Ενας ολλανδός ντετέκτιβ Τέχνης ανακάλυψε έναν πολύτιμο πίνακα του Βίνσεντ βαν Γκογκ που είχε κλαπεί από ένα μουσείο μετά από μεταμεσονύκτια ληστεία, κατά τη διάρκεια της καραντίνας του κορονοϊού, πριν από τριάμισι χρόνια, ανακοίνωσε η αστυνομία.
Τη Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου ο Αρθουρ Μπραντ πήρε στην κατοχή του, στο σπίτι του στο Αμστερνταμ, τον χαμένο πίνακα με τίτλο «Ο Κήπος του Εφημέριου στο Νούενεν την Ανοιξη», που φιλοτεχνήθηκε το 1884 και αξίζει από 3 έως 6 εκατ. ευρώ, χωμένο σε μια μπλε τσάντα ΙΚΕΑ, σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian.
Ο Μπραντ, γνωστός ως «ο Ιντιάνα Τζόουνς του κόσμου της Τέχνης», δήλωσε στο AFP ότι η επιβεβαίωση πως ο πίνακας ήταν ο κλεμμένος Βαν Γκογκ υπήρξε «μια από τις μεγαλύτερες στιγμές της ζωής μου». Οσο για τον… τίτλο του, του έχει απονεμηθεί επειδή έχει καταφέρει να εντοπίσει μια σειρά σημαντικών χαμένων έργων τέχνης.
«Ο Αρθουρ Μπραντ, σε συνεργασία με την ολλανδική αστυνομία, έλυσε το ζήτημα» επιβεβαίωσε ο Ρίχαρντ Μπρόνσβικ, μέλος της μονάδας εγκλημάτων κατά της Τέχνης, της ολλανδικής αστυνομίας. «Πρόκειται σίγουρα για τον αυθεντικό [πίνακα], δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό».
Ο Μπραντ δήλωσε στο AFP ότι οι συχνές εκκλήσεις του ίδιου και της ολλανδικής αστυνομίας για την επιστροφή του κλεμμένου έργου τέχνης απέδωσαν τελικά καρπούς όταν ένας άνδρας, η ταυτότητα του οποίου δεν αποκαλύφθηκε για λόγους ασφάλειάς του, παρέδωσε στον Μπραντ τον πίνακα μέσα σε μια μπλε σακούλα των καταστημάτων ΙΚΕΑ, καλυμμένη με μεμβράνη φυσαλίδων και χωμένη σε μια θήκη μαξιλαριού.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ενα βίντεο που παραχώρησε ο Μπράντ τον δείχνει να ξεπακετάρει τον πίνακα στο σαλόνι του και να αναστενάζει έκπληκτος μόλις συνειδητοποιεί περί τίνος πρόκειται. «Δεν μπορούσα να το πιστέψω» είπε.
Το χρονικό της διάρρηξης και της παράδοσης του πίνακα
Ο συγκεκριμένος πίνακας είχε αφαιρεθεί από το Μουσείο Σίντγκερ Λάρεν, κοντά στο Αμστερνταμ, στις 30 Μαρτίου 2020 μετά από μια «κινηματογραφική» κλοπή που έγινε πρωτοσέλιδο σε ολόκληρο τον κόσμο, σύμφωνα με το βρετανικό Μέσο.
Η ολλανδική αστυνομία είχε δώσει στη δημοσιότητα εικόνες και βίντεο που δείχνουν έναν κλέφτη να σπάει μια γυάλινη πόρτα στη μέση της νύχτας και να φεύγει τρέχοντας, με τον πίνακα χωμένο κάτω από το δεξί του χέρι.
Περίπου έναν χρόνο μετά, τον Απρίλιο του 2021, η αστυνομία συνέλαβε για την κλοπή έναν άνδρα που κατονομάζεται στα ολλανδικά μέσα ενημέρωσης ως «Nils M». Αργότερα καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνων φυλάκιση, ενώ καταδικάστηκε και για την κλοπή ενός άλλου αριστουργήματος, του πίνακα του Φρανς Χαλς, «Δυο Γελαστά Αγόρια», επίσης μετά από διάρρηξη.
«Μετά από λίγους μήνες έμαθα από μια πηγή που κινείται στον υπόκοσμο ποιος είχε αγοράσει τον Βαν Γκογκ» δήλωσε ο Μπραντ, ο οποίος έχει αποκτήσει φήμη για τις αξιοσημείωτες ανακτήσεις κλεμμένων έργων τέχνης, όπως τα χάλκινα αγάλματα «Τα Αλογα του Χίτλερ», έναν πίνακα του Πικάσο και ένα δαχτυλίδι που κάποτε ανήκε στον Οσκαρ Ουάιλντ.
Ο άνδρας αυτός, που αναγνωρίστηκε από τα ολλανδικά μέσα ενημέρωσης ως «Peter Roy K», βρισκόταν στη φυλακή για μια άλλη υπόθεση που αφορούσε σε εμπόριο κοκαΐνης σε μεγάλη κλίμακα, δήλωσε ο Μπραντ. Ο «Κ» ήθελε να χρησιμοποιήσει τον πίνακα ως εγγύηση για να διαπραγματευθεί μείωση της ποινής του.
Ο Μπραντ επιβεβαίωσε την ταυτότητα του «Peter Roy K», τονίζοντας πως είχε δηλώσει στο παρελθόν ότι «δεν θα γίνει καμία συμφωνία για μείωση της ποινής». Η τύχη του Βαν Γκογκ, ωστόσο, παρέμενε μυστήριο μέχρι πριν από δύο εβδομάδες, όταν ένας άνδρας επικοινώνησε με τον Μπραντ λέγοντας ότι ήθελε να τον επιστρέψει.
Μετά από διαπραγματεύσεις, ο Μπραντ έπεισε τον άνδρα –ο οποίος «δεν είχε καμία σχέση με την κλοπή», σύμφωνα με τον ντετέκτιβ τέχνης– να παραδώσει το έργο τέχνης.
«Ο άνδρας μού είπε: “Θέλω να επιστρέψω τον Βαν Γκογκ. Μου προκάλεσε τεράστιο πονοκέφαλο”, επειδή δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως διαπραγματευτικό χαρτί» δήλωσε ο Μπραντ. «Σε μια επιχείρηση που έγινε με τη συνδρομή της ολλανδικής αστυνομίας πήραμε πίσω τον πίνακα» πρόσθεσε.
Ο πίνακας, που ανήκει στη σχετικά πρώιμη φάση της καριέρας του Βαν Γκογκ, πριν δηλαδή ο καλλιτέχνης ξεκινήσει τους μεταϊμπρεσιονιστικούς πίνακες που αποτελούν σήμα κατατεθέν του, παραδόθηκε στον διευθυντή του Μουσείου Γκρόνινγκερ, από το οποίο είχε δανειστεί στο Μουσείο Σίνγκερ Λάρεν.
Ο πίνακας του Χαλς «Δύο Γελαστά Αγόρια» παραμένει άφαντος, αλλά ο Μπραντ δήλωσε πως ελπίζει ότι και αυτός θα επιστραφεί σύντομα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News