Σε φυλάκιση 18 μηνών, με αναστολή, καταδικάστηκε ο διάσημος βέλγος καλλιτέχνης Γιαν Φαμπρ από το δικαστήριο της Αμβέρσας στο οποίο είχε φθάσει η καταγγελία χορευτών και χορευτριών του θιάσου του, που τον κατηγόρησαν για βία, παρενόχληση, σεξουαλική παρενόχληση και προσβολή της αιδούς κατά την εργασία.
Οι καταγγελίες αυτές είχαν δει το φως της δημοσιότητας μέσω ανοιχτής επιστολής 2018 (εδώ) και περιέγραφαν τον Φαμπρ ως έναν τυρρανικό άνθρωπο, ο οποίος ταπείνωνε συστηματικά τους συνεργάτες και τις συνεργάτιδές του.
Σε ορισμένες περιπτώσεις κάποιες χορεύτριες υπήρξαν θύματα σεξουαλικού εκβιασμού από τον ίδιο, όπως ανέφεραν στις καταθέσεις τους στο δικαστήριο. Πολλά από τα θύματα μίλησαν για φωτογραφίσεις ερωτικού χαρακτήρα υπό την καθοδήγηση του 63χρονου, με πρόσχημα δημοσιεύσεις σε επιθεωρήσεις τέχνης. Μάλιστα, ορισμένες από τις φωτογραφίσεις τελείωναν με ερωτικές πράξεις.
Η υπεράσπιση, από την πλευρά της, παρουσίασε μια εντελώς διαφορετική εικόνα για τον καλλιτέχνη, ο οποίος, σημειωτέον, δεν είναι άγνωστος στο ελληνικό κοινό μιας και υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου το 2016. Η συνήγορος του παραδέχθηκε ότι ο Γιαν Φαμπρ διαθέτει μία «ισχυρή προσωπικότητα» και ότι η συνεργασία μαζί του προϋποθέτει «να δοθεί κανείς 100%» σε εξαντλητικές παραστάσεις, όπου στόχος είναι «η πραγματική εξάντληση, τα πραγματικά συναισθήματα».
Όμως τον χαρακτήρισε «ρομαντικό αναρχικό» και «σε καμία περίπτωση εγκληματία».
Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο εισαγγελέας πρότεινε την επιβολή ποινής 3ετούς φυλάκισης, ωστόσο το δικαστήριο έκρινε ότι ορισμένα από τα αδικήματα είχαν παραγραφεί, καθώς τα γεγονότα αφορούσαν την περίοδο 2002-2018, ενώ απορρίφθηκαν και οι κατηγορίες των έξι από τα ένδεκα φερόμενα ως θύματα. Συγκεκριμένα, το δικαστήριο αναγνώρισε μία σεξουαλική επίθεση κατά μίας από τις χορεύτριες και βία και ταπεινώσεις κατά άλλων πέντε από τις μηνύτριες.
Ο Γιαν Φαμπρ δεν εμφανίσθηκε στην δίκη του και ήταν επίσης απών κατά την ανακοίνωση της δικαστικής απόφασης. Μία από τις συνηγόρους του, πάντως, εξέφρασε την ικανοποίηση της πλευράς του για την απόφαση.
Επισημαίνεται πως η 18μηνη ποινή φυλάκισης με αναστολή πέντε ετών συνοδεύεται από στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων κατά την χρονική περίοδο της αναστολής.
Το σύντομο πέρασμα του Φαμπρ στην Ελλάδα
Ο Γιαν Φαμπρ, γεννημένος τον Δεκέμβριο 1958 στην Αμβέρσα, χορογράφος, εικαστικός και θεατρικός σκηνοθέτης, είναι γνωστός για την προκλητική τέχνη του που περιλαμβάνει θεάματα τα οποία θίγουν ανοικτά το θέμα της σεξουαλικότητας, την τρέφουν και τρέφονται από αυτήν, βρίσκοντας παγκόσμια απήχηση.
Εκτός από το προκλητικό περιεχόμενο, οι παραστάσεις του είχαν και προβοκατόρικους τίτλους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα «Παλλόμενα πέη». Οι υποστηρικτές του τον θεωρούν καλλιτεχνική διάνοια και μέγα εκπρόσωπο της πρωτοπορίας, ενώ οι επικριτές του τον κατηγορούν για προκλήσεις επί σκηνής άνευ λόγου.
Όπως προαναφέρθηκε, ο Φαμπρ είχε διατελέσει και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου (Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τότε), το 2016, με τη θητεία του να λήγει άδοξα και σύντομα καθώς παραιτήθηκε μέσα σε δύο μήνες, για λόγους ευθιξίας.
Οι εδώ επικριτές του, δεν έμειναν στα περί προκλητικής τέχνης. Η σε βάρος του κριτική περιστράφηκε περισσότερο γύρω από το «βελγοκεντρικό» πρόγραμμα που ο ίδιος είχε ετοιμάσει. Ο ίδιος ο Γιαν Φαμπρ είχε παραδεχτεί ότι οι γνώσεις του από τη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική σκηνή είναι ανεπαρκείς. «Θέλω να προσελκύσουμε νέες ιδέες» είχε πει και μάλιστα είχε προσθέσει: «Για το πρώτο έτος της θητείας μου και επειδή δεν είχα χρόνο από την ώρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου, αποφάσισα με την ομάδα μου να ασχοληθούμε με το Βέλγιο».
Η υπόθεση «Φεστιβάλ Φαμπρ» έχει πάρει διεθνείς διαστάσεις, λόγω της «κατάργησης της παρουσίας των ελλήνων δημιουργών» σε αυτό, ενώ απασχόλησε και την πολιτική επικαιρότητα, με την αντιπαράθεση να φτάνει στο ανώτερο επίπεδο. Χαρακτηριστικά, ο σημερινός Πρωθυπουργός είχε απαιτήσει από τον τότε επικεφαλής της κυβέρνησης, Αλέξη Τσίπρα, «να αναιρέσει την άστοχη απόφαση» του «αφελληνισμού» ενός «κατεξοχήν εθνικού, πνευματικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος» (εδώ).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News