Σε μια έκθεση του μουσείου HistoryMiami στο κέντρο του Μαϊάμι παρουσιάζεται το εικονικό αρχείο της έκθεσης ενός μαθητή της πρώτης δημοτικού, η τήβεννος ενός αποφοίτου λυκείου με την ένδειξη «επέζησα από την καραντίνα και την αποφοίτηση», και μια μαύρη στολή Χάρου που φορούσε πέρσι το καλοκαίρι ένας δικηγόρος στις πλαζ του Μαϊάμι θέλοντας να προειδοποιήσει τον κόσμο για τον θανατηφόρο ιό. Πρόσφατα, το μουσείο πρόσθεσε και δύο κενά φιαλίδια εμβολίων Pfizer.
Τα εκθέματα μνημονεύουν τους τρόπους με τους οποίους η πανδημία του κορονοϊού αναποδογύρισε τη ζωή στις ΗΠΑ. Η Φλόριντα συγκαταλέγεται μεταξύ των δέκα πολιτειών με τα υψηλότερα ποσοστά νέων κρουσμάτων Covid-19 και οι αξιωματούχοι ανησυχούν για μια νέα αύξηση ενόψει των ανοιξιάτικων διακοπών, γράφει η Wall Street Journal. Πολλοί άνθρωποι προτιμούν να τα ξεχάσουν όλα αυτά, ωστόσο η έκθεση Covid-19 του HistoryMiami προσελκύει πολλούς επισκέπτες, που στέκονται στην ουρά φορώντας μάσκες και σε απόσταση 2 μέτρων ο ένας από τον άλλο.
Επιμελητές και άλλων μουσείων στις ΗΠΑ και στο εξωτερικό έχουν αρχίσει επίσης να συλλέγουν παρόμοια αντικείμενα για να δώσουν στις μελλοντικές γενιές μια πρώτη ματιά στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιμετώπισαν την πανδημία.
Το Εθνικό Μουσείο Αμερικανικής Ιστορίας του Smithsonian στην Ουάσιγκτον DC δεν είχε κρατήσει αναμνηστικά από την πανδημία της γρίπης του 1918, διότι πριν από έναν αιώνα, πολλοί διευθυντές μουσείων δεν έδιναν σημασία σε καθημερινά αντικείμενα, δήλωσε στην Wall Street Journal η Αλεξάντρα Λόρντ, πρόεδρος και επιμελήτρια του ιατρικού και επιστημονικού τμήματος του μουσείου.
«Οι άνθρωποι ήθελαν να την ξεχάσουν», είπε η κυρία Λορντ και τόνισε ότι ήταν ένα λάθος, που δεν θα επαναλάβει το ίδρυμα. Προς το παρόν δεν έχει συλλέξει τίποτα -τα γραφεία του Smithsonian είναι κλειστά εδώ και ένα χρόνο- αλλά οι επιμελητές ζητούν από τους ανθρώπους να κρατήσουν αντικείμενα σχετικά με την πανδημία. Αυτήν την εβδομάδα, ο εθνικός λοιμωξιολόγος των ΗΠΑ, δρ Αντονι Φάουτσι, δώρισε το προσωπικό του τρισδιάστατο μοντέλο του ιού.
Τα μουσεία έχουν βρει καθημερινά αντικείμενα, όπως η επιστολή του προπονητή της ομάδας χόκεϊ νέων, με την οποία τους ενημερώνει ότι το πρωτάθλημα ακυρώθηκε, ένα ζευγάρι σκουλαρίκια που απεικονίζουν ρολά χαρτιού τουαλέτας (ένα γεμάτο και ένα άδειο) και μια λίστα με 11 συνταγές της πανδημίας για φουρνιστά, από πιερόγκι και πίτσα μέχρι διάφορα ψωμιά και μπισκότα, γραμμένη πάνω σε μια άδεια σακούλα από αλεύρι.
Το Μουσείο της Αλμπουκέρκι, στο Νέο Μεξικό, έχει δύο πινιάτας του Φρανσίσκο Ροντρίγκεζ, ιδιοκτήτη του παιδότοπου «Casa de Piñatas». Οι εισπράξεις του έφτασαν στο ναδίρ μετά το lockdown και την απαγόρευση των παιδικών πάρτι. «Ανοίγεις την τηλεόραση και το μόνο που βλέπεις είναι Covid, Covid, Covid», λέει, «Εσπασαν τα νεύρα μου». Μια μέρα, λοιπόν, που δεν είχε τι να κάνει στο εργαστήριό του ο κ. Ροντρίγκεζ εμπνεύστηκε την πινιάτα – κορονοϊό, μια μεγάλη πράσινη σφαίρα στολισμένη με μπλε βούλες και κόκκινες ακίδες.
Ενας αγοραστής είδε την καθαρτήρια δύναμή της, αγόρασε μία πινιάτα κορονοϊό και την κρέμασε σε μια διασταύρωση στην πόλη. «Οι περαστικοί μπορούσαν απλώς να τη σπάσουν για το καλό», δήλωσε η Λέσλι Κιμ, επιμελήτρια του Μουσείου. Το νέο διαδόθηκε, και τον Αύγουστο όταν το Μουσείο θέλησε να αγοράσει δύο πινιάτες του Φρανσίσκο Ροντρίγκεζ υπήρχε λίστα αναμονής!
Στο Τορόντο, το Βασιλικό Μουσείο του Οντάριο συλλέγει μάσκες για μια έκθεση το ερχόμενο φθινόπωρο, παρά την κόπωση όλων εξαιτίας της πανδημίας. Η επιμελήτρια Φαμίντα Σούλεμαν σκέφτεται ότι οι επισκέπτες του μουσείου μπορεί να μην σπεύσουν να δουν την έκθεση, σίγουρα όμως θα το κάνουν ματά από 50 χρόνια.
Το καναδικό μουσείο έχει συγκεντρώσει μέχρι στιγμής περισσότερες από 200 μάσκες προσώπου από 20 χώρες: από μια μάσκα «happy hour» με μια τρύπα για καλαμάκι, μέχρι περίτεχνες μάσκες επενδυμένες εσωτερικά με ένα προστατευτικό κομμάτι βαμβακερού υφάσματος, που φορούν οι χορευτές στο φεστιβάλ χορού Chhau της ανατολικής Ινδίας όταν ερμηνεύουν αρχαία ινδικά έπη. Ορισμένες μάσκες συνδέονται με τις διαδηλώσεις του κινήματος Black Lives Matter της περασμένης χρονιάς και τα εγκλήματα μίσους εις βάρος Ασιατών, που προκάλεσε η πανδημία. Μια μάσκα γράφει «Σταματήστε την εξάπλωση» και με μικρότερα γράμματα από κάτω, «του ρατσισμού».
Το Grout Museum District στο Γουότερλου της Αϊόβα απέκτησε μια ασπίδα προστασίας προσώπου φτιαγμένη με διαφάνειες για προτζέκτορες. Οι μάσκες Do-it-yourself δείχνουν πώς οι άνθρωποι χρησιμοποίησαν ό, τι υλικό είχαν στη διάθεσή τους στην αρχή της πανδημίας επισημαίνει η δρ Λορντ, επιμελήτρια του Smithsonian: «Αστειευόμενη λέω πάντα ότι ψάχνω για κακοφτιαγμένες μάσκες, γιατί μια κακοφτιαγμένη μάσκα μας λέει ότι το άτομο που την έχει κάνει είναι κάπως απελπισμένο», λέει.
Τα μουσεία αποφασίζουν τι θα συλλέξουν και τι να απορρίψουν, δήλωσε η Κλάρα Μπέργκ, επιμελήτρια συλλογών στο Μουσείο Ιστορίας και Βιομηχανίας του Σιάτλ, που έχει ζητήσει από τα μέλη του δωρεές μέσω ενός newsletter. Μια υπάλληλος από το προσωπικό του, μάλιστα, πρόσφερε τη σακούλα από αλεύρι με το project ψησίματος. Μια άλλη υπάλληλος έδωσε φωτογραφίες του σκύλου της σε φυσικό μέγεθος, τυπωμένες σε χαρτόνι, οι οποίες συμμετείχαν στο πλήθος των ψεύτικων οπαδών που γέμιζαν τις θέσεις στα παιχνίδια μπέιζμπολ των Seattle Mariners την περασμένη σεζόν.
«Θέλεις να κάνεις τους επισκέπτες και να χαμογελάσουν λίγο ή να μάθουν ότι τα πράγματα ήταν δύσκολα, αλλά οι άνθρωποι βρήκαν τρόπους και να διασκεδάσουν», είπε η κυρία Μπεργκ.
Ιατρικά αναλώσιμα παρουσιάζονται στο Dittrick Medical History Center του Case Western Reserve University στο Κλίβελαντ. Η συλλογή περιλαμβάνει χάρτινα κύπελλα δειγμάτων της δεκαετίας του 1930, χειρουργικές μάσκες της δεκαετίας του 1970 και κομπρέσες εμποτισμένες σε αλκοόλη της δεκαετίας του 1980.
Η επιμελήτρια Αμάντα Μαχόνεϊ είπε ότι προβληματίζεται αν θα δείξει μια αχρησιμοποίητη μάσκα N95 ή μια χρησιμοποιημένη που είχε φυλάξει μια νοσοκόμα στο ντουλάπι της. «Από τη σκοπιά της συντήρησης είναι καλύτερα να συλλέγουμε αχρησιμοποίητα αντικείμενα αλλά τότε χάνουμε την προσωπική σύνδεση», είπε.
Τέλος ο Ντάνιελ Ουλφέλντερ δήλωσε ότι ένιωσε τιμή όταν το HistoryMiami του ζήτησε τη στολή του Χάρου που είχε ράψει πέρσι. Τον περασμένο Μάρτιο, έκανε -ανεπιτυχώς- αγωγή στον κυβερνήτη της Φλόριντα Ρον ΝτεΣάντις για να τον αναγκάσει να κλείσει τις κρατικές πλαζ. Το Plan Β του ήταν να εμφανιστεί ντυμένος Χάρος για να προειδοποιήσει τους λουόμενους. Τώρα ελπίζει ότι οι επισκέπτες του μουσείου θα τον βλέπουν σαν κάποιο που πήρε στα σοβαρά την πανδημία αλλά δοκίμασε «να βάλει λίγο χιούμορ» σε σκοτεινές στιγμές. Black βέβαια…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News