Μια απομίμηση πίνακα του Μονέ και ένας επίσης πλαστός πίνακας του Ρενουάρ είναι μεταξύ των περίπου 40 αντιγράφων έργων τέχνης που προσφέρονται προς πώληση στο eBay, σύμφωνα με έρευνα κορυφαίας ειδικού.
Η δρ Καρίνα Ποποβίτσι, ειδική στον έλεγχο γνησιότητας έργων τέχνης, είπε, όπως αναφέρει σε σχετικό του δημοσίευμα ο Guardian, ότι εφάρμοσε τεχνολογία αιχμής ΤΝ σε φωτογραφίες που διαφημίζονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Προς μεγάλη της έκπληξη, ανακάλυψε ότι για πολλούς υπήρχε μεγάλη πιθανότητα να μην είναι αυθεντικοί.
Μέχρι στιγμής έχει βρει έως και 40 πλαστούς πίνακες και είπε ότι υπάρχουν πολλοί περισσότεροι. «Ο αλγόριθμος τους κατέδειξε όλους ως αντίγραφα», είπε.
«Κοιτάξαμε σήμερα και κατεβάσαμε μερικές εικόνες – ανακαλύψαμε πλαστά έργα παντού. Ολα τα έργα που αναλύσαμε αποδείχθηκε ότι δεν είναι αυθεντικά, με πιθανότητα περίπου 95%. Είμαι σίγουρη ότι αυτή είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου», πρόσθεσε.
Οι φωτογραφίες που έχουν αναγνωριστεί ως ψεύτικες από την ΤΝ περιλαμβάνουν μία που διαφημίζει έναν «αυθεντικό πίνακα του Μονέ», με τίτλο «Δάσος με Ρυάκι» και τιμή 599.000 δολαρίων. Στην περιγραφή ενός άλλου έργου αναφέρεται ότι είναι αυθεντικό σκίτσο του Ρενουάρ, με τίτλο «Σπουδή του Κλοντ Ρενουάρ» και τιμή 165.000 δολαρίων.
Στον ιστότοπό του, το eBay αναφέρει: «Δεν επιτρέπουμε την καταχώριση πλαστών αντικειμένων ή μη εξουσιοδοτημένων αντιγράφων».
Η καταχώριση για τον Ρενουάρ αφαιρέθηκε αφότου ο Guardian επικοινώνησε με τον πωλητή ο οποίος εδρεύει στη Φλόριντα. Σε ένα μήνυμα που έστειλε στον Guardian, απάντησε ότι «δεν πουλά ψεύτικη τέχνη». Ο πωλητής του Μονέ εδρεύει στο Μίλερσμπουργκ του Οχάιο.
Η περιγραφή της καταχώρισης αναφέρει: «Εγγυώμαι πλήρως ότι ο πίνακας είναι αυθεντικό λάδι σε καμβά του 1867 υπογεγραμμένο και χρονολογημένο από τον Κλοντ Μονέ. Ο πίνακας δεν είναι σε τέλεια κατάσταση και δεν έχω καμία πληροφορία για την προέλευσή του, πέραν του ότι τον έχω στην κατοχή μου για πάνω από 20 χρόνια».
Η Ποποβίτσι έχει γράψει επανειλημμένα στην πλατφόρμα από τον Δεκέμβριο του 2023 για να εκφράσει τις ανησυχίες της. Απευθύνθηκε στα γραφεία της στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τις ΗΠΑ. Στα email της, είπε ότι θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα «με τη σοβαρότητα που του αξίζει».
Ακόμη περιμένει απάντηση. Είπε στον Guardian: «Προσπάθησα τόσο πολύ να τους μιλήσω. Είμαι πολύ απογοητευμένη που δεν απαντούν. Είμαι πραγματικά πολύ ενοχλημένη για αυτό. Εχουν ευθύνη. Δεν μπορούν απλώς να προσποιούνται ότι δεν βλέπουν τι συμβαίνει, γιατί υπάρχουν τόσα πολλά από αυτά (τα πλαστά έργα). Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα εκεί».
Το eBay ανέφερε στον Guardian: «Η πώληση πλαστών αντικειμένων απαγορεύεται αυστηρά στο eBay και δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε ότι τα προϊόντα που πωλούνται στην πλατφόρμα μας είναι αυθεντικά. Το κάνουμε αυτό χρησιμοποιώντας πολλαπλά επίπεδα τεχνολογίας AI, επαγγελματικά εκπαιδευμένους ερευνητές και προγράμματα προστασίας αγοραστών. Το eBay εμπόδισε προληπτικά τη δημοσίευση 88 εκατομμυρίων καταχωρήσεων για έργα που ήταν ύποπτα ως απομιμήσεις το 2022, ενώ αφαίρεσε 1,3 εκατομμύρια αντικείμενα από την πλατφόρμα έπειτα από έλεγχο ερευνητή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχουμε ήδη αφαιρέσει ένα από τα στοιχεία που μας έχουν επισημανθεί»
Η Ποποβίτσι είναι επικεφαλής της Art Recognition, μια ελβετική εταιρεία που συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ και το Πανεπιστήμιο Τίλμπουργκ στην Ολλανδία. Η τεχνολογία της χρησιμοποιεί δύο τύπους τεχνητού νευρωνικού δικτύου για την ανάλυση των έργων, εξετάζοντας περίπλοκες λεπτομέρειες, από μοτίβα πινελιάς μέχρι χρωματικές παλέτες. Η Art Recognition έχει εφαρμόσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία σε περισσότερα από 500 έργα σε διάφορες συλλογές.
Εδωσε σε έναν πίνακα του Ρούμπενς στην Εθνική Πινακοθήκη πιθανότητα 98,76% να είναι αυθεντικός, αλλά αμφισβήτησε την αυθεντικότητα του πίνακα «Σαμψών και Δαλιδά», υποστηρίζοντας τις μακροχρόνιες αμφιβολίες ορισμένων κριτικών ότι είναι απλώς ένα αντίγραφο. Η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε επίσης για την αναγνώριση άλλων αμφισβητούμενων έργων, όπως μια αυτοπροσωπογραφία του 1889 του Βίνσεντ βαν Γκογκ στο Εθνικό Μουσείο του Οσλο. Απεφάνθη ότι είναι αυθεντικό έργο του ζωγράφου.
Η Ποποβίτσι είπε ότι η τεχνολογία έχει αλλάξει άρδην τη δυνατότητα αναγνώρισης πλαστών έργων τέχνης στο διαδίκτυο: «Στο παρελθόν, ήταν πραγματικά δύσκολο να εντοπίσεις τα πλαστά έργα, επειδή δεν μπορούσες να πάρεις δείγματα του πίνακα από μια εικόνα στο διαδίκτυο. Αλλά με τη νέα τεχνολογία, είναι εύκολο. Μπορείτε απλώς να κατεβάσετε μια εικόνα και στη συνέχεια, σε 10 λεπτά, θα ξέρετε. Νομίζω ότι οι άνθρωποι πρέπει να προειδοποιούνται».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News