Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία για την ανταπόκριση των φορέων του Δημοσίου στη σχετική Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε τον περασμένο Ιούνιο για την εξοικονόμηση ενέργειας.
Η πρώτη απαίτηση ήταν ο ορισμός ενεργειακού υπευθύνου, ωστόσο όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βοριδης, κατά τη συνέντευξη Τύπου για τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας στο Δημόσιο, από 2.495 φορείς, ανταποκρίθηκαν μόλις 221, ορίζοντας ενεργειακό υπεύθυνο και καταχωρώντας τα σχετικά στοιχεία στην πλατφόρμα.
«Εκδώσαμε εγκύκλιο στις 31 Αυγούστου η οποία αναφέρει ότι σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των φορέων με όσα προβλέπονται από τη σχετική ΚΥΑ θα υπάρξουν κυρώσεις που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τη μη ένταξή τους στον προγραμματισμό προσλήψεων του Σεπτεμβρίου ή τη μη ένταξή τους στον δεύτερο κύκλο κινητικότητας», υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο κ. Βορίδης.
«Θα είμαστε αρκετά αυστηροί σε αυτό γιατί μιλάμε για κάτι απλό», ξεκαθάιρσε, εξηγώντας ότι από τους 2.495 οι 1.800 είναι είτε ΟΤΑ είτε εταιρείες που σχετίζονται με αυτούς. «Είναι σημαντικό για ηθικούς και οικονομικούς λόγους. Δεν ζητάμε κάτι υπερβολικό, ζητάμε έναν ορισμό ενός ενεργειακού υπεύθυνου για τη ρύθμιση των κλιματιστικών, των θερμαντικών, να σβήνουν τα φώτα όταν δεν υπάρχουν εργαζόμενοι» τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών.
«Δεν είναι ότι τους ζητάμε κάτι βαρύ. Τους λέμε ‘βάλε έναν ενεργεικό υπεύθυνο’. Θα είμαστε επίμονοι στην εφαρμογή [των μέτρων] και θέλω να είμαι ξεκάθαρος Εχουμε δώσει πολλά χρήματα στην τοπιική αυτοδιοίκηση -τα περισσότερα που έχουν δοθεί τα τελευταία 15 χρόνια- και για τα ενεργειακά. Εχουμε στηρίξει την ΤΑ, αλλά δεν μπορούμε όμως εμείς να στηρίζουμε και ο άλλος να μην κάνει τον κόπο να πάει να κλείσει κάνα φως», παρατήρησε χαρακτηριστικά ο κ. Βορίδης. «Πρέπει λοιπόν να κάνουμε το καμμάτι που μας αναλογεί», διεμήνυσε.
Ο υπουργός Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας ανέφερε ότι η κατανάλωση ενέργειας στο Δημόσιο, σε 212.000 εγκαταστάσεις της γενικής κυβέρνησης, ήταν 4450 γιγαβατώρες το 2020, αυξήθηκε κατά 20 % σε 5.340 γιγαβατώρες το 2021, που αντιστοιχεί στο 10,8 % της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα, και το 2022 αναμένεται να διατηρηθεί στο περυσινό επίπεδο.
Στόχος των παρεμβάσεων είναι η μείωση της κατανάλωσης κατά 10 %. «Υπάρχει -είπε- η πιθανότητα η ΕΕ να αποφασίσει υποχρεωτική μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15 %. Η εξοικονόμηση ενέργειας βοηθά αφενός στην απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και αφετέρου στη μείωση των λογαριασμών.
Οπως επεσήμανε, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο καταγράφηκε μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 22 και 14 % αντίστοιχα ενώ τον Ιούλιο μειώθηκε κατά 13 % η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
Ανήγγειλε επίσης ότι τη Δευτέρα θα ξεκινήσει η πλατφόρμα του προγράμματος “Ηλέκτρα” για την ενεργειακή αναβάθμιση 2,5 εκατ. τετραγωνικών μέτρων κτιρίων του Δημοσίου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα.
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, επανέλαβε ότι η στήριξη των καταναλωτών από την κυβέρνηση θα είναι διαρκής και δυναμική, με σχέδιο που διαρθρώνεται σε δύο άξονες: να μειωθεί το αποτύπωμα των αυξήσεων και να επιτευχθεί εξοικονόμηση ενέργειας.
«Η κυβέρνηση -τόνισε- έχει αποδείξει ότι αξιοποιούμε με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους που υπάρχουν και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε.
Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θοδωρής Σκυλακάκης, σημείωσε ότι μόνο το ρεύμα κόστισε 700 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο το 2021. Αν επιτευχθεί η εξοικονόμηση θα γλιτώσουμε πληρωμές με 240 ευρώ/μεγαβατώρα, δηλαδή 12-14 φορές πάνω. Πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι αν ήταν βενζίνη, το κόστος θα ήταν 10 ευρώ το λίτρο, ήταν η χαρακτηριστική αναφορά του.
Οπως ανακοίνωσε, για όσου φορείς δεν συμμορφώνονται με τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας, το υπουργείο Οικονομικών δεν θα αξιολογεί αιτήματα για χρηματοδοτήσεις από το τακτικό αποθεματικό για κάλυψη ενεργειακού κόστους ή άλλες έκτακτες δαπάνες.
Φτιάξαμε και λειτουργεί ήδη, μία πλατφόρμα στην οποία πρέπει να ενταχθούν όλα τα κτίρια και οι δομές του Δημοσίου λογαριασμό-λογαριασμό και θέλουμε να ταυτίσουμε αυτούς τους λογαριασμούς με πρόσωπα και τα μέτρα εξοικονόμησης ώστε να παρακολουθούμε τι επιτυγχάνεται, επεσήμανε ο κ. Σκυλακάκης, για να περάσει στη συνέχεια στις κυρώσεις μη συμμόρφωσης, αλλά στα κίνητρα-επιβραβεύσεις για όσους επιτυγχάνουν τους στόχους:
Για όσο καιρό ένας φορέας δεν εφαρμόζει την ΚΥΑ, δεν θα αξιολογούνται αιτήματα για ενισχύσεις από ειδικό και γενικό αποθεματικό τόσο για την κάλυψη του επιπλέον ενεργειακού κόστους όσο και για ανάγκες έκτακτου χαρακτήρα.
Η εξοικονόμηση 10% ειδικά για τον οδοφωτισμό αποτελεί δεσμευτικό στόχο για την έκτακτη βοήθεια προς τους δήμους στο τέλος του έτους. Όπου ο στόχος δεν επιτυγχάνεται, δεν θα ενισχύσει την κάλυψη του ενεργειακού κόστους για το β΄ εξάμηνο όπως έγινε στο α΄ εξάμηνο οπότε και δώσαμε 90-100 εκατομμύρια ευρώ. Αν δηλαδή ένας ΟΤΑ δεν έχει πόρους και ζητα βοήθεια για τον οδοφωτισμό θα πρέπει να πετύχει αυτό τον στόχο
Εχουμε βάλει σε ένα αξιολόγο αριθμό δημόσιων υπηρεσιών που έχουν κρίσιμες λειτουργίες, ένα σύστημα μπόνους για υπαλλήλους που πετυχαίνουν στόχους. Σε αυτούς θα προσθέσουμε τη μείωση 10% στην ηλεκτρική ενέργεια για να θεωρηθεί ότι επιτυγχάνεται ο στόχος.
Οσες υπηρεσίες πετύχουν 15% εξοικονόμησης, θα τις ενισχύσουμε κατά 5% επιπλέον αυτού του πόσου στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους είτε μέσω του αποθεματικού είτε μέσω των τακτικών δαπανών.
Μείωση 10%
Ο στόχος για τη μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας ορίστηκε σε τουλάχιστον 10% σε σχέση με τις καταναλώσεις της ίδιας χρονικής περιόδου του 2019, για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής των μέτρων. Για τα επόμενα έτη ο στόχος θα επαναπροσδιοριστεί
Στα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας περιλαμβάνονται πρωτοβουλίες, όπως για παράδειγμα:
– Συντήρηση συστημάτων θέρμανσης και ψύξης, συμπεριλαμβανομένων των κλιματιστικών μονάδων, τουλάχιστον μία φορά κατ’ έτος.
– Καθορισμός εσωτερικής θερμοκρασίας κτιρίων (μέγιστης/ελάχιστης). Η εσωτερική θερμοκρασία των κτιρίων γραφείων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, κατά τη θερινή περίοδο τηρείται στους 27ο C και κατά τη χειμερινή στους 19ο C.
– Απενεργοποίηση ψύξης/θέρμανσης σε χώρους και ώρες που δεν υπάρχουν εργαζόμενοι.
– Απενεργοποίηση εξοπλισμού γραφείου και φωτισμού σε χώρους και ώρες που δεν υπάρχουν εργαζόμενοι.
– Χρήση του νυχτερινού αερισμού το καλοκαίρι και κατάλληλη σκίαση των κτιρίων, ανάλογα με την εποχή και μέτρα εξοικονόμησης σε ό,τι αφορά στον οδοφωτισμό και στην χρήση ηλεκτροφόρου εξοπλισμού.
Η πλατφόρμα
Η παρακολούθηση υλοποίησης των δράσεων και της πορείας των καταναλώσεων ηλεκτρικής ενέργειας για την επίτευξη του στόχου μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας, τουλάχιστον κατά 10%, γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας: publicenergysavings.gov.gr, η οποία έχει τεθεί σε λειτουργία.
Για την εφαρμογή των μέτρων στα κτίρια, τις εγκαταστάσεις και τις υποδομές του δημοσίου τομέα ακολουθείται η εξής διαδικασία:
Η σύνδεση, κατά την αρχική πιστοποίηση εισόδου στην εφαρμογή, γίνεται από τον υπεύθυνο ενεργειακών υποδομών/εγκαταστάσεων του φορέα.
Για τον σκοπό αυτόν, αξιοποιεί τους μοναδικούς κωδικούς – διαπιστευτήρια (taxisnet) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που αφορούν στον Α.Φ.Μ. κάθε φορέα.
Μετά την αρχική πιστοποίηση, η είσοδος κάθε φορέα στην εφαρμογή πραγματοποιείται από τους διοικητικούς υπευθύνους (για το σύνολο των εγκαταστάσεων κάθε φορέα ορίζονται ένας ή περισσότεροι).
Σε αυτή την περίπτωση, η σύνδεση γίνεται με τη χρήση των «Κωδικών Δημόσιας Διοίκησης» της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Η ηλεκτρονική διασταύρωση των απαραίτητων στοιχείων για την παρακολούθηση της υλοποίησης των δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας στο Δημόσιο και της πορείας των καταναλώσεων ηλεκτρικής ενέργειας πραγματοποιείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.
Στόχος μας είναι η αλλαγή συμπεριφοράς, σε σχέση με την επιμέλεια διαχείρισης της ενέργειας. Για παράδειγμα, όταν υπάρχει αρκετό ηλιακό φως δεν χρειάζεται να έχουμε ανοιχτά τα φώτα στο κτίριο. Τα φώτα στους διαδρόμους δεν θα έπρεπε να είναι αναμμένα, εάν δεν υπάρχει κάποιος εργαζόμενος. Όταν δουλεύει η κεντρική θέρμανση και επιτυγχάνεται ικανοποιητική θέρμανση στο κτίριο, δεν υπάρχει λόγος να λειτουργούν, παράλληλα, τα air condition. Στις αθλητικές εγκαταστάσεις, οι θερμαινόμενες πισίνες εάν σκεπάζονται καταναλώνουν πολύ λιγότερη ενέργεια. Ένας χώρος, όπου δεν υπάρχει επισκεψιμότητα δεν χρειάζεται να θερμαίνεται ή να φωτίζεται τις ώρες που παραμένει κλειστός, κ.ά.
Αναλυτικα τα κίνητρα και τα αντικίνητρα
Πρώτον, για όσο καιρό ένας φορέας δεν εφαρμόζει, διοικητικά, την παραπάνω ΚΥΑ περί εξοικονόμησης ενέργειας, δεν θα αξιολογούνται αιτήματα για ενισχύσεις από το τακτικό και ειδικό αποθεματικό και για πρόσθετη χρήση ταμειακών διαθεσίμων, τόσο για κάλυψη του πρόσθετου ενεργειακού κόστους όσο και για άλλες έκτακτες δαπάνες, μη αναγκαστικού χαρακτήρα. Πρακτικά αυτό θα συμβαίνει, για παράδειγμα, σε περιπτώσεις παράληψης διορισμού διοικητικών και ενεργειακών υπευθύνων, αλλά και μη εκτέλεσης των καθηκόντων από τους διορισθέντες.
Δεύτερον, για τους Δήμους η εξοικονόμηση ενέργειας, κατά 10%, αποτελεί δεσμευτικό στόχο ειδικά σε ό,τι αφορά στον οδοφωτισμό. Όπου ο στόχος δεν επιτυγχάνεται, το Κράτος δεν θα ενισχύσει οικονομικά τους Δήμους για τους λογαριασμούς ενέργειας στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, όπως έκανε στο πρώτο. Δεν μπορεί ο Έλληνας φορολογούμενος να επιβαρύνεται για τις δαπάνες οδοφωτισμού που αφορούν στον Δημότη και είναι ανταποδοτικές -ειδικά με τις σημερινές, ακραίες τιμές ενέργειας- αν δεν υφίσταται μια επαρκής προσπάθεια εξοικονόμησης από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Τρίτον, για όσες υπηρεσίες του Δημοσίου προβλέπεται μπόνους, θα προστεθεί ο στόχος να πετύχουν και εξοικονόμηση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κατά 10% το τελευταίο τρίμηνο του έτους (συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό χρονικό διάστημα). Βασική προϋπόθεση σε σχέση με την στοχοθεσία θα είναι να μην υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στις πραγματικές ενεργειακές ανάγκες του φορέα, π.χ. λόγω διαφορετικών καιρικών συνθηκών κ.λπ.
Τέταρτον, όσες Υπηρεσίες πετύχουν 15% εξοικονόμηση στην κατανάλωση ενέργειας, δηλαδή 5% παραπάνω του στόχου, θα το δουν αυτό το επιπλέον 5% στον προϋπολογισμό τους, του επόμενου έτους.
Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο συστηματοποίησης της προσπάθειας εξοικονόμησης ενέργειας στο Δημόσιο θα αναπτύξουμε επιπρόσθετες δράσεις, που θα βοηθήσουν στην άμεση επίτευξη των στόχων μείωσης της κατανάλωσης.
Βασικό εργαλείο θα είναι ομάδες (task force), με ειδικούς ενεργειακούς αναλυτές. Οι ομάδες αυτές θα αναλαμβάνουν δράσεις όπως:
– Ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση τόσο των ενεργειακών υπευθύνων ανά κτίριο όσο και των εργαζομένων
– Ενεργειακός έλεγχος ανά κτίριο και εφαρμογή ειδικής μεθοδολογίας για τη βέλτιστη διαχείριση ενέργειας
– Διαμόρφωση και εφαρμογή, πιλοτικά αρχικά, εξειδικευμένων ανά κτίριο διαδικασιών λειτουργίας
– Ελεγχος κατανάλωσης σε πραγματικό χρόνο και υποστήριξη των ενεργειακών υπευθύνων στη διερεύνηση δυνατοτήτων μείωσης κόστους
– Ελεγχος εφαρμογής των δράσεων μείωσης κόστους και συνεχής βελτίωση/προσαρμογή
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News