Θα μπορούσε άνετα να είναι τρολιά και δεν θα εκπλαγώ αν είναι. Το μόνο που με κάνει να αμφιβάλλω είναι οι γείτονες… Το «ραχάτι» είναι τούρκική λέξη και σε αυτό μοιάζουμε με τους γείτονές μας. Αν η είδηση έσκαγε από Βορειοευρωπαίους, θα μου φαινόταν εντελώς φάρσα!
Σύμφωνα πάντως και με την έγκυρη τουρκική εφημερίδα Hurriyet ο χαρούμενος σκελετός που τα τσούζει και απολαμβάνει το ψωμάκι του ξαπλωτός και χαμογελαστός παραπέμπει πολύ στα διαδικτυακά memes με τις αστείες λεζάντες.
Εγώ όταν είδα τον Ευφρόσυνο θυμήθηκα τον φανταστικό Μίμη Φωτόπουλο στην ταινία «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο» του Αλέκου Σακελλάριου, όπου ονειρευόταν τα 50 χιλιάρικα που θα λάμβαναν ως εύρετρα ο ίδιος μαζί με τον Βασίλη Αυλωνίτη από τον Χρήστο Τσαγανέα (πατέρα της Τζένης Καρέζη στην ταινία) αν την παρέδιδαν στην Αστυνομία. Στα όνειρα του Φωτόπουλου θα άφηναν πια στην άκρη τη λατέρνα και την πικρή ζωή του λατερνατζή, θα έκαναν τα 50 χιλιάρικα τάλιρα, και θα κάαθοονταν! Και θα διέκοπταν δις ημερισίως το καθισιό για να κάνουν ταλιροντούς.
Για να επιστρέψουμε όμως στον Ευφρόσυνο, σύμφωνα με το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu το 2.400 ετών μωσαϊκό ανακαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές στην τουρκική επαρχία Χατάι, στα σύνορα με τη Συρία.
Το εν λόγω μωσαϊκό που χρονολογείται από τον 3ο αιώνα π.Χ. σύμφωνα με τους αρχαιολόγους μάλλον κοσμούσε την τραπεζαρία ενός σπιτιού – έτσι δικαιολογούνται οι αμφορείς και το ψωμί που περιβάλλουν τον σκελετό
Η τουρκάλα αρχαιολόγος Ντεμέτ Καρά, η οποία εργάζεται στο αρχαιολογικό μουσείο του Χατάι, δήλωσε στη Hurriyet: «Εντοπίστηκαν τρία μωσαϊκά από γυαλί, τα οποία αναπαριστούν δύο στοιχεία πολύ σημαντικά για την κοινωνική ελίτ της ρωμαϊκής περιόδου: το μπάνιο και το δείπνο».
«Στην πρώτη σκηνή, ένας μαύρος ανάβει φωτιά. Αυτό συμβολίζει το μπάνιο. Στη μεσαία σκηνή ένας νεαρός άνδρας τρέχει προς ένα ηλιακό ρολόι ενώ τον ακολουθεί και ένας υπηρέτης. Το ρολόι δείχνει ανάμεσα στις 9 μμ και 10 μμ. Κατά τη ρωμαϊκή περίοδο, στις 9:00 μμ ήταν ώρα για μπάνιο. Ο νεαρός άνδρας άργησε να πάει για μπάνιο και πρέπει να φτάσει στο δείπνο μέχρι τις 10 μμ. Αν αργοπορήσει θα κακοχαρακτηριστεί. Στην τελευταία σκηνή, υπάρχει ο ριψοκίνδυνος σκελετός με μια κούπα κρασί στο χέρι, ψωμί και μια κανάτα κρασί. Από πάνω γράφει, “να είσαι χαρούμενος και να ζεις τη ζωή σου”».
Συγγνώμη τώρα, αλλά είμαι υπερβολικά καχύπτοπτος; Δεν θα μπορούσε όλο αυτό να είναι μια ωραία πλάκα για τους Ελληνες του μνημονίου, που (σύμφωνα με το διεθνώς καθιερωμένο στερεότυπο) εκτός από μπαταχτσήδες και φοροφυγάδες, αρνούνται να δουν τα προβλήματα που τους απειλούν και ξημεροβραδιάζονται στα καφενεία και στις ταβέρνες, πίνοντας τρώγοντας και καλοπερνώντας; Εξάλλου το «μια ζωή την έχουμε», δικό μας, κατά δικό μας, ελληνικό δεν είναι; Τι διαφορετικό λέει, δηλαδή, ο Ευφρόσυνος;
Σύμφωνα με την αρχαιολόγο Ντεμέτ Καρά μωσαϊκό άλλο σαν κι αυτό με τον Ευφρόσυνο δεν υπάρχει στην Τουρκία. Ωστόσο έχει ανακαλυφθεί κάτι ανάλογο στην Ιταλία. Εγώ πάντως επιμένω: αν αυτή η ιστορία είναι φάρσα τουρκική ή άλλης προέλευσης, καταξεφτιλιστήκαμε!
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News