917
Οι οδηγοί της Amazon κάνουν λόγο για ατελείωτες ώρες στους δρόμους, χωρίς στάσεις και με χαμηλά μεροκάματα | Shutterstock

Οι οδηγοί της Amazon καταγγέλλουν εργασιακό μεσαίωνα

Protagon Team Protagon Team 16 Μαρτίου 2021, 16:04
Οι οδηγοί της Amazon κάνουν λόγο για ατελείωτες ώρες στους δρόμους, χωρίς στάσεις και με χαμηλά μεροκάματα
|Shutterstock

Οι οδηγοί της Amazon καταγγέλλουν εργασιακό μεσαίωνα

Protagon Team Protagon Team 16 Μαρτίου 2021, 16:04

Είναι γνωστή η διαχρονική δυσανεξία της Amazon στο να έχουν οι εργαζόμενοί της συλλογική εκπροσώπηση, έχοντας καταφέρει να εμποδίσει τη δημιουργία εργατικών σωματείων στο εσωτερικό της. Η στάση της αυτή προκαλεί πλέον σοβαρό πολιτικό ζήτημα, στο οποίο έκανε παρέμβαση ακόμη και ο πρόεδρος των ΗΠΑ. Είναι επίσης πολλές οι καταγγελίες για τις πολύ κακές εργασιακές συνθήκες που επικρατούν σε νευραλγικούς τομείς της εταιρείας, όπως στις αποθήκες της. Σειρά παίρνουν τώρα και οι οδηγοί της εταιρείας, οι οποίοι, σε ρεπορτάζ της εφημερίδας Guardian, αποκαλύπτουν εργασιακές συνθήκες που κανείς δεν θα υποπτευόταν ότι μπορεί να υπάρχουν σε ένα τέτοιο κολοσσό και σε μια χώρα όπως οι ΗΠΑ.

Το σωματείο και οι αποθήκες

Παρά το γεγονός ότι απασχολεί περίπου 1,3 εκατ. εργαζομένους σε όλο τον κόσμο, η Amazon, με κάθε είδους θεμιτό και αθέμιτο μέσο, έχει εμποδίσει μέχρι σήμερα τη σύσταση εργατικών σωματείων στο εσωτερικό της. Κατά καιρούς έχουν ακουστεί πολλές καταγγελίες για τις συνθήκες εργασίας στις αποθήκες της εταιρείας. Για βάρδιες που ξεπερνούν κατά πολύ τα φυσιολογικά ωράρια χωρίς ανάλογες απολαβές, για μεθόδους άσκησης τρομερής πίεσης, για εξαντλητική εργασία χωρίς διαλείμματα, με αποτέλεσμα εργατικά ατυχήματα κ.ά. Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι τη λειτουργία των αποθηκών της Amazon ελέγχει ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο είναι υπεύθυνο για τις κακές συνθήκες εργασίας, με την εταιρεία να επιβεβαιώνει τη λειτουργία του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης, αλλά να απορρίπτει τις καταγγελίες.

Μία από τις μεγαλύτερες αποθήκες της Amazon στις ΗΠΑ, πιθανώς η μεγαλύτερη, βρίσκεται στην περιοχή Μπέσεμερ στην Αλαμπάμα. Σε αυτή εργάζονται περίπου 6.000 άτομα, τα οποία θέλουν να οργανώσουν σωματείο. Στις 29 Μαρτίου είναι προγραμματισμένη η συνέλευση των εργαζομένων για να αποφασίσουν τη δημιουργία του σωματείου και να αναδείξουν τους εκπροσώπους τους. Η διοίκηση του ιντερνετικού εμπορικού γίγαντα έχει αντιδράσει πολύ έντονα και προσπαθεί με κάθε μέσο να εμποδίσει αυτή την εξέλιξη, προκαλώντας πολιτικό ζήτημα στις ΗΠΑ.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ έκανε δημόσια παρέμβαση για το δικαίωμα των εργαζομένων στην Αλαμπάμα να δημιουργούν σωματεία, δηλώνοντας με έμμεσο, αλλά καθαρό τρόπο τη στήριξή του στους εργαζομένους της Amazon

 

Η υπόθεση έχει πάρει τόσο μεγάλες διαστάσεις, ώστε υποχρεώθηκε ο Τζο Μπάιντεν να παρέμβει. Αν και δεν ανέφερε ονομαστικά την Amazon, δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι στην Αλαμπάμα, όπως και σε κάθε περιοχή των ΗΠΑ, πρέπει να ελεύθεροι να ψηφίζουν για το αν θα φτιάχνουν σωματεία στους εργασιακούς χώρους τους, χωρίς να εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία οι εργοδότες, προσπαθώντας να την εμποδίσουν. Η δήλωση αυτή θεωρήθηκε σαφής στήριξη του αμερικανού προέδρου στην προσπάθεια των εργαζομένων της Amazon.

Οι οδηγοί

Οπως είναι ευνόητο, κρίσιμος κρίκος της αλυσίδας στη λειτουργία και επιτυχία της Amazon είναι η μεταφορά των προϊόντων στους πελάτες της στους χρόνους που έχουν συμφωνηθεί. Ευνόητο είναι επίσης ότι με τον όγκο των παραγγελιών, οι οποίες εκτοξεύτηκαν μετά την πανδημία, η πίεση για τις παραδόσεις στον προβλεπόμενο χρόνο αυξήθηκε πολύ. Για λογαριασμό της Amazon εργάζονται στις ΗΠΑ περίπου 80.000 οδηγοί που κάνουν παραδόσεις των προϊόντων που πουλά η εταιρεία. Οπως καταγγέλλουν, τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας κάνουν βάρδιες 14 ωρών, στις οποίες βρίσκονται ασταμάτητα στον δρόμο, μην έχοντας το δικαίωμα όχι για κάποιο διάλειμμα, αλλά ούτε καν τη δυνατότητα να πάνε τουαλέτα!

Ανδρες οδηγοί αναφέρουν ότι κάνουν τη φυσική τους ανάγκη σε μπουκάλια που έχουν μαζί τους, ενώ οι γυναίκες βρίσκονται σε απόγνωση, αφού δεν μπορούν να κάνουν στάση σε κάποιο κατάστημα στον δρόμο για να πάνε στην τουαλέτα. Αυτό επειδή τα αυτοκίνητα διαθέτουν κάμερες, αλλά και συστήματα εντοπισμού και ελέγχου της διαδρομής τους.

Εικόνα από διαδήλωση που έγινε στη Νέα Υόρκη για συμπαράσταση στους εργαζομένους της Amazon στην Αλαμπάμα που θέλουν να δημιουργήσουν σωματείο  (Shutterstock)

Ετσι, αν διαπιστωθεί κάποια παράκαμψη ή στάση σε σημείο που δεν προβλέπεται από το προκαθορισμένο δρομολόγιο και παράλληλα δεν παραδοθεί στον ακριβή χρόνο μια παραγγελία, ο οδηγός κινδυνεύει με κυρώσεις. Παράλληλα, οι οδηγοί της Amazon πληρώνονται με αξιοσημείωτα λιγότερα χρήματα από τους συναδέλφους τους στις μεταφορικές εταιρείες, τουλάχιστον τις μεγάλες, όπως η UPS.

Το τρικ

Εχοντας φυσικά κατά νου ότι ο συνδυασμός των συνθηκών εργασίας και απολαβών των οδηγών του δεν είναι και ο πλέον… ιδανικός, ο διαδικτυακός κολοσσός επέλεξε τη δοκιμασμένη λύση της παράδοσης ενός σημαντικού τμήματος του έργου της μεταφοράς των προϊόντων του σε εξωτερικούς συνεργάτες. Με απλά λόγια, η Amazon συνεργάζεται με διάφορες εταιρείες παροχής υπηρεσιών μεταφοράς προϊόντων. Επειδή όμως πρόκειται κυρίως για μικρού μεγέθους εταιρείες που δεν έχουν την υποδομή και τα κεφάλαια για αυτή τη συνεργασία, η Amazon τους προσφέρει αυτοκίνητα, αλλά και οικονομική ενίσχυση για να κάνουν διαφημιστικές καμπάνιες για τις απαραίτητες προσλήψεις. Αυτό που φυσικά κερδίζει ο εμπορικός γίγαντας είναι ότι δεν έχει αυτός νομικές ή άλλες συνέπειες από τις εργασιακές συνθήκες των οδηγών.

Οι οδηγοί υποχρεώνονται να κάνουν διπλές βάρδιες χωρίς κανένα διάλειμμα, αφού οι εταιρείες δεν τους επιτρέπουν να επιστρέφουν αν δεν έχουν παραδώσει το σύνολο των παραγγελιών που έχουν αναλάβει να κάνουν. Επιπλέον, η στάνταρτ αμοιβή των οδηγών είναι πολύ χαμηλή και υπάρχουν κάποια μπόνους, αν καταφέρουν να παραδώσουν πολύ μεγάλο αριθμό παραγγελιών.

Η Amazon από την πλευρά της υποστηρίζει ότι οι οδηγοί έχουν προκαθορισμένα διαλείμματα, αλλά και επιλεγμένα σημεία στα οποία μπορούν να σταματούν αν θέλουν. Η εταιρεία αναφέρει επίσης ότι οι οδηγοί αμείβονται επαρκώς και έχουν εξασφαλισμένα τα ασφαλιστικά και υγειονομικά τους προνόμια.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News