495
Ο Γκοντάρ επί το έργον | Photo by Larry Ellis/Express/Getty Images

La Fin: Πέθανε ο μέγας Ζαν-Λικ Γκοντάρ, πατέρας της Νουβέλ Βαγκ

Protagon Team Protagon Team 13 Σεπτεμβρίου 2022, 11:45
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 13/09/2022, 19:10
Ο Γκοντάρ επί το έργον
|Photo by Larry Ellis/Express/Getty Images

La Fin: Πέθανε ο μέγας Ζαν-Λικ Γκοντάρ, πατέρας της Νουβέλ Βαγκ

Protagon Team Protagon Team 13 Σεπτεμβρίου 2022, 11:45
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 13/09/2022, 19:10

Ηταν ένας από τους πατέρες της Νουβέλ Βαγκ, οι περισσότερες ταινίες του και κυρίως το «À bout de souffle» («Με κομμένη την ανάσα», 1960) και το«Le Mépris» («Η περιφρόνηση», 1963) καθόρισαν ένα κινηματογραφικό είδος, αν όχι το μεταπολεμικό σινεμά. Ηταν ένας από τους τιτάνες της Εβδομης Τέχνης, από εκείνη τη γενιά που ξεπήδησε στα τέλη της δεκαετίας του 1950 από τις σελίδες του Cahiers de Cinema για να αλλάξει άπαξ και διαπαντός τη Μεγάλη Οθόνη. Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ δεν είναι πια εδώ –άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.

Σύμφωνα με τη Libération, ο Γκοντάρ πέθανε με υποβοηθούμενη αυτοκτονία. «Δεν ήταν άρρωστος, ήταν απλώς εξαντλημένος» είπε άνθρωπος κοντά στην οικογένεια, στην εφημερίδα που πρώτη ανέφερε την είδηση της μεγάλης απώλειας.

O Γκοντάρ είχε γεννηθεί τον Δεκέμβριο του 1930 στο Παρίσι. Ηταν Γαλλοελβετός. Υπήρξε σκηνοθέτης, σεναριογράφος και κινηματογραφικός κριτικός. Η ματιά του επαναπροσδιόρισε τον τρόπο που γίνεται το σινεμά, καθώς αυτός –μαζί με τον Φρανσουά Τριφό, τον Ερίκ Ρομέρ τον Κλοντ Σαμπρόλ και άλλους– πρώτα έγραψαν στο Cahiers de Cinema για την ανάγκη αμφισβήτησης των συμβάσεων του γαλλικού και του χολιγουντιανού κινηματογράφου και έπειτα δημιούργησαν μόνοι τους το νέο κύμα που σάρωσε τα πάντα στο παγκόσμιο σινεμά.

Ο Γκοντάρ καθοδηγεί την Αννα Καρίνα και τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό σε μια σκηνή του «Pierrot Le Fou», το 1965 (Photo by REPORTERS ASSOCIES/Gamma-Rapho via Getty Images)

Ο Γκοντάρ είδε διαφορετικά την Μπριζίτ Μπαρντό στην «Περιφρόνηση», όρισε εμβληματικές εικόνες με τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό και την Τζιν Σίνμπεργκ στο «Breathless», είδε και τους Rolling Stones σκηνοθετώντας τους στο ντοκιμαντέρ για το αιρετικό «Sympathy for the devil» το 1968.

Ιούλιος του 1968, ο Γκοντάρ σκηνοθετεί τον Μικ Τζάγκερ και τους άλλους Rolling Stones (Photo by Keystone Features/Hulton Archive/Getty Images)

Η Libération τον χαρακτήρισε «Ιστορία του κινηματογράφου». Ισως να μην έχει άδικο. Αφησε πίσω του 50 ξεχωριστές ταινίες, μέσα από ένα σώμα 100 έργων, άλλαξε τον τρόπο που γυρίζονταν οι υπόλοιπες και ως το τέλος έλεγε: «Δώσε μου κι άλλα. Ας κάνουμε ό,τι δεν έχει γίνει ως τώρα».

Μπελμοντό και Σινμπεργκ στο «Με Κομμένη την Ανάσα» (Société Nouvelle de Cinématographie)

Ζήτησε στον τάφο του να γραφτεί «Au contraire». Αντιθέτως.

Μακρόν: Η χώρα έχασε έναν «εθνικό θησαυρό»

Η Γαλλία έχασε έναν «εθνικό θησαυρό» με το θάνατο του κινηματογραφικού σκηνοθέτη Ζαν-Λικ Γκοντάρ δήλωσε την Τρίτη ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν.

«Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ ήταν ο πιο εικονοκλάστης από τους κινηματογραφιστές του Νέου Κύματος (…). Χάσαμε έναν εθνικό θησαυρό (…)», έγραψε ο Μακρόν στο Twitter.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News