, που μας επιτρέπει να καταλάβουμε εύκολα την ένταση ανάμεσα στη θηλυκότητα της ρωσίδας τσαρίνας και τη σκληρότητα που έπρεπε να επιδεικνύει για να αντιμετωπίζει τους πολλούς αντιπάλους της και να κρατηθεί στην εξουσία.
Σε κάποιο σημείο, στο πρώτο επεισόδιο, η Αικατερίνη και ο Νικήτα Πανίν, πρωθυπουργός της χώρας και σύμβουλός της, (τον υποδύεται ο Ρόρι Κινίαρ) κοιτάζουν το πτώμα ενός νεαρού άνδρα που δολοφονήθηκε από κάποιον αξιωματικό του στρατού γιατί διεκδικούσε τον θρόνο της. Η τσαρίνα και ο πρωθυπουργός συζητούν αν θα σκοτώσουν και τον αξιωματικό. «Γνωρίζω ότι έχετε την τάση να είστε ευσπλαχνική», λέει ο Πανίν. «Όχι πάντα», απαντά η Αικατερίνη, «ρωτήστε το κορίτσι που φτιάχνει τα μαλλιά μου».
Η Αικατερίνη έχει επίσης μια ζωηρή σχέση με την κυρία επί των τιμών της κόμισσα Πρασκόβια Μπρους (στον ρόλο της η Τζίνα ΜακΚι με ένα κωμικό ταλέντο που ταιριάζει γάντι με αυτό της Μίρεν). Οι δύο ώριμες γυναίκες κοιτάζουν έξω από το παράθυρο του παλατιού σαν έφηβες, που λιποθυμούν στη θέα του κορδωμένου στρατιωτικού Γκριγκόρι Ποτέμκιν (Τζέισον Κλαρκ). «Τον είδα πρώτη», λέει η Μπρους σουφρώνοντας ερωτικά τα χειλάκια της, «Ναι, αλλά εγώ είμαι η αυτοκράτειρα της Ρωσίας …», απαντάει γελώντας η Αικατερίνη.
Η Μπρους και ο Ποτέμκιν έχουν μια σύντομη ερωτική σχέση -υπάρχει μια τολμηρή ερωτική σκηνή με τους δυο τους στην όπερα- αλλά στη συνέχεια η κόμισσα βοηθά την αυτοκράτειρα και τον σέξι στρατιωτικό να κάνουν μια σχέση που θα αποδειχθεί πολύ σημαντική καθώς και οι δύο είχαν εξίσου δυναμικές προσωπικότητες.
Η όχι και τόσο φίνα σμιλεμένη φιγούρα του Τζέισον Κλαρκ δίνει την ευκαιρία στους θεατές να τον φανταστούν σαν τολμηρό στρατιωτικό διοικητή, και ταυτόχρονα πολιτικά και πνευματικά ισότιμο εραστή της αυτοκράτειρας. Η παιχνιδιάρικη χημεία ανάμεσα στη Μίρεν και τον Κλαρκ είναι μοναδική, και μάθημα για άλλα δράματα που θέλουν να παρουσιάζουν ηλικιωμένες γυναίκες. Στην πραγματική ζωή, οι ώριμες γυναίκες δεν μετατρέπονται αυτομάτως σε ανιαρές και θλιβερές υπάρξεις ή άχρηστες γριές μόλις πατήσουν τα 50. Στο σημείο αυτό είναι προφανής η επιρροή της Ελεν Μίρεν ως εκτελεστικής παραγωγού της σειράς.
Όπως ήταν αναμενόμενο η βρετανίδα ηθοποιός βρίσκεται στο επίκεντρο του δράματος, αλλά γύρω της υπάρχει και ένα cast επίσης πολύ σημαντικών ηθοποιών. Ανάμεσά τους κυριότεροι είναι οι Ρίτσαρντ Ρόξμπουργκ και Κέβιν ΜακΝάλι ως αδελφοί Γκριγκόρι και Αλεξέι Ορλόφ, οι οποίοι εποφθαλμιούν ένα μερίδιο της εξουσίας της Αικατερίνης, και ο Τζόζεφ Κιν στον ρόλο του γιου της Παύλου Πετρόβιτς (τσάρος της Ρωσίας από το 1796 μέχρι το 1801 που δολοφονήθηκε), ο οποίος δεν έχει δυναμισμό της μητέρας του, μοιάζει περισσότερο με τον αδύναμο πατέρα του, τσάρο Πέτρο Γ’, τον οποίο η Αικατερίνη ανέτρεψε γνωρίζοντας ότι θα μπορούσε να κάνει καλύτερη δουλειά.
Σε σύγκριση με τις σύγχρονες μίνι σειρές, που «επαναπροσδιορίζουν το είδος» του ιστορικού δράματος, προσθέτοντας λίγο γυμνό ή τραγούδια σύγχρονων καλλιτεχνών, η «Μεγάλη Αικατερίνη» μπορεί να θεωρηθεί αρκετά παλιομοδίτικη, πράγμα που όμως δεν είναι κακό. Και ναι, υπάρχουν σεξουαλικές σκηνές, που όμως είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του σεναρίου. Στο κάτω κάτω είναι μια σειρά για ενήλικες, με εκπληκτικά κοστούμια και σκηνικά, και γυρίσματα σε υπέροχες τοποθεσίες, έξω στη φύση ή σε γοητευτικά παλάτια.
(Δείτε παρακάτω το trailer της σειράς)
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News