«Η Αθήνα είναι μια ελκυστική πόλη, ένας “must see” προορισμός με ικανοποιημένους τουρίστες, αλλά οι εγγενείς αδυναμίες της δεν της επιτρέπουν “εξίσωση” με τις ανταγωνίστριες διεθνείς πόλεις» τόνισαν οι ξενοδόχοι της Αθήνας από την 53η ετήσια γενική συνέλευση της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑ) την Πέμπτη, όπου παρουσιάστηκαν τα στοιχεία κίνησης των ξενοδοχείων της πρωτεύουσας το 2023, καθώς και μια σειρά από συμπεράσματα που προκύπτουν, τόσο για τη δυναμικότητα της Αττικής σε μονάδες και κλίνες όσο και για τη συνολική πορεία του προορισμού μεσοπρόθεσμα.
Παρουσιάζοντας τα ευρήματα έρευνας που υλοποίησαν, οι επαγγελματίες τόνισαν ότι η πόλη έχει όλα τα στοιχεία που την καθιστούν έναν προορισμό που πρέπει να επισκεφθεί ο ξένος επισκέπτης. Μάλιστα, φέτος καταγράφηκε ρεκόρ επισκεψιμότητας στην Ακρόπολη, όταν στο παρελθόν το γήπεδο της Μπαρτσελόνα έλκυε περισσότερο κόσμο από το αρχαιοελληνικό μνημείο – ενδεικτικό της επανένταξης της Αθήνας στον χάρτη των διεθνών προορισμών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 56% των επισκεπτών επέλεξε την Αθήνα για τους αρχαιολογικούς χώρους και το πολιτιστικό ενδιαφέρον και οι συγκεκριμένοι επισκέπτες ήταν πάρα πολύ ικανοποιημένοι, με 9,1 στα 10. Την ίδια στιγμή, πολύ ικανοποιημένοι είναι οι επισκέπτες από τις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, αφού τις φιλοδώρησαν με βαθμό 8,8, ενώ σε ό,τι αφορά τη σχέση ποιότητας/τιμής η βαθμολογία που έβαλαν ήταν 8,4 στα 10.
Ωστόσο, ορισμένες περιοχές στο κέντρο της πόλης παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα, που δείχνουν ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα, όπως εξήγησαν τα μέλη της Ενωσης. Τα προβλήματα αυτά είναι η αιτία που η Αθήνα δεν μπορεί να εξισωθεί ακόμα με τους παραδοσιακούς ευρωπαϊκούς προορισμούς, επισημάνθηκε.
Αναφορικά με τις επιδόσεις των ξενοδοχείων, η πληρότητα ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό την τάση του 2019, όπως σημείωσε ο Stefan Merkenhof της GBR Consulting, που διενήργησε την έρευνα. Τον Νοέμβριο η πληρότητα μειώθηκε κατά 2% σε σύγκριση με το 2019, σε ένα περιβάλλον αυξημένης ζήτησης και αυξημένης προσφοράς. Παράλληλα, η μέση τιμή δωματίου (ADR) αυξήθηκε σημαντικά, καθώς το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) αυξήθηκε κατά 27% με βάση τα στοιχεία μέχρι και τον Νοέμβριο, και σε σύγκριση με το 2019.
Τονίστηκε, επίσης, ότι έως και τον Οκτώβριο οι διεθνείς αφίξεις μη κατοίκων στο αεροδρόμιο της Αθήνας αυξήθηκαν κατά 10% σε σύγκριση με το 2019 και κατά 28,4% σε σύγκριση με το 2022, με βάση τα στοιχεία που δημοσίευσε το ΙΝΣΕΤΕ. Την περίοδο 2012-2019 αυξήθηκε η ζήτηση, με σύνθετο μέσο ρυθμό ανάπτυξης 14%.
Η Αθήνα, λοιπόν, είναι ένας ελκυστικός προορισμός με μεγάλη ζήτηση και για τον λόγο αυτόν ο γενικός γραμματέας της ΕΞΑΑΑ, Ευγένιος Βασιλικός, επεσήμανε ότι η ελληνική πρωτεύουσα «βρίσκεται πραγματικά στο σημείο που πρέπει να αποφασιστεί η στρατηγική τουριστικής ανάπτυξής της (και) σε νέα καταλύματα/νέες κλίνες – με βάση το μοντέλο που επιθυμούμε για την αυριανή Αθήνα, τους στόχους ποιότητας στην προσφορά, τις επιθυμητές τιμές στα καταλύματα και στον προορισμό».
Από την πρόεδρο της Ενωσης, Λαμπρινή Καρανάσιου-Ζούλοβιτς, προτάθηκε, εξάλλου, η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα για τη διαχείριση των εγγενών αδυναμιών του προορισμού και τον συντονισμό ή την προώθηση των απαιτούμενων έργων, που θα προωθήσουν τη συνολική αναβάθμισή του αλλά και την «εξίσωση» όλων των επιμέρους προορισμών σε κρίσιμα θέματα που επιδρούν στην τουριστική προσφορά.
«Εκτιμώ πως έχει έρθει η στιγμή να κάνουμε όλοι μαζί μια συζήτηση, μια κίνηση “προς τα εμπρός” για την Αθήνα και για τον τρόπο με τον οποίο θα χειριστούμε αυτό το λεπτό θέμα της ονομασίας, ή καλύτερα της προβολής του προορισμού με μια νέα ονομασία. Προσωπικά, έχω ήδη επιλέξει πως στο εξής θα χρησιμοποιώ τη συγκεκριμένη έκφραση, “Η Αθήνα και τα νησιά της”, καθώς πιστεύω πως αντιπροσωπεύει και εκφράζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτή την ολότητα και τη διαχρονικότητα που εκπέμπει ο προορισμός ιστορικά, πολιτιστικά, τουριστικά – και την αντιλαμβάνεται καλύτερα, πιστεύω, ο επισκέπτης ή ο υποψήφιος επισκέπτης. Σίγουρα είναι στο χέρι των ειδικών, τόσο από πλευράς του marketing, του ΕΟΤ, του υπουργείου Τουρισμού κ.λπ., όσο και της Πολιτείας (…), η εύρεση του ιδανικού λεκτικού με το οποίο θα μπορούσαμε να μεταφέρουμε αυτή την αίσθηση του ενιαίου προορισμού στους πολίτες όλου του κόσμου, προς όφελος, φυσικά, όλων των επιμέρους προορισμών» τόνισε ακόμη η κυρία Καρανάσιου-Ζούλοβιτς.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο N.J.V. Athens Plaza παρουσία της υπουργού Τουρισμού Ολγας Κεφαλογιάννη, του προέδρου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της HOTREC, Αλέξανδρου Βασιλικού, του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Ιωάννη Χατζή, του εντεταλμένου συμβούλου του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρου Θάνου, της προέδρου του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, Κωνσταντίνας Σβύνου, των προέδρων κλαδικών ενώσεων και επαγγελματικών φορέων της Αθήνας, εκπροσώπων ΜΜΕ, των ξενοδόχων της Αθήνας και πλήθους εκλεκτών προσκεκλημένων, ενώ την έναρξη των εργασιών χαιρέτισε η πρόεδρος του ΕΟΤ Αντζελα Γκερέκου, εξαίροντας το πολύχρονο έργο και τις δράσεις της ΕΞΑΑ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News