Οι επισκέπτες του Μαϊάμι σπάνια χάνουν την ευκαιρία να θαυμάσουν την αρτ ντεκό κληρονομιά της πόλης. Στην ιστορική, για την αρχιτεκτονική της, περιοχή, οι τουρίστες φωτογραφίζουν κάθε προσεκτικά συντηρημένη λεπτομέρεια, από τις απαλές γραμμές των κτιρίων και τα χαρακτηριστικά καμπύλα μπαλκόνια μέχρι τις παστέλ προσόψεις τους και τα παράθυρα-φινιστρίνια.
Στην Βομβάη, όμως, όπου υπάρχει το μεγαλύτερο και πιο αξιόλογο σύνολο βικτωριανών νεογοτθικών και αρτ ντεκό κτιρίων στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη συλλογή κτιρίων αρτ ντεκό μετά το Μαϊάμι, είναι δύσκολο να υπάρξει ένα τέτοιο ενδιαφέρον. Εδώ, οι τουρίστες προτιμούν συγκεκριμένα μνημεία όπως η Πύλη της Ινδίας, ενώ οι κάτοικοι, ακόμη και αυτοί που ζουν σε διαμερίσματα αρτ ντεκό, ελάχιστα πράγματα γνωρίζουν για την ιστορική τους σημασία.
Εκτός αυτού, σε μια πόλη που πάσχει δραματικά από έλλειψη χώρου, η Επιτροπή Κληρονομιάς της Βομβάης, η οποία αγωνίζεται να διατηρήσει τη χαρακτηριστική ιστορική, αισθητική και αρχιτεκτονική ταυτότητά της, δεν είναι πάντοτε σε θέση να προφυλάξει κάποια διατηρητέα κτίρια από επιζήμιες εργασίες αποκατάστασης ή επισκευής ή ακόμη και να τα σώσει από την ολική κατεδάφιση, όπως αναφέρει η ινδική ιστοσελίδα Frontline.
Την περασμένη χρονιά, όμως, μια μικρή ομάδα ντόπιων άρχισε τις προσπάθειες για την ευαισθητοποίηση του κόσμου σχετικά με το στυλ αρτ ντεκό, μεταφέροντας στο Facebook και στο Instagram τις λεπτομέρειες για την τεκμηρίωση όλων των αρτ ντεκό κτιρίων της Βομβάης ώστε να βοηθηθούν όσοι θα ήθελαν να ασχοληθούν με την αρχιτεκτονική της πόλης. Και στις 27 Ιουνίου, η Art Deco Mumbai, μια αυτοχρηματοδοτούμενη μη κερδοσκοπική οργάνωση, εγκαινίασε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα επιτρέψει σε νέους αρχιτέκτονες, εμπειρογνώμονες αλλά ακόμη και σε κοινούς διαδικτυακούς επισκέπτες να μάθουν περισσότερα πράγματα για ένα από τα πιο υποτιμημένα αρχιτεκτονικά στυλ της Ινδίας.
«Δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να τα δείξουμε όλα αυτά», δήλωσε στο Quartz ο ιδρυτής της ιστοσελίδας Ατούλ Κουμάρ, ο οποίος έχει εργαστεί για την διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς περισσότερο από μία δεκαετία. Ο στόχος του είναι να καταγράψει όλα τα αρτ ντεκό κτίρια της πόλης και να δώσει τη δυνατότητα στους κατοίκους τους να υποστηρίξουν την διατήρησή τους.
Το στυλ αρτ ντεκό ξεκίνησε τη δεκαετία του 1920 και μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες εξαπλώθηκε από την Ευρώπη στις ΗΠΑ και τον υπόλοιπο κόσμο. Στην Βομβάη, γράφει η ινδική ιστοσελίδα Wire, οι Ινδοί αρχιτέκτονες μαγεμένοι από τη φουτουριστική γοητεία του αρτ ντεκό, άρχισαν να χρησιμοποιούν τα νέα υλικά και τις τεχνολογίες που ήταν διαθέσιμες ενσωματώνοντας στα κτίριά τους γεωμετρικά σχέδια, παστέλ χρώματα, ακόμη και ναυτικά στοιχεία, όπως τα παράθυρα-φινιστρίνια. Μερικά από αυτά τα κτίρια, όπως τα θέατρα Regal και Eros και τα διαμερίσματα Fairlawn, υπάρχουν ακόμη.
Ωστόσο, συχνά επισκιάζονται από παλαιότερες και πιο επιβλητικές κατασκευές που χτίστηκαν σύμφωνα με το βικτοριανό νέογοτθικό αρχιτεκτονικό στυλ της βρετανικής εποχής, το οποίο κυριαρχεί στο τοπίο της νότιας Βομβάης. Κτίρια κατασκευασμένα τον 19ο αιώνα, όπως ο σιδηροδρομικός σταθμός Τσάτραπατι Σιβιτζί (Chhatrapati Shivaji – πρώην Victoria Terminus) και το Πανεπιστήμιο της Βομβάης είναι πολύ πιο εντυπωσιακά, γεγονός που θα μπορούσε να εξηγήσει και γιατί είναι πιο γνωστά.
«Αυτά τα κτίρια είναι βαθιά χαραγμένα στη μνήμη των ανθρώπων. Δεν κοιτάζουν πέρα από αυτό», δήλωσε ο Κουμάρ. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι τοπικοί ακτιβιστές προσπαθούν τώρα ώστε περιοχές γύρω από το Φρούριο στη Νότια Βομβάη, το Οβάλ Μαϊντάν και το Μαρίν ντράιβ να χαρακτηριστούν ως Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Με τη βοήθεια ομάδων πολιτών, η κυβέρνηση της Μαχαράστρα (μία από τις 28 Ομόσπονδες Πολιτείες που συγκροτούν σήμερα την Ινδία) υπέβαλε για πρώτη φορά πρόταση υποψηφιότητας στην UNESCO για το «Βικτωριανό και Αρτ Ντεκό Σύνολο της Βομβάης» το 2012, αλλά παρέμεινε στον προσωρινό κατάλογο, χάνοντας από άλλες ιστορικές τοποθεσίες στην Ινδία, όπως τα ερείπια του πανεπιστημίου Ναλάντα στο Μπιχάρ, τα οποία εγκρίθηκαν από την κεντρική κυβέρνηση.
Ωστόσο, τα πράγματα θα μπορούσαν να αλλάξουν. Τον Φεβρουάριο, όπως αναφέρει δημοσίευμα των Hindustan times η κεντρική κυβέρνηση υπέδειξε τελικά την περιοχή για τον χαρακτηρισμό της UNESCO, κινητοποιώντας τη διαδικασία που θα μπορούσε να οδηγήσει σε κατάσταση Παγκόσμιας Κληρονομιάς το 2018. Πράγμα που θα εξασφαλίσει την διεθνή προσοχή, καθώς και τη χρηματοδότηση προσπαθειών συντήρησης κτιρίων αλλά και μια μαζική εισροή τουριστών.
Ωστόσο, για τον Κουμάρ και την Art Deco Mumbai, προέχει η σχολαστική καταγραφή των αρτ ντεκό κτιρίων σε όλη την πόλη. Μέχρι στιγμής, η ομάδα έχει υπολογίσει ότι μόνο στο νότιο άκρο της Βομβάης υπάρχουν 125 κτιριακές δομές ενώ μπορεί να βρεθούν πολύ περισσότερα κτίρια σε περιοχές με μικρότερη επισκεψιμότητα, όπως οι Τσεμπούρ, Ματούνγκα και Ντάνταρ. «[Η Βομβάη] είναι ένας παράδεισος αρτ ντεκό», δήλωσε ο Κουμάρ,«Μου αρέσει να λέω ότι το βγάζουμε από τις σκιές …»
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News