Ερχεται κινεζικό παγκόσμιο «τσουνάμι εξαγωγών»
Ερχεται κινεζικό παγκόσμιο «τσουνάμι εξαγωγών»
«Για δεκαετίες, το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινήτων στον κόσμο ήταν το συγκρότημα της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας. Ομως η BYD, η κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κατασκευάζει δύο εργοστάσια στην Κίνα, που το καθένα είναι ικανό να παράγει διπλάσια αυτοκίνητα από ό,τι το Βόλφσμπουργκ».
Κάπως έτσι ξεκινούν την ανάλυση τους οι New York Times για τις παραγωγικές και εξαγωγικές δυνατότητες της Κίνας εν μέσω πρωτοφανούς εμπορικού πολέμου ανάμεσα στην Ουάσινγκτον και το Πεκίνο, τον οποίο κήρυξε ο Ντόναλντ Τραμπ. Την Τετάρτη 9 Απριλίου οι ΗΠΑ εφάρμοζαν ήδη δασμούς 104% στα κινεζικά προϊόντα και η Κίνα απαντούσε δηλώνοντας ότι θα ανεβάσει το δικό της ποσοστό δασμών για τα αμερικανικά από το 34% στο 84%.
Επικαλούμενη στοιχεία από την κεντρική τράπεζα της Κίνας, η νεοϋορκέζικη εφημερίδα αναφέρει ότι οι τράπεζες που ελέγχονται από το κινεζικό κράτος δάνεισαν επιπλέον 1,9 τρισ. (!) δολάρια σε βιομηχανικούς δανειολήπτες τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Στις παρυφές των πόλεων σε ολόκληρη την Κίνα νέα εργοστάσια κτίζονται μέρα και νύχτα και τα υφιστάμενα αναβαθμίζονται με ρομπότ και αυτοματισμούς. «Οι επενδύσεις της Κίνας παράγουν ένα κύμα εξαγωγών που απειλεί να προκαλέσει κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις, όχι μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο» τονίζει η εφημερίδα.
«Το τσουνάμι έρχεται για όλους» δήλωσε στους New York Times η Κάθριν Τάι, η οποία διετέλεσε εμπορική αντιπρόσωπος των ΗΠΑ για τον πρώην πρόεδρο Τζο Μπάιντεν. Οι δασμοί του Τραμπ προκαλούν την Κίνα, η οποία όμως ποντάρει στις πολλές ώρες εργασίας στα εργοστάσιά της, στην αφθονία μηχανικών και προγραμματιστών λογισμικού και στις στρατιές ηλεκτρολόγων, συγκολλητών, μηχανικών, οικοδόμων και άλλων ειδικευμένων τεχνιτών.
Το βράδυ του περασμένου Σαββάτου (5/4), ένας παρουσιαστής στην κρατική τηλεόραση της Κίνας διάβαζε πανηγυρικά μια κυβερνητική δήλωση που καταδίκαζε τις ΗΠΑ: «Χρησιμοποιούν τους δασμούς για να υπονομεύσουν την υπάρχουσα διεθνή οικονομική και εμπορική τάξη» για «να εξυπηρετήσουν τα ηγεμονικά συμφέροντα των Ηνωμένων Πολιτειών».
Πριν από πέντε χρόνια, γράφουν οι NYTimes, πριν σκάσει η φούσκα των ακινήτων, γερανοί που έκτιζαν πύργους με διαμερίσματα ήταν διάσπαρτοι σχεδόν σε κάθε πόλη της Κίνας. Σήμερα πολλοί από αυτούς τους γερανούς έχουν εξαφανιστεί. Με εντολή του Πεκίνου οι τράπεζες έχουν μετατοπίσει γρήγορα τον δανεισμό τους από τα ακίνητα στη βιομηχανία.
Η Κίνα χρησιμοποιεί περισσότερα εργοστασιακά ρομπότ από ό,τι ο υπόλοιπος κόσμος μαζί και τα περισσότερα από αυτά κατασκευάζονται εκεί, από κινεζικές εταιρείες – αν και ορισμένα εξαρτήματα εξακολουθούν να εισάγονται. Μετά από αρκετά χρόνια ταχείας ανάπτυξης, οι συνολικές εγκαταστάσεις νέου εργοστασιακού εξοπλισμού έχουν ήδη αυξηθεί εφέτος κατά 18%.
Οταν η Zeekr, η κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, άνοιξε ένα εργοστάσιο πριν από τέσσερα χρόνια στο Νίνγκμπο, σε μια περιοχή που απέχει δύο ώρες με το αυτοκίνητο από το νότιο τμήμα της Σαγκάης, η εγκατάσταση διέθετε 500 ρομπότ. Τώρα διαθέτει 820, ενώ σχεδιάζονται πολύ περισσότερα, συνεχίζουν οι NYTimes.
Καθώς νέα εργοστάσια τίθενται σε λειτουργία, οι εξαγωγές της Κίνας επιταχύνονται ραγδαία. Αυξήθηκαν κατά 13,3% το 2023 και κατά επιπλέον 17,3% το 2024. Ο δανεισμός από τις κρατικές τράπεζες χρηματοδοτεί επίσης μια έκρηξη στην εταιρική έρευνα και ανάπτυξη. Η Huawei, ο όμιλος που κατασκευάζει από smartphones μέχρι ανταλλακτικά αυτοκινήτων, μόλις άνοιξε στη Σαγκάη ένα ερευνητικό κέντρο για 35.000 μηχανικούς, το οποίο διαθέτει 10 φορές περισσότερο χώρο για γραφεία και εργαστήρια από την έδρα της Google στο Mountain View της Καλιφόρνιας.
Οι ηγέτες πολλών χωρών από όλον τον κόσμο αγωνίζονται να αποφασίσουν αν θα αυξήσουν τους εμπορικούς φραγμούς για να προστατεύσουν ό,τι έχει απομείνει από τους βιομηχανικούς τομείς τους. Ωστόσο η Κίνα επεκτείνει με ταχείς ρυθμούς το μερίδιό της στην παγκόσμια μεταποίηση εδώ και δεκαετίες.
Οπως εξηγούν οι New York Times, η ανάπτυξη αυτή προήλθε κυρίως εις βάρος των ΗΠΑ και άλλων βιομηχανικών δυνάμεων, αλλά και των αναπτυσσόμενων χωρών. Η εργοστασιακή παραγωγή της Κίνας είναι μεγαλύτερη από τη συνολική μεταποίηση των ΗΠΑ, της Γερμανίας, της Ιαπωνίας, της Νότιας Κορέας και της Βρετανίας. Ακόμη και πριν ο Τραμπ κερδίσει μια δεύτερη θητεία, αξιωματούχοι της κυβέρνησης Μπάιντεν προειδοποιούσαν για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας. Ανέβασαν ορισμένους δασμούς, ιδίως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τώρα παραμένει αβέβαιο πώς θα εξελιχθεί η πολύ σκληρή μάχη ΗΠΑ-Κίνας. Οι δασμοί έχουν κατά καιρούς επιβραδύνει την αύξηση των εξαγωγών της Κίνας, αλλά δεν την έχουν σταματήσει. Αλλα έθνη βρίσκονται σε εγρήγορση για το ενδεχόμενο οι κινεζικές εξαγωγές να εκτραπούν αλλού, απειλώντας τις οικονομίες μακροχρόνιων συμμάχων των ΗΠΑ, όπως η Ευρωπαϊκή Ενωση και η Νότια Κορέα.
Οπως εκτιμά η νεοϋορκέζικη εφημερίδα, αποκλεισμένες πλέον από τις ΗΠΑ, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες συνέχισαν να κατασκευάζουν εργοστάσια και έχουν στρέψει τις εξαγωγικές εκστρατείες τους αλλού. Οι πωλήσεις τους έχουν εκτοξευθεί στην Αυστραλία και στη νοτιοανατολική Ασία, αποσπώντας μερίδιο αγοράς από τις ιαπωνικές και αμερικανικές μάρκες.
Στο Μεξικό, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατείχαν μόλις το 0,3% το 2017. Πέρυσι το ποσοστό αυτό ξεπέρασε το 20%. Η ταχεία αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ και τα στοιχεία για τις κινεζικές κυβερνητικές επιδοτήσεις ώθησαν τον περασμένο Οκτώβριο τους αξιωματούχους της Ενωσης να επιβάλουν δασμούς έως και 45% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα.
Η Κίνα όμως, όπως τονίζει η νεοϋορκέζικη εφημερίδα, δεν κατασκευάζει απλώς εργοστάσια αυτοκινήτων. Εχει αυξήσει σημαντικά τη δυναμικότητα πετροχημικών διυλιστηρίων της τα τελευταία πέντε χρόνια. Το άλμα είναι μεγαλύτερο από αυτό που έκαναν η Ευρώπη, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα μαζί από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά. Τα πετροχημικά μετατρέπονται στη συνέχεια σε πλαστικά, πολυεστέρα, βινύλιο και ελαστικά.
Ολα δείχνουν ότι η μάχη θα είναι πολύ σκληρή και ότι οι «χαμένοι» από το τσουνάμι των κινεζικών εξαγωγών μπορεί να απλωθούν σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
Γράψτε σχόλιο στο: Ερχεται κινεζικό παγκόσμιο «τσουνάμι εξαγωγών»
Παρακαλούμε, εισάγετε σχόλια μόνο σχετικά με το θέμα. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή με περιεχόμενο που έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες και τους όρους χρήσης του protagon.gr δεν θα δημοσιεύονται.Το email σας δεν θα εμφανίζεται.