Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών μια γυναίκα ήθελε να μάθει πώς προετοιμάστηκε ο Χάρισον Φορντ, 80 ετών παρακαλώ, να εμφανιστεί χωρίς πουκάμισο στη νέα ταινία «Ιντιάνα Τζόουνς». «Νομίζω ότι είσαι ακόμα καυτός» του είπε. «Πώς κρατιέσαι σε φόρμα;». Για να πάρει την απάντηση του σταρ: «Εχω ευλογηθεί με αυτό το σώμα. Ευχαριστώ που το προσέξατε».
Το φετινό καλοκαίρι ανήκει αναμφίβολα στους ηλικιωμένους, σημειώνει στην εφημερίδα The Wall Street Journal η Ελεν Γκέιμερμαν. Ο Φορντ σηκώνει στους ώμους του το διάσημο franchise του για πέμπτη φορά, με το «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο Δίσκος του Πεπρωμένου» (στην Ελλάδα θα αρχίσει να προβάλλεται στα Village στις 29 Ιουνίου), ενώ ο 75χρονος Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ σώζει τον κόσμο στο «FUBAR», που προβάλλεται ήδη στο Netflix.
Τον Ιούλιο αναμένεται να επιστρέψει και ο 60άρης Τομ Κρουζ, κάνοντας θεαματικά ακροβατικά με μια μοτοσικλέτα στο χείλος του γκρεμού, στο «Mission: Impossible—Dead Reckoning Part 1», ενώ και ο 68χρονος Ντένζελ Ουάσινγκτον θα επιστρέψει το φθινόπωρο ως πρώην πράκτορας της CIA, Ρόμπερτ ΜακΚολ, αποδίδοντας δικαιοσύνη στο «The Equalizer 3».
«Αυτοί οι σταρ του κινηματογράφου επινόησαν κυριολεκτικά υπερπαραγωγές τη δεκαετία του 1980» λέει στην WSJ ο Ρίτσαρντ Γκέλφοντ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας τεχνολογίας ψυχαγωγίας IMAX, προσθέτοντας: «Υπάρχει λόγος που αυτοί οι γέροι είναι ακόμα τριγύρω». Οι διασημότητες της δεκαετίας του 1980 έχουν δεσμούς με τις περισσότερες γενιές που ζουν αυτή τη στιγμή.
Τα στελέχη των στούντιο λένε ότι εξακολουθούν να αντέχουν, ερχόμενοι από μια εποχή που οι σταρ ήταν σπάνιοι και το streaming δεν υπήρχε καν. Οι μεγάλοι σταρ έκαναν μια ταινία τον χρόνο, με πρωτότυπο στόρι και με το όνομά τους πάνω από τον τίτλο, στη μαρκίζα. Κατόπιν εξαφανίζονταν για ένα διάστημα λείποντας σε όλους, πριν επιστρέψουν και ξανακάνουν το όλο πράγμα από την αρχή.
Ωστόσο, η μηχανή παραγωγής σταρ είναι πολύ διαφορετική σήμερα. Στις ταινίες με υπερήρωες το κοινό θυμάται τον ήρωα των κόμικς και το στούντιο, όχι όμως πάντα τον σταρ, που συχνά φοράει μάσκα. Τα social media υπερεκθέτουν τους νεοφερμένους στην πρώτη τους στιγμή διασημότητας, πράγμα που σημαίνει ότι αυτοί οι ηθοποιοί μόλις και μετά βίας έχουν τον χρόνο να καταγραφούν πριν εμφανιστεί κάποιος άλλος πίσω τους. Η φήμη τους μπορεί να φτάσει μακριά, αλλά όχι απαραίτητα βαθιά, αφήνοντας τα στελέχη του στούντιο να αναζητούν αλλού όταν χρειάζονται έναν σταρ που μπορεί να γεμίσει μόνος του μια κινηματογραφική αίθουσα. Ετσι, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ηθοποιοί απολαμβάνουν πολλά από τα καλά πράγματα, επισημαίνει στην WSJ η Γκέιμερμαν.
Στο σίκουελ «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο Δίσκος του Πεπρωμένου», ο Ιντι παραπονιέται για τους πόνους του ενώ σκαρφαλώνει σε έναν βράχο για να βρει μια αρχαία πόρτα που σχετίζεται με τον Αρχιμήδη, το ταξίδι στον χρόνο και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αλλά σε κάθε σοβαρή στιγμή ως ηλικιωμένος, μπλοφάρει, όπως όταν συναντά έναν Αριο επίσης κάποιας ηλικίας: «Η μνήμη μου είναι λίγο θολή, αλλά το πρόσωπό σου χτυπά ένα καμπανάκι», λέει, «Είσαι ακόμα Ναζί;»
Ωστόσο, η εμφάνιση ενός γκρινιάρη γέρου στην οθόνη δεν προσφέρεται για πολλά-πολλά στον ερωτικό τομέα. Εξ ου και αυτές οι ταινίες κινούνται προσεκτικά γύρω από την ερωτική ζωή των ηλικιωμένων σταρ τους. Ο άσωτος Ιντιάνα Τζόουνς του Χάρισον Φορντ -ένας καθηγητής Αρχαιολογίας τόσο ονειρεμένος, που μια φοιτήτρια στην ταινία του 1981 του κλείνει το μάτι με τις λέξεις «Love You» γραμμένες στα βλέφαρά της-, τώρα πια δεν είναι σεξουαλικά δραστήριος. Και δεν φλερτάρει ούτε στιγμή με την νεαρή συμπρωταγωνίστριά του Φοίβη Γουόλερ-Μπριτζ. Η γοητευτική γυναίκα με τα μισά του χρόνια είναι απλά η βαφτιστήρα του.
Ο Κρουζ, όμως, κάνει ακόμη παιχνίδι. Στην πολυαναμενόμενη νέα ταινία του, πάντα με μαύρα μαλλιά και το αλαζονικό χαμόγελό του στη θέση του, λάμπει πάνω από τους μακροχρόνιους συνομήλικους συμπρωταγωνιστές του στο franchise, Βινγκ Ρέιμς και Σάιμον Πεγκ. Ο Ιθαν Χαντ, ο φανταστικός χαρακτήρας τον οποίο υποδύεται ο Τομ Κρουζ, έχει χημεία με δύο όμορφες γυναίκες πολύ νεότερές του, αν και μεγαλύτερες από τις ενζενί της ταινίας.
Το «Top Gun: Maverick» του περυσινού καλοκαιριού επανέφερε τον Κρουζ στο καυτό κέντρο της συζήτησης όταν έγινε η πέμπτη ταινία με τις περισσότερες εισπράξεις από ποτέ στις ΗΠΑ. «Εσωσες το Χόλιγουντ» ακούγεται να λέει ο σκηνοθέτης Στίβεν Σπίλμπεργκ στον Τομ Κρουζ σε βίντεο από ένα γεύμα των Οσκαρ, νωρίτερα φέτος, «Σοβαρά τώρα, το “Maverick” θα μπορούσε να σώσει ολόκληρη την κινηματογραφική βιομηχανία», του είπε.
Η καλοκαιρινή σεζόν ταινιών του 2022 συγκέντρωσε περισσότερα από 3,4 δισ. δολάρια, ποσόν που οδήγησε την κινηματογραφική βιομηχανία πιο κοντά στα 4 δισ. δολάρια του καλοκαιριού λίγο πριν την πανδημία, σύμφωνα με την Comscore. Το «Top Gun: Maverick», το οποίο απέφερε σχεδόν 1,5 δισ. δολάρια παγκοσμίως, ήταν μεγάλο μέρος αυτής της επιτυχίας, προσελκύοντας θαυμαστές τόσο του αρχικού κοινού του 1986 όσο και νέους, δείχνοντας με την επιτυχία του τη δύναμη της νοσταλγίας στην ψυχαγωγία.
Το Netflix, από την άλλη πλευρά, ποντάρει πολλά στον Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ ή στα «225 κιλά μυών και θετικής ενέργειας», όπως τον αποκαλεί ο Νικ Σαντόρα, δημιουργός και παραγωγός της νέας κωμικής σειράς δράσης «FUBAR». Ο Σβαρτσενέγκερ υποδύεται έναν αξιωματικό της CIA, που είναι πολύ καλός για να αποσυρθεί. Με τα πρώτα πλάνα ακούγεται το «Sympathy for the Devil» των Rolling Stones, ενώ το ίδιο τραγούδι παίζει και κατά τη διάρκεια του τρέιλερ του «Indiana Jones», καθιστώντας το τον επίσημο ύμνο των baby boomers που κάνουν κλικ σε περιεχόμενο δράσης.
«Γεια σου γλυκιά μου», λέει ο Λουκ Μπράνερ, ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Σβαρτσενέγκερ καθώς δίνει ένα φιλάκι σε μια νεότερη γυναίκα, «Πού είναι το εγγονάκι μου;»…
Ο ενθουσιασμός του Σβαρτσενέγκερ παρέσυρε το καστ και το συνεργείο, λέει ο Σαντόρα. Ο σταρ πήγαινε στα γυρίσματα έχοντας απομνημονεύσει όλα τα λόγια του, έπαιζε σκηνές απαιτητικές σωματικά, υποδυόμενος έναν χαρακτήρα μια δεκαετία νεότερό του, χωρίς να παραπονεθεί ούτε μια φορά για τον φόρτο εργασίας και τους μήνες που πέρασε στο Οντάριο του Καναδά, όπου έγιναν τα γυρίσματα. «Θα μας θάψει όλους» λέει ο Σαντόρα.
Αλλά οι σταρ της δράσης δεν είναι οι μοναδικοί που ξεχωρίζουν. Η 69χρονη Ελεν Μπάρκιν συμπρωταγωνιστεί με τον 70άρη Πιρς Μπρόσναν, στη νέα κωμωδία δράσης του Netflix «The Out-Laws», που έρχεται τον Ιούλιο. Η αμερικανίδα ηθοποιός επέμεινε να γυρίσει η ίδια πολλές από τις δικές της επικίνδυνες σκηνές της ταινίας, συμπεριλαμβανομένης μιας σκηνής ληστείας όπου ο χαρακτήρας της ήταν αγνώριστος φορώντας μια ολόσωμη φόρμα. «Δεν μπορούσες καν να πεις ότι ήταν αυτή» λέει στην WSJ ο σκηνοθέτης Τάιλερ Σπίντελ, ο οποίος προσθέτει ότι η φυσική κατάσταση του Μπρόσναν ήταν εμφανής από την πρώτη χειραψία: «Νόμιζα ότι το χέρι μου θα θρυμματιζόταν σαν πατατάκια τσιπς».
Η εταιρεία ερευνών ψυχαγωγίας NRG ρώτησε 3.613 άτομα ηλικίας 12 – 74 ετών νωρίτερα φέτος για να δει εάν το κοινό θέλει πραγματικά να δει αυτούς τους ηλικιωμένους ήρωες. Τα ευρήματά της: 19 από τους 20 κορυφαίους σταρ που ανέφεραν οι περισσότεροι ερωτώμενοι ότι θέλουν να δουν στους κινηματογράφους είναι άνω των 40 ετών, ενώ 20ός είναι ο Κρις Χέμσγουορθ, που θα γίνει 40 τον Αύγουστο.
Ο Τομ Κρουζ ήρθε πρώτος, ακολουθούμενος από τον Ντουέιν «The Rock» Τζόνσον και τον Τομ Χανκς. Ο Μόργκαν Φρίμαν, ετών 86, είναι επίσης στη λίστα των κορυφαίων 20, σε αντίθεση με τους 20άρηδες ανερχόμενους σταρ Τιμοτέ Σαλαμέ και Φλόρενς Πιου, που δεν μπήκαν καν στη λίστα.
Ακόμη και οι θεατές της γενιάς Z τα πηγαίνουν καλά με τους σταρ μεγαλύτερης ηλικίας. Ο 27χρονος Τομ Χόλαντ, ο νεαρός ηθοποιός με την υψηλότερη βαθμολογία, ήταν 10ος στη λίστα εκείνης της γενιάς, με τους άνδρες της ηλικίας των γονιών τους να βρίσκονται πάνω από αυτόν. Τα μόνα άλλα νεαρά αστέρια στο top 20 της Gen Z ήταν η 26χρονη Ζεντάγια, η 32χρονη Τζένιφερ Λόρενς και η 20χρονη Τζένα Ορτέγκα.
Για πολλούς θεατές, εξάλλου, είναι δύσκολο να θυμηθούν την πραγματική ηλικία των σταρ που συνδέονται τώρα με τα franchise τους. Ο Κιάνου Ριβς, για παράδειγμα, είναι 58 ετών, μια δεκαετία μεγαλύτερος από ό,τι όταν κυκλοφόρησε η πρώτη ταινία «John Wick». Το τέταρτο σίκουελ του «John Wick», την άνοιξη, πρόσφερε ένα φυσικό τέλος στο franchise του ενός δισ. δολαρίων, σύντομα όμως ακολούθησε η είδηση για μια πιθανή πέμπτη ταινία.
Το 2005, ο μέσος όρος ηλικίας ενός πρωταγωνιστή ταινιών δράσης ήταν 39· μια δεκαετία αργότερα ήταν 47 και μέχρι στιγμής φέτος είναι 55, λέει ο Μπρους Νας, ο οποίος διευθύνει τον ιστότοπο ψυχαγωγικών δεδομένων The Numbers.
Δεν είναι, όμως, όλοι οι θεατές τόσο ανεκτικοί στα κόλπα που χρειάζονται για να κάνουν έναν ηθοποιό να φαίνεται ανίκητος, γράφει η Ελεν Γκέιμερμαν στην WSJ. Για παράδειγμα, όταν ο Λίαμ Νίσον, 71 ετών σήμερα, πρωταγωνίστησε στο «Taken 3» το 2015, οι θεατές ανέλυσαν μια σκηνή όπου ο ηθοποιός, τότε στα 60 του, πηδάει έναν φράχτη· και μέτρησαν περισσότερα από 10 cut της κάμερας για να δημιουργηθεί ένα εφέ έξι δευτερολέπτων. «ΑΡΡΩΣΤΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ», έγραψε τότε ένας σχολιαστής στο YouTube.
Τέλος, από τη στιγμή που οι ήρωες δράσης χτυπήσουν μεγάλα νούμερα, είναι δύσκολο να τους «σκοτώσεις». Ο Ράμπο, για παράδειγμα, έπρεπε να πεθάνει στο τέλος του «Rambo: Το Τελευταίο Αίμα» (2019). Κατά τα γυρίσματα της ταινίας, όμως, η δημιουργική ομάδα ενθουσιάστηκε τόσο πολύ με τον Σιλβέστερ Σταλόνε, που άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο επιστροφής του σκληροτράχηλου βετεράνου. «Είναι μάλλον ξεκάθαρο ότι δεν πεθαίνει» λέει ο σκηνοθέτης Εϊντριαν Γκρούνμπεργκ. «Για κάθε περίπτωση»…
Ωστόσο, ο 76χρονος σταρ ήταν ρεαλιστής ως προς τα φυσικά του όρια, λέει ο Γκρούνμπεργκ. Αφησε έναν κασκαντέρ με καλά γόνατα και μάσκα Σταλόνε να ολοκληρώσει μια σκηνή στην οποία έπρεπε να σταθεί γρήγορα όρθιος. Και στο τέλος της ταινίας, όταν βγάζει την καρδιά ενός άνδρα από το στήθος του και του τη δείχνει, πάει και κάθεται σε μια κουνιστή πολυθρόνα στη βεράντα για να πάρει μια ανάσα…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News