Η ποντοπόρος ναυτιλία ήταν «ήσυχη» για τουλάχιστον 10 χρόνια. Όμως τώρα ο τρόμος των σομαλών πειρατών έχει επιστρέψει στον Ινδικό Ωκεανό.
Το Reuters μεταδίδει πως από το Νοέμβριο του 2023 μέχρι σήμερα έχουν αναφερθεί στην περιοχή 20 απόπειρες πειρατείας πλοίων από Σομαλούς οι οποίοι, σύμφωνα με το διεθνές δίκτυο, εκμεταλλεύονται την αποσταθεροποίηση στην περιοχή, λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, και «πιάνουν» τα πλοία που κινούνται νοτιότερα «στον ύπνο».
Αυτό, εξάλλου, λένε στο Reuters, δύο μέλη συμμοριών της Σομαλίας. «Οι διεθνείς ναυτικές δυνάμεις που επιχειρούν στα ανοιχτά της Σομαλίας έχουν μειώσει τη δραστηριότητά τους και αυτό μας αφήνει περισσότερα περιθώρια δράσης», είπε ο ένας από τους δύο πειρατές.
Οι αυξανόμενες επιδρομές από Σομαλούς, εντείνουν τις ανησυχίες των ναυτιλιακών επιχειρήσεων που ήδη έχουν να αντιμετωπίσουν τις επιθέσεις με drones και πυραύλους… Έτσι, όπως αναφέρει το Reuters, στρέφονται σε περισσότερα μέτρα ασφάλειας, επωμιζόμενες βέβαια και μεγαλύτερο κόστος. Εκρόσωποι πέντε εταιρειών του κλάδου αναφέρουν στο δίκτυο οτι οι εταιρείες προσλαμβάνουν ένοπλους φρουρούς – με «φουσκωμένες» αμοιβές – ενώ συνάπτουν και πιο ακριβά ασφαλιστικά συμβόλαια για να καλύψουν τον κίνδυνο πειρατείας.
Το Σαββατοκύριακο το ινδικό πολεμικό ναυτικό – που έχει αναπτύξει τουλάχιστον 12 σκάφη στα ανοιχτά της Ερυθράς Θάλασσας – αναχαίτισε μια πειρατική επίθεση σε πλοίο με σημαία Μάλτας, απελευθερώνοντας 17 ομήρους. Οι 35 πειρατές παραδόθηκαν στις αρχές.
Αξιωματούχοι επισημαίνουν στο Reuters τον κρίσιμο ρόλο του ινδικού ναυτικού στην περιοχή, αν και υπάρχουν χώρες που εκφράζουν διαφωνίες.
Φόβοι για κλιμάκωση
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι αρμόδιοι στο διεθνές δίκτυο, αν και η απειλή δεν είναι (ακόμη) τόσο σοβαρή όσο ήταν την περίοδο 2008-2014, εκφράζονται ανησυχίες ότι το πρόβλημα θα μπορούσε να κλιμακωθεί γι’ αυτό και θεωρείται σημαντικό να υπάρξουν έγκαιρες παρεμβάσεις ώστε η αναζωπύρωση της πειρατείας να αντιμετωπιστεί στην αρχή της.
Το 2011 – τη χρονιά του μεγάλου τρόμου τη ναυτιλία – είχαν καταγραφεί 237 επιθέσεις από σομαλούς πειρατές, με εκατοντάδες ομήρους. Η πειρατεία εκείνης της χρονιάς υπολογίζεται ότι κόστισε στην παγκόσμια οικονομία περίπου 7 δισ. δολάρια, συμπεριλαμβανομένων εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων σε λύτρα.
Ο τρέχων ρυθμός επιθέσεων είναι σημαντικά μικρότερος, με τους πειρατές να στοχεύουν κυρίως μικρότερα πλοία. Όμως, εκφράζονται φόβοι πως οι επιθέσεις θα αυξηθούν μόλις τελειώσει η περίοδος των μουσώνων.
20.000 πλοία
Η θαλάσσια περιοχή στα ανοικτά της Σομαλίας περιλαμβάνει μερικούς από τους πιο «πολυσύχναστους» ναυτιλιακούς «δρόμους» στον κόσμο. Κάθε χρόνο, σύμφωνα με το Reuters, 20.000 πλοία, που μεταφέρουν από έπιπλα και ρούχα μέχρι σιτηρά και καύσιμα, περνούν από τον Κόλπο του Άντεν καθ’ οδόν προς και από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, τη συντομότερη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Το θέμα αφορά βεβαίως και την ελληνική ναυτιλία. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, το 2023 η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία συνέχισε να κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως σε όρους deadweight tonnage (DWT), βρισκόμενη σε απόσταση από την Κίνα και την Ιαπωνία. Ο ποντοπόρος στόλος της Ελλάδας ανέρχονταν σε 393,0 εκατ. dwt έναντι 302,0 εκατ. dwt της Κίνας και 237,7 εκατ.dwt της Ιαπωνίας . Ο ελληνόκτητος στόλος είναι δεύτερος σε αξία (163 δισ. δολάρια) μετά της Κίνας (163 δισ. δολάρια).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News