Μισό αιώνα μετά, η Ελλάδα προχώρα ξανά στην αγορά πυροσβεστικών αεροσκαφών Canadair -επτά τον αριθμό- για την κάλυψη των επιχειρησιακών του Πυροσβεστικού Σώματος, με πόρους του ΕΣΠΑ και ευρωπαϊκών προγραμμάτων της επόμενης περιόδου, καθώς και του προγράμματος RescEU.
Από το 1974 που η χώρα μας απέκτησε εννέα πυροσβεστικά Canadair CL 215, προχωρούμε σήμερα στην απόκτηση της τελευταίας γενιάς των Canadair 515 CL, σε μία συμφωνία πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των κρατών-μελών, με την καναδική κυβέρνηση και την εταιρεία που πλέον τα κατασκευάζει, ανακοίνωσε στη Βουλή ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας, κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου με τίτλο «Έγκριση Σχεδίου Συμβάσεως για την Προμήθεια Αεροσκαφών τύπου DHC-515», κάνοντας λόγο για ιστορική ημέρα.
Πρόκειται για επτά Canadair CL-515, πέντε αμφίβια μεσαίου τύπου πυροσβεστικά αεροσκάφη με χωρητικότητα σε νερό περί τους 6 τόνους, τα οποία θα πληρωθούν μέσω ΕΣΠΑ και ευρωπαϊκών προγραμμάτων της επόμενης περιόδου, και ακόμη δύο τα οποία θα προμηθευτεί η χώρα μας μέσω του προγράμματος RescEU. Το εν λόγω πρόγραμμα προβλέπει την αγορά συνολικά 12 Canadair τα οποία θα διατεθούν (ανά 2) σε 6 κράτη-μέλη (Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Κροατία).
«Γνωρίζετε πολύ καλά ότι για πάρα πολλά χρόνια, ειδικά τα χρόνια των περιοριστικών δημοσιονομικών πολιτικών και της οικονομικής κρίσης στη χώρα, οι εξοπλιστικές προμήθειες, είτε στις Ένοπλες Δυνάμεις, είτε στα Σώματα Ασφαλείας και άρα και στην Πολιτική Προστασία και στο Πυροσβεστικό Σώμα ήταν πολύ δύσκολες και περιορίζονταν σε αυτές των αναγκαίων μέσων τα οποία απαιτούνταν προκειμένου να μπορέσουμε να προστατεύσουμε τη χώρα μας, καθώς πρόκειται για θέμα εσωτερικής ασφάλειας. Όπως γνωρίζετε τα Canadair 215 και 415 είναι τα κύρια μέσα με τα οποία δίνουμε τις μάχες μας. Μάχες που δώσαμε πέρυσι και θα δώσουμε και φέτος για την κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών», ανέφερε στην παρέμβασή του ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας και επεσήμανε για το περιεχόμενο της συμφωνίας και το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών:
«Η προμήθεια των επτά Canadair αποτελεί ένα τεράστιο πρόγραμμα, του οποίου οι παραδόσεις είναι ήδη συμφωνημένες με την άλλη πλευρά, ενώ τις εγγυήσεις όλου του προγράμματος τις δίνει η ίδια η καναδική κυβέρνηση για την κατασκευαστική εταιρεία.
»Οι παραδόσεις έχουν ως εξής: Δύο αεροσκάφη θα παραδοθούν το 2027, ένα αεροσκάφος το 2028, ένα αεροσκάφος το 2029 και τρία αεροσκάφη το 2030».
Επιπλέον, η προμήθεια το αρχικό απόθεμα ανταλλακτικών των επτά αεροσκαφών, καθώς και τον αντίστοιχο εξοπλισμό υποστήριξης.
Παράλληλα, η Ελλάδα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρεία, προκειμένου να αναλάβει πρόγραμμα κόστους 43 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση και των CL415 αεροσκαφών Canadair τα οποία έχουμε στη χώρα μας. Αυτό αφορά μία από τις δράσεις του Προγράμματος ΑΙΓΙΣ και υλοποιείται μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.
Οπως μάλιστα έκανε γνωστό ο υπουργός, τις επόμενες μέρες ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στον Καναδά για το τελετουργικό της επισφράγισης της συμφωνίας, σε συνέχεια της κύρωσής της από τη Βουλή.
«Η προμήθεια των Canadair -σημείωσε ο κ. Κικίλιας- είναι μια παρακαταθήκη για το Πυροσβεστικό Σώμα, για τους συμπολίτες μας, για τη χώρα και για τις επόμενες γενιές, και έρχεται να προστεθεί σε ένα πολύ φιλόδοξο, πολύ-πολύ μεγάλο και σημαντικό πρόγραμμα, το Πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ αξίας 2,1 δισ. ευρώ», το οποίο όπως ανακοίνωσε, με βάση τα υφιστάμενα χρονοδιαγράμματας, μέχρι τα τέλη Μαρτίου- αρχές Απριλίου θα έχει δημοπρατηθεί στο σύνολό του.
«Μιλάμε -τόνισε- για ελικόπτερα μεσαίου τύπου, για αμφίβια αεροσκάφη, για αεροσκάφη air surveillance, για drones, για sensors, για κάμερες infrared με λέιζερ και υπέρυθρα. Για πάνω από 1.000 πυροσβεστικά οχήματα, γιατί είναι τεράστιες οι ανάγκες στο Πυροσβεστικό Σώμα και κάποια από τα πυροσβεστικά οχήματα τα οποία έχουμε είναι πλέον τεσσάρων δεκαετιών και πίσω. Για όλες τις νέες τεχνολογίες, προκειμένου η τεχνητή νοημοσύνη να μπορεί να κάνει πρόγνωση-πρόβλεψη και εκτίμηση κινδύνου. Άρα θα έχουμε περαιτέρω αναβάθμιση και υποστήριξη του engage και του 112 στο war room της Πολιτικής Προστασίας, προγράμματα εκπαίδευσης, ευαισθητοποίησης, ψηφιοποίησης. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο για πρώτη φορά επενδύεται έτσι συνολικά οργανωμένα και δομημένα στην Πολιτική Προστασία, στο Πυροσβεστικό Σώμα και στο υπουργείο μας».
Απο την πλευρά του ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ευάγγελος Τουρνάς είπε ότι στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του μηχανισμού αντιμετώπισης καταστροφών και ιδιαίτερα του Πυροσβεστικού Σώματος «προχωράμε στην υλοποίηση του Εθνικού Προγράμματος Πολιτικής Προστασίας “ΑΙΓΙΣ” που περιλαμβάνει 39 υπο-προγράμματα συνολικής αξίας 2,1 δισεκατομμυρίων ευρώ περίπου, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων κατά 794 εκατομμύρια ευρώ, από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027 κατά 713 εκατομμύρια ευρώ και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας κατά 569 εκατομμύρια ευρώ».
«Μεταξύ των ανωτέρω προγραμμάτων», επεσήμανε, «περιλαμβάνονται και εκείνα που αφορούν στην ενίσχυση του αεροπορικού στόλου δασοπυρόσβεσης με την απόκτηση αεροσκαφών εναέριας επιτήρησης και έγκαιρης προειδοποίησης, ελικοπτέρων μεταφοράς προσωπικού και αεροπυρόσβεσης, ελαφρών αμφίβιων αεροσκαφών δασοπυρόσβεσης, καθώς επίσης και νέων βαρέων αεροσκαφών δασοπυρόσβεσης τύπου Canadair».
Ειδικότερα, όσον αφορά τα Canadair, o κ. Τουρνάς ανέφερε ότι η χώρα μας διαθέτει σήμερα δέκα αεροσκάφη Canadair CL-215 που βρίσκονται σε επιχειρησιακή αξιοποίηση πέραν των 40 ετών και 7 Canadair CL-415 άνω των 20 ετών, εκ των οποίων το ένα είναι καθηλωμένο λόγω σοβαρών βλαβών.
Είναι προφανές, παρατήρησε, ότι τα εν λόγω αεροσκάφη λόγω παλαιότητας δεν επαρκούν να καλύψουν τις ανάγκες του σώματος οι οποίες προκύπτουν ως απόρροια της κλιματικής αλλαγής που έχει αυξήσει σημαντικά τον αριθμό και τη σοβαρότητα των δασικών πυρκαγιών που εκδηλώνονται κάθε χρόνο στη χώρα μας. Αλλωστα, συμπλήρωσε, η παλαιότητα των αεροσκαφών Canadair αντανακλάται στη μεγάλη συχνότητα βλαβών, στο μεγάλο χρόνο καθήλωση στους στο έδαφος για επισκευές, καθώς επίσης και στις συχνές ματαιώσεις απογείωσης λόγω βλαβών, γεγονός που δυσχεραίνει σημαντικά τη δράση της αεροπυρόσβεσης και ιδιαίτερα τις κρίσιμες ώρες για την αποτελεσματική αντιμετώπιση μιας δασικής πυρκαγιάς.
Επιπρόσθετα οι διαρκώς μειούμενες πηγές προμήθειας ανταλλακτικών λόγω παλαιότητας και διακοπής υποστήριξης του υφιστάμενου στόλου από τη διεθνή αγορά ιδίως των παλαιών Canadair των CL-215, δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο την επιχειρησιακή αξιοποίηση των σκαφών.
Όπως ανέφερε ο κ. Τουρνάς, το υπό έγκριση σχέδιο σύμβασης αποσκοπεί στην ενίσχυση του στόλου των πυροσβεστικών εναέριων μέσων κάτι που αποτελεί κοινό ευρωπαϊκό αλλά και εθνικό στόχο. Ο στόχος αυτός τέθηκε ευρωπαϊκά με την ίδρυση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας τον rescEU και πλέον υλοποιείται στο πλαίσιο μιας κοινής προσπάθειας προς όφελος των μελών του μηχανισμού. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, κατόπιν συστηματικών ενεργειών της προετοίμασε μια διακρατική συμφωνία με τον Καναδά και την αρμόδια αρχή της κυβέρνησης του Καναδά του Canadian Commercial Corporation για την ανανέωση και ενδυνάμωση του στόλου των εναέριων πυροσβεστικών μέσων των μελών του ευρωπαϊκού μηχανισμού. Η ευρωπαϊκή συμμετοχή και αρωγή στην ενίσχυση του στόλου των κρατών μελών εκδηλώνεται έμπρακτα όχι μόνο με την εξασφάλιση ενός κοινού μηχανισμού προμήθειας αλλά και με τη χρηματοδότηση της αγοράς δύο αεροσκαφών για κάθε συμμετέχουσα χώρα, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας στο πλαίσιο του rescEU.
«Η αγορά των πέντε επιπλέον πυροσβεστικών αεροσκαφών από τα συνολικά επτά που προβλέπονται στη Σύμβαση, προβλέπεται να καλυφθεί από το ΕΣΠΑ 2021- 2027 καθώς επίσης και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος “ΑΙΓΙΣ”. Επί τη βάση της εν λόγω Διακρατικής Συμφωνίας που είχε διαμορφωθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα κράτη μέλη και την αρμόδια αρχή της κυβέρνησης του Καναδά, η χώρα μας εισέρχεται πρώτη στη φάση υλοποίησης της Σύμβασης προμήθειας αεροσκαφών εγκαινιάζοντας το στρατηγικό πλαίσιο συνεργασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον Καναδά. Η προτεινόμενη προμήθεια θα αντικαταστήσει μερικώς και θα συμπληρώσει τα υφιστάμενα 10 Canader CL-415 με προηγμένα τεχνολογικά αεροσκάφη DHC-515. Σημειώνεται δε ότι τα εν λόγω αεροσκάφη αναμένεται να συμβάλουν δραστικά στην αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας και απόδοσης του εναέριου πυροσβεστικού στόλου, καθώς χρησιμοποιούνται σε όλες τις φάσεις δασοπυρόσβεσης. Δηλαδή, στην επιτήρηση, στην έγκαιρη προειδοποίηση, στην άμεση επέμβαση και στην αντιμετώπιση των μεγάλων συμβάντων. Ενώ παρέχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως ενδεικτικά η ικανότητα μεταφοράς μεγαλύτερου ωφέλιμου φορτίου νερού ή επιβραδυντικού υγρού περίπου 6.140 λίτρα, μεγαλύτερη διάρκεια πτήσης αποστολής, σύγχρονα συστήματα αεροσκάφους και αεροναυτιλίας κ.ά.», εξήγησε μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News