601
Οχι ο Βενιαμίν Φραγκλίνος, που εικονίζεται στο δολάριο, αλλά ο Ντόναλντ Τραμπ είναι αυτός που μπορεί να προκαλέσει αυξήσεις στις τιμές των ΙΧ και στη χώρα μας | Shutterstock

Ο πόλεμος των δασμών: Ακριβότερα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα;

Protagon Team Protagon Team 27 Μαρτίου 2025, 18:43
Οχι ο Βενιαμίν Φραγκλίνος, που εικονίζεται στο δολάριο, αλλά ο Ντόναλντ Τραμπ είναι αυτός που μπορεί να προκαλέσει αυξήσεις στις τιμές των ΙΧ και στη χώρα μας
|Shutterstock

Ο πόλεμος των δασμών: Ακριβότερα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα;

Protagon Team Protagon Team 27 Μαρτίου 2025, 18:43

Οπως είναι γνωστό, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε την Τετάρτη (26/3) δασμούς 25% στα εισαγόμενα οχήματα, επεκτείνοντας τον παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο, ρίχνοντας τις μετοχές των εταιρειών αυτοκινήτων και αυξάνοντας κι άλλο την ένταση με χώρες-συμμάχους των ΗΠΑ (Γερμανία, Γαλλία, Καναδάς).

Καθώς πολλές κυβερνήσεις ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής και της γαλλικής, απειλούσαν την Πέμπτη με αντίποινα, το ερώτημα για τον έλληνα καταναλωτή είναι αν ο εμπορικός πόλεμος γύρω από τα αυτοκίνητα θα αυξήσει κι άλλο τις τιμές στην ελληνική αγορά, που βρίσκονται ήδη στα ύψη.

Καταρχάς, ας βγάλουμε από τη μέση την όποια άμεση επίπτωση. Η Ελλάδα δεν κατασκευάζει αυτοκίνητα ούτε, φυσικά, εξάγει στις ΗΠΑ. Οι προσπάθειες που έγιναν με το εργοστάσιο της Nissan-ΤΕΟΚΑΡ στον Βόλο ή εκείνο της Αουτομεκάνικα στη Θήβα (Daihatsu) ανήκουν, δυστυχώς, εδώ και καιρό στο χρονοντούλαπο των χαμένων ευκαιριών.

Δεν παράγουμε, δεν εξάγουμε (πουθενά, πολλώ μάλλον στις ΗΠΑ), εισάγουμε όμως αυτοκίνητα από διάφορές περιοχές του κόσμου (τελευταία και από την Κίνα) και από εταιρείες που θα πληγούν από τους δασμούς του Τραμπ, καθώς εξάγουν οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Στην Ευρώπη η ανησυχία είναι μεγάλη. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, χαρακτήρισε την Πέμπτη την κίνηση του Τραμπ «κακή για τις επιχειρήσεις, χειρότερη για τους καταναλωτές».

Σύμφωνα με το Reuters, η είδηση προκάλεσε απώλειες δισεκατομμυρίων ευρώ στις μετοχές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών το πρωί της Πέμπτης. Στο Βερολίνο, ο γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ προανήγγειλε σκληρή στάση, δηλώνοντας πως «αυτό που μετράει τώρα είναι να υπάρξει μια αποφασιστική απάντηση σε αυτούς τους δασμούς από την ΕΕ».

«Πρέπει να καταστεί σαφές ότι δεν θα το δεχθούμε με τα χέρια σταυρωμένα» τόνισε ο Χάμπεκ, προσθέτοντας ότι η ΕΕ πρέπει να αναζητήσει λύση με διαπραγματεύσεις. Στη Γαλλία, ο υπουργός Οικονομικών Ερίκ Λομπάρ χαρακτήρισε το σχέδιο Τραμπ «πολύ κακό νέο» και δήλωσε ότι η μόνη λύση είναι η ΕΕ να αυξήσει τους δικούς της δασμούς.

Το ερώτημα για τη χώρα μας είναι αν οι εξελίξεις θα επηρεάσουν τις τιμές στη δική μας αγορά. Η απάντηση είναι πως όλα θα εξαρτηθούν από το κατά πόσον ο εμπορικός πόλεμος που άνοιξαν οι ΗΠΑ θα επιβαρύνει τους ισολογισμούς των εταιρειών αυτοκινήτων και από το αν αυτή η αναταραχή θα οδηγήσει σε αυξήσεις των τιμών. Σε αυτή την περίπτωση, μαζί με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, θα επηρεαστεί και η ελληνική.

Αναλυτές του κλάδου κάνουν ήδη λόγο για «προφανές πλήγμα» στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία έχει ήδη αντιμετωπίσει σημαντικές αντιξοότητες από την επώδυνη μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, τους αυστηρότερους κανονισμούς ρύπων και ασφαλείας της ΕΕ, αλλά και το υψηλότερο ενεργειακό κόστος.

Οι πρώτες εκτιμήσεις ειδικών του κλάδου στο Reuters αναφέρουν ότι «οι τιμές θα αυξηθούν αρχικά και η ζήτηση θα μειωθεί, πλήττοντας την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, που ήδη ταλανίζεται από την αβεβαιότητα που προκαλούν οι απειλές του Τραμπ για τους δασμούς».

Οπως είναι γνωστό, η διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα κατά τη διάρκεια της πανδημίας αύξησε τα κόστη των αυτοκινητοβιομηχανιών, με τις τιμές να σημειώνουν σημαντική άνοδο και στην ελληνική αγορά.

Στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα, οι πρώτες εκτιμήσεις των ειδικών αναφέρουν πως εάν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αντιμετωπίσουν μειωμένα έσοδα από τις μειωμένες εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, ενδέχεται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τιμολόγησης σε άλλες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, για να αντισταθμίσουν τις απώλειες.

Επίσης, με δεδομένο ότι η ΕΕ έχει δηλώσει την ετοιμότητά της να εφαρμόσει αντίποινα ως απάντηση στους δασμούς των ΗΠΑ, οι εμπορικές εντάσεις θα μπορούσαν επίσης να επηρεάσουν τις τιμές των αυτοκινήτων.

Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ νωρίς για εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων, καθώς παρακολουθούμε μια ιστορία που αλλάζει μέρα με τη μέρα. Αυτό όμως σημαίνει πως οι καταναλωτές και οι παράγοντες του κλάδου στη χώρα μας θα πρέπει να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, ώστε να σχεδιάζουν τις κινήσεις τους.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...