Σε αυτόν τον ζωολογικό κήπο οι επισκέπτες αποφεύγουν τα χτυπήματα των ελεφάντων, κοιτάζουν μέσα στα ανοιχτά σαγόνια ενός ιπποπόταμου και χαϊδεύουν φιλικές καμηλοπαρδάλεις. Τέτοιες συγκινήσεις είναι δυνατές στον Ζωολογικό Κήπο Ολογραμμάτων της Αυστραλίας, ο οποίος εγκαινιάστηκε νωρίτερα φέτος και διαθέτει 50 ρεαλιστικές απεικονίσεις ζώων –από δεινόσαυρους έως γορίλες– κατασκευασμένες από λέιζερ.
Ο Μπρους Ντελ, διευθύνων σύμβουλος της Axiom Holographics και δημιουργός του «Hologram Zoo», λέει στο BBC ότι είναι το πιο φουτουριστικό θεματικό πάρκο ζώων στον κόσμο, καθώς η τεχνολογία που εφαρμόστηκε δεν έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ πουθενά αλλού. Είναι ένα ψηφιακό τρικ που ξεγελά τον εγκέφαλο, ώστε να βλέπει κάτι που δεν είναι πραγματικά εκεί.
«Προβάλλουμε με λέιζερ ένα αντικείμενο στον αέρα που φαίνεται αληθινό, γιατί καθώς περπατάς γύρω του το βλέπεις από διάφορες οπτικές γωνίες» αποκαλύπτει ο Ντελ. «Τα ζώα μπαίνουν στο δωμάτιο, περνούν μέσα από σήραγγα και τα χαϊδεύεις, ακριβώς όπως στις ταινίες. Βλέπεις ένα ζώο φτιαγμένο από φως μπροστά σου. Απλώνεις το χέρι σου και χαϊδεύεις ένα λιοντάρι».
Η εκπομπή ολογράμματος χρησιμοποιεί μια νέα τεχνολογία «βάθους», που κάνει τα ζώα να φαίνονται μεγάλα. Οι κινούμενες εικόνες ζωντανεύουν από έναν προβολέα λέιζερ που περιέχει κρυστάλλους, οι οποίοι επιτρέπουν στα απλά γυαλιά ηλίου που φορούν οι επισκέπτες να διαχωρίζουν πεδία φωτός.
Το σημαντικότερο όλων είναι ότι υπάρχει μια συσκευή που αναγνωρίζει ακριβώς πού βρίσκονται όλοι οι επισκέπτες στο δωμάτιο, επιτρέποντας τη δημιουργία μιας προσαρμοσμένης εικονικής εμπειρίας. Οι εκθέσεις ολογράμματος συνοδεύονται και από αισθητήρια τεχνολογία, που επιτρέπει στους επισκέπτες να «μυρίζουν» τα λουλούδια και τα δέντρα.
Η τεχνολογία που φωτίζει το θεματικό πάρκο της Axiom στα προάστια του Μπρίσμπεϊν λάμπει και αλλού. Η εταιρεία έχει συμβόλαια με τον αεροδιαστημικό κολοσσό Airbus και την αμερικανική εταιρεία Honeywell, καθώς και σύμβαση για την κατασκευή ενός ενυδρείου ολογράμματος για ένα πολυτελές ξενοδοχείο που ανήκει στον Μπιλ Γκέιτς, στις Μαλδίβες.
Ο ιδρυτής του Ζωολογικού Κήπου Ολογραμμάτων λέει ότι επανασχεδιάζει τη βιομηχανία, μειώνοντας το κόστος και βελτιώνοντας την ποιότητα, καθώς κατασκευάζει εξαρτήματα σε ένα ειδικά σχεδιασμένο εργοστάσιο στην αυστραλιανή πολιτεία Κουίνσλαντ. «Ολοι περιμένουν την επανάσταση των ολογραμμάτων. Αλλά τα ολογράμματα ήταν πάντα πολύ ακριβά. Διαισθανθήκαμε ότι υπήρχαν τρόποι να τα κάνουμε πολύ φθηνότερα» εξηγεί ο Ντελ.
Τα ολογράμματα συνήθως καταλαμβάνουν τεράστια ποσά υπολογιστικής ισχύος. Συνήθως απαιτούνται τουλάχιστον 10 υπολογιστές συνδεδεμένοι για να επιτευχθούν. Η ομάδα του Ντελ κατάφερε να φτιάξει αλγόριθμους που μειώνουν την επεξεργασία των ολογραμμάτων σε έναν μόνο υπολογιστή.
Λίγο πιο μακριά, στην Καμπέρα της Αυστραλίας, ένας άλλος αγώνας για την επανασχεδιασμό των εννοιών της ολογραφίας βρίσκεται σε εξέλιξη. Ερευνητές στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας (ANU) λένε ότι διαταράσσουν τους αρχαίους νόμους της Φυσικής που χρησιμοποιούν φακούς και καθρέφτες για τη διάδοση του φωτός.
Η ομάδα του ANU πειραματίζεται με τη μετα-οπτική ή νανο-φωτονική. Οταν οι δέσμες φωτός περνούν πάνω από μικροσκοπικές μετα-επιφάνειες, που έχουν διαστάσεις μόλις λίγων χιλιοστών, μπορούν να χειραγωγήσουν το κύμα φωτός παρόμοια με έναν παραδοσιακό φακό – αλλά σε πολύ μικρότερη κλίμακα.
Οι μετα-επιφάνειες θα μπορούσαν να μετατρέψουν τα γυαλιά ανάγνωσης σε γυαλιά νυχτερινής όρασης, να αντικαταστήσουν τις διαγνωστικές εξετάσεις αίματος με τεστ αναπνοής, και να μας ειδοποιούν πότε έχει τελειώσει το φαγητό και τα ψώνια στο ψυγείο μας.
Οι τεχνικές ολογράμματος έχουν επίσης εμπνεύσει αυτό που περιγράφεται ως η «πρώτη συνεργασία στον κόσμο» μεταξύ ψυχολογίας και θεάτρου, στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ (QUT). Το «Αλεξ» είναι ένα ολογραφικό θεατρικό έργο διάρκειας μιας ώρας, για ένα κορίτσι που έχει χάσει τον πατέρα του, και απεικονίζει τις προσπάθειές της να τον βρει, μαζί με το δικό της ταξίδι ανακάλυψης του εαυτού της.
Ενώ τα ολογράμματα δημιουργούν έναν εντελώς εικονικό κόσμο, η επαυξημένη πραγματικότητα του QUT χρησιμοποιεί μια οθόνη ειδικών εφέ που ονομάζεται Hologauze για να φέρει τους εικονικούς χαρακτήρες του έργου στη σκηνή. Αυστραλοί ερευνητές ελπίζουν κάποια στιγμή να δημιουργήσουν ρεαλιστικά κινούμενα ολογράμματα, που θα εμφανίζονται απευθείας από την οθόνη του κινητού τηλεφώνου.
Ο Μπρους Ντελ επιμελήθηκε πρόσφατα μια έκθεση δεινοσαύρων με ολογράμματα στο Αυστραλιανό Μουσείο στο Σίδνεϊ. Προβλέπει ένα πολυχρηστικό μέλλον για τα ολογράμματα – όπως αιωρούμενα χάμπουργκερ και πίτσες σε εστιατόρια γρήγορου φαγητού, και εικονικούς τρισδιάστατους πολύτιμους λίθους που θα προσελκύουν αγοραστές στα κοσμηματοπωλεία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News