Μετά τις βαθμολογίες των υποψηφίων στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, ήρθε και η ανακοίνωση των στατιστικών από το υπουργείο Παιδείας (εδώ), τα οποία δίνουν μία πρώτη εικόνα για το πού θα κινηθούν οι βάσεις εισαγωγής ανά σχολή.
Οπως προκύπτει, Μαθηματικά και Ιστορία δείχνουν να είναι τα μαθήματα που οδήγησαν και εφέτος πάνω από τους μισούς υποψήφιους σε βαθμολογίες κάτω από τη βάση (57,31% – 22.266 υποψήφιοι και 58,84% – 22.617 υποψήφιοι, αντίστοιχα τα νούμερα).
Το 51,18% (11.407 υποψήφιοι) έγραψε κάτω από τη βάση στην Ιστορία έναντι 50,81% (10.898 υποψήφιοι) πέρυσι, ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά σε Φυσική και Αρχεία Ελληνικά ήταν 45,59% και 45,26% (πέρυσι στη Φυσική κάτω από τη βάση είχε βρεθεί το 42,95% και στα Αρχαία το 47,18%),
Η «μάχη» των συνολικά 92.090 υποψηφίων (75.435 των Γενικών και 16.655 των Επαγγελματικών Λυκείων) για τις 77.415 θέσεις εισακτέων, προμηνύεται σκληρή, καθώς επιπρόσθετα θα πρέπει να περιμένουν και την ανακοίνωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) για κάθε τμήμα ΑΕΙ, ώστε ακολούθως να συμπληρώσουν το πρώτο μηχανογραφικό δελτίο (για τα ΑΕΙ) ή το δεύτερο (για τα ΙΕΚ) ή και τα δύο, όπως θα ισχύει από φέτος, στις ημερομηνίες που θα οριστούν.
Το βαθμολογικό όριο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) σε κάθε επιστημονικό πεδίο είναι καθοριστικό καθώς όσοι δεν το πιάσουν, δεν θα μπορούν να συμπληρώσουν το πρώτο μηχανογραφικό για τις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και θα πρέπει να επιλέξουν το δεύτερο μηχανογραφικό για τις ειδικότητες των ΙΕΚ.
Σε κάθε περίπτωση, η συμπλήρωση του μηχανογραφικού προβάλλει πιο δύσκολη και απαιτητική από κάθε άλλη χρονιά.
«Αρκετοί μαθητές παραβλέπουν δεδομένα και λεπτομέρειες οι οποίες άλλοτε τους οδηγούν σε παγίδες και άλλοτε τους στερούν σημαντικές ευκαιρίες και δυνατότητες, όπως για παράδειγμα να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα για έναν κλάδο που θα τους ενδιέφερε», σημειώνει σε δηλώσεις του στην εφημερίδα «Τα ΝΕΑ» ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού και σταδιοδρομίας Χρήστος Ταουσάνης που προσθέτει:
«Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού γίνεται με κριτήριο τα ενδιαφέροντά μας, τα κίνητρα και τις προσδοκίες μας και εν τέλει τα όνειρά μας. Δεν γίνεται με κριτήριο τα μόριά μας ή τις βάσεις προηγούμενων ετών. Ειδικά φέτος, έχουμε μια διαφορετική διαδικασία για τον υπολογισμό των μορίων συγκριτικά με πέρυσι και φυσικά το σημαντικό δεδομένο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής».
«Συνεπώς», καταλήγει, «οποιαδήποτε μεθοδολογία συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού με κριτήριο τα μόρια αποκλειστικά, μόνο δυσάρεστες εκπλήξεις μπορεί να έχει και επιπρόσθετα μπορεί να μας οδηγήσει σε ένα πρόγραμμα σπουδών που πρακτικά δεν επιθυμούσαμε».
Εφέτος επίσης είναι τελευταία χρονιά που οι υποψήφιοι μπορούν να συμπληρώσουν απεριόριστο αριθμό επιλογών στο μηχανογραφικό τους δελτίο, καθώς από την επόμενη θα μπορούν να επιλέξουν έως ένα 10% των τμημάτων του επιστημονικού τους πεδίου στα Γενικά Λύκεια και έως ένα 20% στα Επαγγελματικά Λύκεια.
Μιλώντας στην «Καθημερινή», ο εκπαιδευτικός αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, επισημαίνει ότι οι υποψήφιοι κατά την επιλογή σχολών πρέπει να έχουν πρώτο κριτήριο τις κλίσεις και τις επιθυμίες τους. «Η πληροφορική π.χ. είναι πεδίο όπου υπάρχει μεγάλη έλλειψη εργαζομένων παγκοσμίως. Ομως, εάν σε έναν υποψήφιο δεν αρέσει η πληροφορική, θα αποτύχει. Ας ξεκινήσει, λοιπόν, μελετώντας τον Οδηγό Σπουδών των τμημάτων. Εντοπίζει αυτά που περιλαμβάνουν μαθήματα που του αρέσουν στη μεγάλη τους πλειονότητα. Από αυτά, θα εξετάσει σε ποιο επάγγελμα οδηγούν, θα δει τις εναλλακτικές διαδρομές που προσφέρουν τα μεταπτυχιακά και θα πρέπει να τα κατατάξει σε μια σειρά. Θα επιλέξει, έπειτα από συζήτηση στην οικογένεια, τις πόλεις που μπορεί να σπουδάσει», λέει.
Το σύνηθες λάθος που κάνουν πολλοί υποψήφιοι είναι να δηλώνουν στο μηχανογραφικό δελτίο δεκάδες τμήματα, ελπίζοντας ότι με τον τρόπο αυτό δεν θα μείνουν εκτός ΑΕΙ. Οπως τονίζει ο κ. Στρατηγάκης, «το μυστικό δεν είναι ο υποψήφιος να δηλώσει δεκάδες σχολές για να σιγουρέψει την εισαγωγή του. Αντίθετα αυτό είναι λάθος, διότι όταν δηλώσει π.χ. 80 τμήματα χάνει τον έλεγχο της κατάταξης: ποιο τμήμα είναι στη θέση 70 και γιατί δεν είναι στη θέση 50; Το αποτέλεσμα είναι να εισαχθεί σε μια σχολή τυχαία από το πλήθος των δεκάδων τμημάτων που δήλωσε».
Πηγές του υπουργείου Παιδείας με αφορμή όσα έχουν λεχθεί κατά της θέσπισης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, σημείωναν ότι η επαναφορά της διασφαλίζει ότι οι νεοεισαχθέντες φοιτητές έχουν τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για να παρακολουθήσουν και να ολοκληρώσουν επιτυχώς τις σπουδές τους στον προβλεπόμενο χρόνο, βάζοντας έτσι τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με 1 και 2 στα 20, καθώς και στον εξαιρετικά χαμηλό ρυθμό αλλά και ποσοστό αποφοίτησης.
Τον ίδιο στόχο εξυπηρετεί και το ανώτατο όριο φοίτησης το λεγόμενο Ν+2/Ν+3, ή πιο απλά το τέλος στο φαινόμενο των αιώνιων φοιτητών.
Γιατί ενώ η Ελλάδα έχει το 4ο υψηλότερο ποσοστό εγγραφών σε ΑΕΙ μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ (OECD/UIS/Eurostat 2019), το 30% των φοιτητών στα πανεπιστημια της χώρας δεν αποφοιτά ποτέ (ΙΟΒΕ 2017) και το 42% ξεπερνούν τα έξι έτη σπουδών (ΕΘΑΑΕ 2020).
Ομοίως, ο ρυθμός αποφοίτησης, ως το ποσοστό αποφοίτων επί των φοιτητών, είναι σταθερά πολύ μικρότερος των άλλων χωρών με αποτέλεσμα να δημιουργείται σε όλα τα τμήματα συσσώρευση – το γνωστό πρόβλημα των «αιώνιων» φοιτητών. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Eurostat “Eurostat- Population in Europe” (Ιούνιος 2020), ως προς το ρυθμό αποφοίτησης για το 2018 η Ελλάδα κατείχε την τελευταία θέση στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών με ρυθμό αποφοίτησης μόλις 9,17%, το οποίο απέχει πολύ από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 24,05%.
Αξιοσημείωτη τέλος είναι η πολύ χαμηλή συμμετοχή στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ), καθώς όπως προκύπτει, μόλις το 28% των μαθητών επιλέγουν τη διαδρομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να κυμαίνεται στο 48%.
Με το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, μπήκαν οι βάσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση των δομών αυτών και την καλύτερη σύνδεσή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας (π.χ. θέσπιση ορθολογικού συστήματος διακυβέρνησης της ΕΕΚ, σύσταση συμβουλίων με την ουσιαστική συμμετοχή κοινωνικών εταίρων και τοπικών επιχειρήσεων για τη διάγνωση αναγκών της αγοράς εργασίας και τη διαμόρφωση προγραμμάτων σπουδών, ίδρυση και λειτουργία για πρώτη φορά Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, Πειραματικών Δημοσίων ΙΕΚ και Θεματικών Δημοσίων ΙΕΚ).
Και στο ίδιο πλαίσιο με το νομοσχέδιο για την Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που ψηφίστηκε το Φεβρουάριο, δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για την υποβολή Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ (ΔΙΕΚ). Στόχος είναι η ανάδειξη της ΕΕΚ ως μια απολύτως βιώσιμη εναλλακτική διαδρομή, με επαγγελματικές προοπτικές.
Ετσι από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, κατά τη διαδικασία υποβολής του μηχανογραφικού, παρουσιάζονται στους υποψηφίους -όπως προαναφέρηκε- δύο σοβαρείς επιλογές: κατάθεση τυπικού μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή σε ΑΕΙ ή/και κατάθεση παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για εισαγωγή σε ΔΙΕΚ.
Η εγγραφή σε ΔΙΕΚ γίνεται βάσει του απολυτηρίου του υποψηφίου και επιπλέον κριτηρίων σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.
Σήμερα στα ΔΙΕΚ παρέχονται πάνω από 120 ειδικότητες που αντιστοιχούν σε ομάδες προσανατολισμού, όπως: Τεχνολογικών Εφαρμογών, Διοίκησης & Οικονομίας, Γεωπονίας & Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής, Εφαρμογών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών, Επικοινωνίας & Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Υγείας και Πρόνοιας, Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας. Στο Παράλληλο Μηχανογραφικό θα συμπεριλαμβάνονται αρχικά πάνω από 50 επιλεγμένες ειδικότητες υψηλής ζήτησης από τους απόφοιτους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε ειδικότητες που ζητούνται από αγορά εργασίας και σε νέες σύγχρονες ειδικότητες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News