Στο νέο πλεγμα μέτρων (και συνεπειών) στη βάση του νέου Κανονισμού Λειτουργίας που θα ισχύσει φέτος στα σχολεία της χώρας αναφέρθηκε σε συνέντευξή του στην εκπομπή «Επίλογος» της ΕΡΤ, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος για μία ακόμη φορά υπογράμμισε ότι από τη φετινή σχολική χρονιά θα υπάρχει «ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο συνεπειών».
Μιλώντας για τις φθορές στις υποδομές των σχολείων, ο υπουργός σημείωσε ότι υπόλογοι θα καθίστανται και οι γονείς των μαθητών που τις προκαλούν, επωμιζόμενοι το κόστος επιδιόρθωσης των ζημιών.
Συγκεκριμένα, όπως είπε ο κ. Πιερρακάκης, ο καταλογισμός της ζημιάς «θα ξεκινάει από τον σύλλογο διδασκόντων στο σχολείο, θα προστίθεται ο Δήμος στην εξίσωση –γιατί τα σχολεία ανήκουν στους Δήμους– και από εκεί και πέρα, αν ο γονιός δεν θελήσει να πληρώσει τη συγκεκριμένη ζημιά, αυτό πλέον θα πηγαίνει στην Εφορία και θα βεβαιώνεται από εκεί».
Μένοντας στο κομμάτι των κτιριακών υποδομών, ο υπουργός Παιδείας παρέπεμψε σε όσα θα πει για το θέμα ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, για να προσθέσει:
«Σε κάθε περίπτωση θα δείτε το επόμενο διάστημα την αρωγή όλων μας για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση της σχολικής στέγης. Υπάρχει ζήτημα, τα σχολεία πρέπει να έρθουν το 2024 ως δημόσιες υποδομές».
Μέριμνα θα υπάρξει και για τις σχολικές βιβλιοθήκες, προκειμένου να εμπλουτιστούν και να προωθηθεί μια πολιτική δανεισμού, φιλαναγνωσίας και λογοτεχνικών διαγωνισμών.
Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε και στην αναμόρφωση του μαθήματος της Πληροφορικής, επισημαίνοντας ότι φέτος θα υπάρχει ένα νέο ψηφιακό βιβλίο Πληροφορικής στο Γυμνάσιο, ενώ επιπλέον, από την επόμενη σχολική χρονιά, θα ενταχθεί στην Α’ Λυκείου και το μάθημα της Πολιτικής Οικονομίας.
Ειδικά για τα ΕΠΑΛ, ο υπουργός μίλησε για Λύκεια τύπου campus, με σύγχρονο εξοπλισμό στα εργαστήριά τους. Στόχος, είπε, είναι να ιδρυθούν 10-15 φέτος, «κάπου στα 60 θέλουμε συνολικά. Θεωρώ ότι αυτό πρέπει να γίνει με την απόλυτη σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, είτε των κοινωνικών εταίρων και των επιχειρήσεων των ίδιων».
«Οποιος βιντεοσκοπεί θα αλλάζει σχολείο»
Αναφορικά εξάλλου με την απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης κινητού τηλεφώνου από τους μαθητές στα σχολεία, ο υπουργός επανέλαβε ότι άπαξ και χρησιμοποιήσει ένας μαθητής το κινητό τηλέφωνο ή φανεί ότι κρατάει ένα κινητό, θα υπάρχει «ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο συνεπειών».
Αντίστοιχα, τόνισε, «άπαξ και βιντεοσκοπηθεί ένα παιδί σε μια πολύ ευαίσθητη στιγμή του, αυτός ο οποίος βιντεοσκοπεί το πρόσωπο, μαθητής ή μαθήτρια που βιντεοσκοπεί, θα αλλάζει σχολείο».
«Αυτά τα μέτρα από την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής, όπως υπήρχε στα δικά μας χρόνια, μέχρι μέτρα που αφορούν την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος», εξήγησε, «είναι ένα πλαίσιο συνεπειών που μας ζητούσαν κυρίως οι ίδιοι οι καθηγητές κατά τη διάρκεια της περσινής σχολικής χρονιάς» και πλέον αποτελούν εργαλεία στα χέρια των εκπαιδευτικών.
Οσον αφορά τις αλλαγές στις απουσίες των μαθητών, ο υπουργός Παιδείας σημείωσε πως αυτό που αλλάζει, είναι ο τρόπος που προσμετρώνται, προκειμένου, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «να μην έχουμε άδεια σχολεία και ειδικά άδεια Λύκεια κατά το τέλος της σχολικής χρονιάς σε κάποιες περιπτώσεις».
Εθνικό Απολυτήριο και σύστημα εισαγωγής
Για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τέλος, εκτίμηση του κ. Πιερρακάκη ήταν ότι «πρέπει να ανοίξει διάλογος».
«Το Εθνικό απολυτήριο είναι κάτι που το μελετάμε. Πρέπει να κρατήσουμε τον χαρακτήρα του αδιάβλητο, αλλά από εκεί και πέρα οφείλουμε να ενισχύσουμε και το Λύκειο, γιατί είναι σαφές ότι έχει αδυνατίσει υπέρ των πανελλαδικών εξετάσεων», επεσήμανε στη σχετική αναφορά του.
Ανακοίνωσε εξαλλου ότι τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα αρχίσουν τη λειτουργία τους τον Σεπτέμβριο του 2025. «Πρέπει να πετύχουμε τα καλύτερα δυνατά εκπαιδευτικά αποτελέσματα, να μην είμαστε φοβικοί. Η Ελλάδα πρέπει να μη φοβάται να ανοίγεται. Υπάρχει ένας φόβος σε αυτή τη συζήτηση, τον οποίον προσωπικά θεμελιωδώς δεν τον καταλαβαίνω. Μπορούμε να κάνουμε θαύματα αν δεν φοβόμαστε (…) Αν θέλουμε η χώρα αυτή να προοδεύσει, η Παιδεία είναι ο τομέας που θα καθορίσει την υπόστασή της», ήταν η φράση με την οποία έκλεισε τη συνέντευξή του ο υπουργός Παιδείας.
Μέτρα στήριξης για τους αναπληρωτές σε τουριστικούς προορισμούς και σε απομακρυσμένες περιοχές
Στη συνέντευξή του ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στην κατάσταση που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί που καλούνται αναλάβουν υπηρεσία σε νησιά ή άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμός με πολύ υψηλό κόστος διαβίωσης, ή/και σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας:
«Με λυπεί που εργαλειοποιείται το πρόβλημα από παρατάξεις που κυβέρνησαν και που δεν μπόρεσαν να το λύσουν», ανέφερε αρχικά για την κριτική που ασκείται συχνά πυκνά για το θέμα από την αντιπολίτευση. «Εγώ θα σας πω ότι επειδή η Αυτοδιοίκηση έχει στα χέρια της πολλά εργαλεία, υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που προβλέπει ο νόμος που μπορεί να κάνει ένας ταλαντούχος δήμαρχος –σημείωσε– έχω δει δημάρχους και μιλώ και εγώ και ο κ. Λιβάνιος με δημάρχους που κάνουν πολύ σημαντικά πράγματα για να βοηθήσουν εκπαιδευτικούς. Δεν διανοούμαι ότι ένας δήμαρχος δεν μπορεί πέντε εκπαιδευτικούς να τους βοηθήσει να βρουν ένα σπίτι. Είναι προς το συμφέρον της κοινότητας».
Ο υπουργός Παιδείας επανέλαβε ότι φέτος έγιναν 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών και ότι πρέπει να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των αναπληρωτών. Δεσμεύτηκε δε ότι κάθε χρόνο το ποσοστό των αναπληρωτών θα μειώνεται υπέρ των μόνιμων διορισμών. «Αυτή –τόνισε– είναι η απόφαση του πρωθυπουργού, αυτή είναι νομίζω και η ορθή πολιτική».
Οπως εκτίμησε, αυτή τη χρονιά όλοι οι χρόνοι θα έρθουν πολύ πιο μπροστά σε όλες τις ημερομηνίες που αφορούν το πώς λειτουργούν τα σχολεία. Δηλαδή, η επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει ακόμη νωρίτερα, αλλά όλα αυτά είναι πράγματα τα οποία εκ των πραγμάτων πρέπει να τα σχεδιάζεις πολύ νωρίτερα για να μπορέσεις να τα εφαρμόσεις.
Για την αναλογία εκπαιδευτικών ανά μαθητή στην Ελλάδα επεσήμανε ότι «έχουμε 200.000 εκπαιδευτικούς και σε σχέση με το συνολικό πληθυσμό που έχουμε το κλάσμα καταλήγει να είναι 8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ξέρετε είναι; Είναι 12,1. Δηλαδή η Ελλάδα έχει πολύ καλύτερο μέσο όρο σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης».
Σχολικά κενά και συγχωνεύσεις
Ερωτηθείς εξάλλου για τα σχολικά κενά, ο υπουργός Παιδείας παρατήρησε πως όλα αυτά τα χρόνια «δεν έχουμε κάνει στον βαθμό που πρέπει να κάνουμε μια καλή οργανωτική δουλειά, να βελτιώσουμε τα του οίκου μας, μια καλύτερη κατανομή». «Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε περίπου 61.000 τμήματα, εδώ τώρα μιλάμε για συγχωνεύσεις οι οποίες γίνονται σε κάτω από το 2% αυτών των τμημάτων […]», διευκρίνισε για να δώσει και ένα παράδειγμα: «Δηλαδή στη Γ’ Λυκείου ένα σχολείο στην Κηφισιά έχει έξι παιδιά στη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Ενα πολύ κοντινό σχολείο έχει τρία παιδιά στην άλλη κατεύθυνση και απλώς ενώνεις αυτά τα δύο […] μιλάμε για εφαρμογή του νόμου ο οποίος έχει ήδη ψηφιστεί και είχε εφαρμοστεί και στο παρελθόν. Κατά παρέκκλιση έχεις πολύ μικρά τμήματα».
Το θέμα των συγχωνεύσεων των τμημάτων, θέλησε να υπογραμμίσει, έχει μια διάσταση οργάνωσης για να μπορέσεις να πετύχεις την καλύτερη δυνατή εκπαιδευτική διαδικασία και λειτουργία στο σχολείο, «για να μπορέσουν οι μαθητές να έχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και την καλύτερη δυνατή παιδεία».
«Δεν νομίζω ότι υπάρχει γονιός ο οποίος μας βλέπει αυτή τη στιγμή πανελλαδικά, που δεν θέλει κάθε σχολείο να είναι πλήρως στελεχωμένο, να μην έχει κενά, να είναι καλή υποδομή, να δουλεύουν όλα τα πράγματα άψογα. Αυτό λοιπόν για να μπορέσουμε να το εγγυηθούμε πρέπει να οργανώσουμε το ανθρώπινο δυναμικό των δασκάλων και των καθηγητών μας βέλτιστα. Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Αυτά είναι πράγματα που τα κάνει κάθε χώρα στον πλανήτη, κάθε χώρα στην Ευρώπη. Θα το κάνουμε καλά λοιπόν και θα το κάνουμε κάθε χρόνο και καλύτερα», κατέληξε.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News