Ο Τιερί Φρεμό, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Καννών, το είχε αποκαλύψει. Το «The Substance», η δεύτερη ταινία (μετά το φεμινιστικά βίαιο «Revenge» του 2017) της γαλλίδας σκηνοθέτριας Κοραλί Φαρζά, είναι στην πραγματικότητα «μια ταινία σωματικού τρόμου (body horror), με πολύ σπλάτερ, που τελειώνει με πίδακες αίματος να πλημμυρίζουν τον φακό». Το «The Substance» είναι επίσης η ταινία με την οποία επιστρέφει στο προσκήνιο η Ντέμι Μουρ.
Στην ανταπόκρισή της από την Κρουαζέτ, η Στεφάνια Ουλίβι της Corriere della Sera κάνει λόγο για μια «αναμφισβήτητα δυναμική επιστροφή» της ηθοποιού-συμβόλου του Χόλιγουντ της δεκαετίας του 1990 (με ταινίες όπως «Αόρατος Εραστής», «Ανήθικη Πρόταση» «Κώδικας Τιμής» κ.ά.). Στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, η Ντέμι Μουρ δεν είχε συμμετάσχει ποτέ ξανά, ενώ η τελευταία φορά που είχε δώσει το «παρών» στην Κρουαζέτ ήταν το μακρινό 1997, δηλαδή πριν από 27 χρόνια, συνοδεύοντας τον πρώην σύζυγό της Μπρους Γουίλις στην πρεμιέρα της ταινίας του Λικ Μπεσόν «Το Πέμπτο Στοιχείο».
Η πρεμιέρα του «The Substance», που διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα, έγινε το βράδυ της περασμένης Κυριακής, με το κοινό να την καταχειροκροτεί όρθιο επί αρκετά λεπτά. Η αμερικανίδα ηθοποιός υποδύεται την Ελίζαμπεθ Σπαρκλ, μια πρώην σταρ του Χόλιγουντ και νυν παρουσιάστρια εκπομπής γυμναστικής, η οποία σε ηλικία 50 ετών (η Μουρ είναι 61) χαρακτηρίζεται, ή μάλλον «καταδικάζεται», ως προχωρημένης ηλικίας από τον αδίστακτο διευθυντή του τηλεοπτικού δικτύου όπου εργάζεται (τον υποδύεται ο Ντένις Κουέιντ) και απολύεται. Κατά τύχη, εκείνη έρχεται σε επαφή με τους μυστηριώδεις διακινητές μιας ακόμα πιο μυστηριώδους ουσίας (εξ ου και ο τίτλος «The Substance»), που υπόσχεται «μια καλύτερη εκδοχή του εαυτού σου, πιο νέα, πιο όμορφη, πιο τέλεια».
Δεν μπορεί να αντισταθεί στον πειρασμό, ακολουθεί τις οδηγίες, κάνει τις ενέσεις που πρέπει να κάνει και τελικά βγαίνει από μέσα της, κυριολεκτικά, ο άλλος εαυτός της, μια «τέλεια» νεαρή, σέξι και δυναμική εκδοχή της, την οποία υποδύεται η Μάργκαρετ Κουάλεϊ (η οποία είχε ήδη παρουσία στο φεστιβάλ με το «Kind of Kindness» του Γιώργου Λάνθιμου).
Στη συνέχεια, ο νεαρός κλώνος της Ελίζαμπεθ, ονόματι Σου, μπορεί να βγει στον κόσμο και να διακριθεί, όπως και κάνει, αποκτώντας τη δική της εκπομπή γυμναστικής. Αλλά μπορεί να το κάνει μόνο για μία εβδομάδα, καθώς την επόμενη θα πέφτει σε χειμερία νάρκη, ώστε να παραμένει «τέλεια». Τότε την αντικαθιστά το πρωτότυπό της, η 50χρονη Ελίζαμπεθ, με το παλιό της πρόσωπο και σώμα. Ετσι, οι δυο γυναίκες εναλλάσσονται μεταξύ τους στη ζωή, με την Ελίζαμπεθ να είναι η Σου εβδομάδα παρά εβδομάδα.
«Είναι σαν το “Δόκτωρ Τζέκιλ και Κύριος Χάιντ” να επαναλαμβάνεται σαν όνειρο-εφιάλτης από μια κουλτούρα-βιομηχανία της αισθητικής βελτίωσης, αξίας τρισεκατομμυρίων δολαρίων» ο Ολιβερ Γκλέιμπερμαν στο Variety.
«Είναι ένα ασυνήθιστο είδος, μια ταινία σωματικού τρόμου, φαντασμαγορική. Με έβγαλε από τη ζώνη άνεσης, είναι βαθυστόχαστη και προκλητική» σχολίασε χθες η ηθοποιός, επίτιμη καλεσμένη στο αμερικανικό περίπτερο στη Marché du Film, που διοργανώνεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Καννών.
Οπως σημειώνει η ιταλίδα δημοσιογράφος, η Ντέμι Μουρ έλαμπε. Εμοιαζε με την καλύτερη εκδοχή του εαυτού της, όπως άλλωσε και στην ταινία, όπου τη βλέπουμε συχνά γυμνή – προτού η πλοκή πάρει διαφορετική τροπή, με τη σκηνοθέτρια να αποτίνει ακραίο φόρο τιμής στους αγαπημένους της Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και Τζον Κάρπεντερ.
«Επέλεξα τη Μουρ και την Κουάλεϊ ως δυο όψεις του ίδιου νομίσματος, δυο δυνατές ηθοποιούς, ικανές να υποδύονται με το σώμα. Η ταινία έχει λίγους διαλόγους, είναι πολύ οπτική, όλα εξαρτώνται από την ερμηνεία» είπε η Κοραλί Φαρζά, που έγραψε και το σενάριο.
Η Φαρζά δηλώνει πεπεισμένη ότι η ταινία της, ένα φεμινιστικό έργο κατάλληλο για ένα φεστιβάλ που ανέδειξε το κίνημα #MeToo, μέσα από «καινοτόμες και υπερβολικές» πινελιές τρόμου, είναι «ένα τέλειο μέσο έκφρασης της βίας που συνεπάγεται το ζήτημα της γυναικείας αναπαράστασης». Το ίδιο ζήτημα έθεσε στο φεστιβάλ και η Μέριλ Στριπ, όταν θυμήθηκε την πρώτη της φορά στις Κάννες, στο κατώφλι των 40, ως μητέρα τριών παιδιών και πεπεισμένη ότι βρισκόταν κοντά στο τέλος της καριέρας της.
«Πώς αντιμετωπίζεις την ηλικία ως ηθοποιός;» διερωτήθηκε και η Ντέμι Μουρ. «Εμφανίζεσαι και αντιμετωπίζεις ό,τι έχεις μπροστά σου με τον καλύτερο τρόπο. Νομίζω ότι είναι πιο σημαντικό το πώς βλέπεις εσύ τον εαυτό σου, παρά το πώς σε βλέπουν οι άλλοι. Το “The Substance” αφορά ακριβώς αυτό, την ανδρική εικόνα της ιδανικής γυναίκας που φέρουν στις πλάτες τους οι γυναίκες. Νομίζω ότι αυτό αλλάζει. Το βιώνουμε αυτήν την περίοδο» είπε.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News