Για τον 38χρονο «αυτοκράτορα» της εποχής των social media είναι ένα σοκ, αν όχι μια ντροπή. Ο βαθύπλουτος Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ιδρυτής του Facebook πριν από 18 χρόνια, βλέπει τη μετοχή της μητρικής εταιρείας των ψηφιακών δημιουργημάτων του, της Meta Platforms Inc., να καταρρέει: έχει χάσει 520 δισ. δολάρια σε χρηματιστηριακή αξία μέσα σε έναν χρόνο γεγονός που όπως επεσήμανε το Bloomberg, μπορεί να πετάξει την εταιρεία έξω από την ακριβοθώρητη λίστα των 20 μεγαλύτερων αμερικανικών επιχειρήσεων.
Πρόκειται για μια κατάρρευση διαρκείας, η οποία συνεχίστηκε με έμφαση και κατά την τελευταία συνεδρίαση της Γουόλ Στριτ την Τετάρτη, όπου η Meta Platforms Inc. έχασε μέσα σε λίγες ώρες χρηματιστηριακή αξία 40 δισ. δολαρίων (39,68 δισ. ευρώ).
Οι απώλειες της τάξεως του 14% ακολούθησαν τις αρνητικές προβλέψεις για αδύναμο τέταρτο τρίμηνο –με τις γιορτές των Ευχαριστιών, το εβραϊκό Χάνουκα και τα Χριστούγεννα– αλλά και σημαντικά μεγαλύτερες απώλειες απ’ ό,τι είχε προβλεφθεί για το όραμα του Ζάκερμπεργκ το Metaverse.
Φυσικά, η πτώση των μετοχών της μητρικής εταιρείας του Facebook αλλά και του Instagram, δεν είναι άσχετη με το ευρύτερο διεθνές οικονομικό περιβάλλον –καθώς είναι προεξοφλημένη η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης– ούτε όμως είναι άσχετη με τον νέο ισχυρό παίκτη στην αγορά των social media, την πλατφόρμα TikTok που κάνει θραύση στις μικρότερες ηλικίες.
Επιπλέον υπάρχει η ανησυχία ότι οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές Αρχές θα συνεχίσουν την πίεση για να επιβληθούν περισσότεροι και πιο αυστηροί κανόνες στη λειτουργία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς υπάρχει ευρύτερος προβληματισμός για το πόσο αυτά επηρεάζουν τη λειτουργία των δημοκρατιών.
Η Meta είδε τα έσοδα γ’ τριμήνου του 2022 να μειώνονται 4% στα 27,7 δισ. δολάρια (27,48 δισ. ευρώ), από 29 δισ. δολάρια (28,77 δισ. ευρώ) στο αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Το αποτέλεσμα αυτό διεύρυνε την πτώση των εσόδων που άρχισε στο προηγούμενο τρίμηνο, οπότε και η εταιρεία κατέγραψε την πρώτη στα χρονικά μείωση των εσόδων της κατά 0,9%, αλλά η μείωση αυτή. Πάντως η μείωση του 4% ήταν μικρότερη από την πρόβλεψη της Γουόλ Στριτ για μείωση εσόδων κατά 5,6%.
Παράλληλα, η εταιρία παρουσίασε στοιχεία για την ανάπτυξή της, τα οποία σε γενικές γραμμές συμβαδίζουν με τις εκτιμήσεις των επενδυτών, συμπεριλαμβανομένης και μιας ετήσιας αύξησης των ενεργών μηνιαίων χρηστών του Facebook.
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ πάντως συνέστησε ψυχραιμία και ζήτησε «υπομονή» από τους επενδυτές που τρόμαξαν από τις δαπάνες για το Metaverse.
Παράλληλα, δήλωσε ότι η υπηρεσία των σύντομων βίντεο (τα Reels), που προσομοιάζει στη λειτουργία του TikTok, έχει τώρα καταγράψει περισσότερες από 140 δισ. χρήσεις στο Facebook και στο Instagram, με αύξηση κατά 50% σε σύγκριση με τις χρήσεις πριν από έξι μήνες.
Τα έσοδα από την υπηρεσία Reels μέσω του Facebook και του Instagram καταγράφονται τώρα στα 3 δισ. δολάρια (2,98 δισ. ευρώ). Ο ίδιος πιστεύει ότι η υπηρεσία Reels κερδίζει έδαφος απέναντι στο ανταγωνιστικό TikTok, με τα βίντεο της να διανέμονται μεταξύ των χρηστών για περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο φορές μέσα σε μία ημέρα.
Πιο πολύπλοκη ήταν η πρόβλεψη της εταιρείας για την πορεία των εσόδων της κατά το δ’ τρίμηνο που εκτιμάται ότι θα κυμανθούν μεταξύ των 30 δισ. δολαρίων (29,76 δισ. ευρώ) και 32,5 δισ. δολαρίων (32,24 δισ. ευρώ) έναντι των εκτιμήσεων των αναλυτών για έσοδα 32,2 δισ. δολαρίων (31,95 δισ. ευρώ).