Ο ρινόκερος της Σουμάτρας είναι ο πιο σπάνιος του είδους του, καθώς υπάρχουν μόνο 80 σε ολόκληρο τον πλανήτη | Shutterstock

Επιστημονικό «θαύμα»: Πώς θα σωθούν οι υπό εξαφάνιση ρινόκεροι

Protagon Team Protagon Team 12 Νοεμβρίου 2022, 10:55
|Shutterstock

Επιστημονικό «θαύμα»: Πώς θα σωθούν οι υπό εξαφάνιση ρινόκεροι

Protagon Team Protagon Team 12 Νοεμβρίου 2022, 10:55

Ενα μικρό κομμάτι σάρκας που πήραν οι επιστήμονες από τον ώμο του Ταμ, του τελευταίου αρσενικού ρινόκερου της Σουμάτρας στη Μαλαισία, ο οποίος πέθανε το 2019, χρησιμοποιήθηκε στην πρώτη παγκόσμια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένας «μίνι εγκέφαλος». Τώρα, οι ερευνητές πιστεύουν ότι, αφού κατάφεραν να δημιουργήσουν εγκέφαλο από κατεψυγμένο ιστό νεκρού ζώου, μπορεί να είναι σε θέση να παράξουν και σπέρμα, ώστε να βοηθήσουν στη διάσωση του είδους.

Οι πληθυσμοί των ρινόκερων έχουν μειωθεί δραματικά παγκοσμίως, με τα πέντε είδη να «παλεύουν» ενάντια στη λαθροθηρία και την απώλεια φυσικών οικοτόπων. Οι ρινόκεροι της Σουμάτρας, όπως ο Ταμ, αριθμούν μόλις 80 σε όλον τον πλανήτη και αντιμετωπίζουν τεράστιο κίνδυνο.

Με το δείγμα ιστού από τον Ταμ, οι επιστήμονες μπόρεσαν να φτιάξουν βλαστοκύτταρα, μετατρέποντάς τα σε έναν γενετικό κενό καμβά, ο οποίος μπορεί να μεταμορφωθεί σε οποιοδήποτε σημείο του σώματος.

Είναι η πρώτη φορά που φτιάχτηκε ένας μίνι εγκέφαλος για ρινόκερο –με προηγούμενες μελέτες να επικεντρώνονται σε ανθρώπους, ποντίκια και πιθήκους, γράφει η Telegraph.

Αυτή η ανακάλυψη, λέει η επιστημονική ομάδα, θα μπορούσε να ρίξει φως στην εξέλιξη της ανάπτυξης του εγκεφάλου των θηλαστικών, κάτι που δεν έχει εξεταστεί λεπτομερώς στους ρινόκερους, από το 1878. «Ενθουσιαστήκαμε όταν είδαμε τον σχηματισμό μίνι εγκεφάλου από βλαστοκύτταρα ρινόκερου της Σουμάτρας με έναν φαινομενικά συγκρίσιμο τρόπο, που περιγράφεται για τα ανθρώπινα όργανα», δήλωσε ο Σεμπάστιαν Ντίκε, επικεφαλής του συγγραφικού πονήματος στο Max-Delbrück-Center (MDC), στη Γερμανία.

Αλλά ο απώτερος στόχος των ερευνητών είναι να χρησιμοποιήσουν την ίδια μέθοδο για να παράξουν σπέρμα από τα δείγματα, ώστε να ενισχύσουν τα προγράμματα διατήρησης και να σώσουν τους ρινόκερους από την εξαφάνιση.

Τα δείγματα ιστού ελήφθησαν πριν από τον θάνατο του Ταμ, κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου ελέγχου υγείας. Οι κτηνίατροι πήραν ένα κομμάτι από το μπροστινό του πόδι και στη συνέχεια το αποθήκευσαν σε υγρό άζωτο. Στη συνέχεια, οι ερευνητές το ξεπάγωσαν, το υπέβαλαν σε επεξεργασία και το μετέτρεψαν σε βλαστοκύτταρα, στο MDC for Molecular Medicine. στην Ενωση Helmholtz.

Τα κύτταρα ινοβλαστών υποβλήθηκαν σε εργαστηριακή επεξεργασία σε εργαστήριο και μετατράπηκαν σε βλαστοκύτταρα. Ακολούθως, η επιστημονική ομάδα τα μετέτρεψε σε εγκεφαλικά κύτταρα και όπως αναφέρεται στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο iScience, τα άφησαν να ωριμάσουν σε εργαστήριο για τρεις μήνες. Και εκεί έγινε το «θαύμα»: 90 ημέρες αργότερα είδαν έναν εγκέφαλο ρινόκερου να έχει αποκτήσει μέγεθος μερικών χιλιοστών.

Ο γενετικός κώδικας κρατήθηκε, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την παραγωγή σπέρματος.

«Επειδή η ποιότητα του σπέρματος που συλλέγεται από τους ρινόκερους της Σουμάτρας είναι πολύ κακή μετά την κρυοσυντήρηση και την απόψυξη, τα σπερματοζωάρια που δημιουργούνται in vitro προσφέρουν μια εξαιρετική εναλλακτική λύση για υποβοηθούμενη αναπαραγωγή».

Τα βλαστοκύτταρα που κατασκευάστηκαν από τον ιστό του ζώου ήταν «υψηλής ποιότητας», και ως εκ τούτου έχουν μεγάλες δυνατότητες να οδηγήσουν στο πολυπόθητο ζητούμενο: να σωθεί το απειλούμενο  αυτό είδος.

Το «πείραμα» με αυτές τις τεχνικές στους ρινόκερους της Σουμάτρας, θα μπορούσε να χρησιμεύσει για να βοηθηθούν και άλλα απειλούμενα είδη.