Τον περασμένο Μάιο, είχαμε δεχτεί στη Θεσσαλονίκη επίσκεψη του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη. Στα καλά καθούμενα και κατά τη διάρκεια δηλώσεών του έξω από ένα σχολείο το οποίο είχε επισκεφτεί, επιτέθηκε στην Αρχαιολογική Υπηρεσία της πόλης για τις καθυστερήσεις της, λέει, στο Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, όπως είπε ο υπουργός, είχε επισκεφτεί ο ίδιος εκείνη την ημέρα δυο εργοτάξια και τις διαπίστωσε. «Η αρχαιολογική υπηρεσία έχει τεράστιες ευθύνες για τις καθυστερήσεις που υπάρχουν εκεί και για τα εκατομμύρια αποζημιώσεων που πληρώνει ο ελληνικός λαός και ο λαός της Θεσσαλονίκης και την ταλαιπωρία από τις αποζημιώσεις και τις καθυστερήσεις που έχουμε, χωρίς να υποβιβάζουμε τη σημασία που πρέπει να δώσουμε στην πολιτιστική κληρονομιά και στα αρχαία μας», είχε πει τότε, έξαλλος με τους αρχαιολόγους.
Τι είχε συμβεί; Ο υπουργός, όπως ισχυρίστηκε, δεν βρήκε στη θέση τους δυο γυναίκες αρχαιολόγους την ώρα που επισκέφτηκε κάποιο εργοτάξιο του Μετρό. Απαίτησε, λοιπόν, από την Αττικό Μετρό, την απόλυσή τους.
Πραγματικά, η Αττικό Μετρό κοινοποίησε στις αρχαιολόγους τις απολύσεις τους. Εκείνες, όμως, δεν κάθισαν με σταυρωμένα χέρια. Προσέφυγαν στην Επιθεώρηση Εργασίας, ενώ ταυτόχρονα ετοίμαζαν προσφυγή στα δικαστήρια. Μπροστά στο ενδεχόμενο να μπλέξει άσχημα, η Αττικό Μετρό προχώρησε σε συμβιβασμό μαζί τους. Ετσι, η μία επαναπροσελήφθη ενώ η άλλη δέχτηκε να αποχωρήσει. Και πώς τα φέρνει η άτιμη η ζωή! Η αρχαιολόγος που είχε απολυθεί και επαναπροσλήφθηκε είναι εκείνη που ανακάλυψε την περίφημη Αφροδίτη του Μετρό, ανακάλυψη για την οποία το κοινό δεν ενημερώθηκε αρμοδίως από αρχαιολόγους αλλά αναρμοδίως και παρατύπως από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό, Γιάννη Μυλόπουλο, ο οποίος έκανε μια λυρική ανάρτηση στο προφίλ του στο Facebook.
Μάλλον, όμως, ο Χρήστος Σπίρτζης πρέπει να είχε ξεχάσει το επεισόδιο. Ετσι, το μεσημέρι της Παρασκευής, βρέθηκε εκ νέου στη Θεσσαλονίκη, να καμαρώνει για τις ανακαλύψεις των αρχαιολόγων και για την πρόοδο των εργασιών του έργου του Μετρό. Και να οι έπαινοι του κ. Σπίρτζη στους αρχαιολόγους, και δωσ’ του οι ευχαριστίες του κ. Σπίρτζη στους αρχαιολόγους, στο υπουργείο Πολιτισμού και στη «Λυδία», δηλαδή την υπουργό Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, από κοντά και ο προβληματισμός του «πώς θα γίνει η Θεσσαλονίκη ΜΑΣ το κέντρο των Βαλκανίων αν δεν γίνει και το πολιτιστικό κέντρο;». Εκεί βρισκόταν και καμάρωνε επίσης κι η υπουργός Πολιτισμού. «Σ’ ευχαριστώ, Χρήστο», να λέει η κυρία Κονιόρδου, επαινώντας τους αρχαιολόγους αλλά και εξαίροντας τη συνεισφορά των μηχανικών στο έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Αυτά τα αγαπησιάρικα συνέβαιναν στην ημερίδα με τίτλο «Και αρχαία και μετρό» που διοργάνωσαν η Αττικό Μετρό Α.Ε. και το υπουργείο Πολιτισμού, στη Θεσσαλονίκη την Παρασκευή. Μια εκδήλωση η οποία έγινε για έναν και μόνο λόγο: για να ακούσουμε πόσο καλά τα κάνει η νυν πολιτική ηγεσία στην περίπτωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, σε σχέση με τους προηγούμενους. Ενώ, φαινομενικά, θα ήταν μια εκδήλωση χαράς για την πόλη, αναλώθηκε στις κατηγορίες για τους προηγούμενους, στα εμπόδια που λύθηκαν χάρη στους νυν και τις διαφορές των πρώην με τους νυν. Οι πρώην δεν ήθελαν τη συνύπαρξη των αρχαίων με το μετρό, ενώ οι νυν τη θέλουν. Οι πρώην ήθελαν να αποσπάσουν τα αρχαία και να τα μεταφέρουν μακριά από τη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη, ενώ οι νυν θα τα αφήσουν εκεί στη θέση τους, να τα βλέπουν τα παιδιά και να αποκτούν κουλτούρα αγάπης για τα αρχαία και την ιστορία. Παράλληλα, τα αρχαία του μετρό θα απογειώσουν τη Θεσσαλονίκη διότι θα προσελκύσουν κόσμο, θα φέρουν προστιθέμενη αξία, θα αλλάξουν την πόλη ολόκληρη. Κι όποιοι βάζουν ως επιχείρημα το υψηλό κόστος διατήρησης των αρχαίων στη θέση τους στη διάρκεια της κατασκευής του καθώς και τις καθυστερήσεις που αυτό συνεπάγεται, είναι μίζεροι.
Μάθαμε, επίσης, ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης δημιούργησε ένα πολύ ωραίο παρεάκι. Όσοι συνεργάζονται γι’ αυτό το έργο, οι αρμόδιοι υπουργοί, η γενική γραμματέας, οι αρχαιολόγοι, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, έχουν μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα μεταξύ τους. Συνεργάζονται σωστά, συνεννοούνται άψογα, έχουν κατανόηση μεταξύ τους, όλα τέλεια!
Πού πήγε η οργή του Χρήστου Σπίρτζη του περασμένου Μαΐου εναντίον της αρχαιολογικής υπηρεσίας που –όπως έλεγε εκείνος- είχε τεράστιες ευθύνες για την καθυστέρηση του έργου και δεν υπολογίζει τα λεφτά του ελληνικού λαού; Τι να σας πω, δεν ξέρω. Πάντως, την Παρασκευή, όλα βάδιζαν ρολόι. Τόσο ρολόι, που ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Γιάννης Μυλόπουλος, έδωσε άδεια στους εργατοτεχνίτες του μετρό της Θεσσαλονίκης να σταματήσουν την εργασία τους στις 12, ώστε να έρθουν να παρακολουθήσουν την ημερίδα. Γι αυτόν το λόγο, ο κ. Μυλόπουλος συνοδευόταν από ένα μεγάλο αριθμό ατόμων, σε σημείο που εντυπωσιαστήκαμε όλοι όσοι είδαμε το θέαμα. Για «κουστωδία» έκαναν λόγο κάποιοι κακεντρεχείς. Αλλά όλα έχουν μια εξήγηση, τελικά…
Κατά τα άλλα, ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι μετά το Πάσχα θα πραγματοποιηθούν σε δυο σταθμούς του μετρό (που κοντεύουν να ολοκληρωθούν) μεγάλες εκθέσεις, ώστε οι Θεσσαλονικείς να γνωρίσουν το έργο του μετρό. Η γενική γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Ανδρεαδάκη–Βλαζάκη ανακοίνωσε ότι σύντομα η Θεσσαλονίκη θα γίνει ένα ανοιχτό μουσείο, καθώς ευρήματα του μετρό θα εκτίθενται δίπλα σε υφιστάμενα μνημεία. Η κυρία Βλαζάκη στάθηκε ιδιαιτέρως στο ζήτημα της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας ως πυλώνα ανάπτυξης, αναφέρθηκε στη σημασία των τοπόσημων και την προστιθέμενη αξία που αυτά αποδίδουν σε έναν τόπο και υποσχέθηκε ανασχεδιασμό της Θεσσαλονίκης ολόκληρης χάρη στο μετρό και τον τρόπο ανάδειξης των αρχαίων που ήρθαν στο φως, με βιώσιμη ανάπτυξη και αειφορία.
Σωστά όσα λέει στη θεωρία η κυρία Βλαζάκη. Μόνο να της θυμίσουμε την πράξη: ότι από τον Οκτώβριο του 2016, το καφέ του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης παραμένει κλειστό, καθώς εκκρεμεί ο διαγωνισμός του υπουργείου Πολιτισμού για την εκμίσθωσή του (εδώ). Ότι πριν από ένα μήνα άνοιξε εκ νέου μετά από επτά χρόνια για το κοινό ο αρχαιολογικός χώρος του Ανακτόρου του Γαλερίου. Ο χώρος παρέμενε κλειστός λόγω έλλειψης φυλάκων και οι προσλήψεις που έγιναν είναι έως τον Απρίλιο. Εάν δεν γίνουν εκ νέου προσλήψεις, υπάρχει πιθανότητα αυτό το «ανοιχτό μουσείο» να κλείσει εκ νέου της πόρτες του. Κοινώς, καλά τα ωραία λόγια περί αειφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης χάρη στην πολιτιστική μας κληρονομιά, αλλά ας δούμε λιγάκι πού βρισκόμαστε…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News