Το ειδικό πλοίο του EMSA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας) ήταν στην Κύπρο, όταν έγινε το ναυάγιο του «Αγ. Ζώνη ΙΙ» και όχι στην Μάλτα, όπως είχε υποστηρίξει ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, μόλις την Πέμπτη, προκειμένου να δικαιολογήσει την καθυστέρηση στην κλήση βοήθειας.
Οπως δήλωσε στον ΣΚΑΪ η εκπρόσωπος Τύπου του EMSA Ραντίνα Ρούσεβα, το κοντινότερο πλοίο του EMSA -εκτός από αυτό που επιχειρούσε στην Ιο- βρισκόταν στο λιμάνι της Λεμεσού ενώ υπήρχε επίσης σκάφος του EMSA στο λιμάνι της Βάρνας στη Βουλγαρία. Πιο κοντά δηλαδή από τη Μάλτα.
Ο κ. Κουρουμπλής είχε δηλώσει την Πέμπτη ότι «το πιο κοντινό στην Ελλάδα πλοίο του EMSA ήταν στη Μάλτα». Καθώς τα πλοία αυτά κινούνται με δέκα κόμβους θα χρειαζόταν γύρω στις τρεισήμισι ημέρες για να φτάσει από τη Μάλτα στην Ελλάδα. Ως εκ τούτου, είχε εξηγήσει ο υπουργός, προτιμήθηκε να περιμένουν να αποδεσμευτεί το πλοίο που βρισκόταν στην Ελλάδα.
Το αίτημα, όπως έγινε εκ των υστέρων γνωστό, υποβλήθηκε στον EMSA την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου, ενώ το ναυάγιο είχε γίνει ξημερώματα Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου.
Η Ρούσεβα εξήγησε πως ο EMSA βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε διαδικασία προσομοίωσης των δρομολογίων των σκαφών προκειμένου να διαπιστωθεί πόσος χρόνιος απαιτείται από την λήψη του ελληνικού αιτήματος μέχρι τα συγκεκριμένα σκάφη να είναι σε θέση να επιχειρήσουν στην περιοχή της ρύπανσης.
Στο ερώτημα αν τα πλοία είναι πολύ μεγάλα για να έχουν αποτέλεσμα κοντά στις ακτές η Ρούσεβα είπε ότι «αυτό είναι κάτι που κανένας δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα χωρίς να γνωρίζει τρία πολύ βασικά, δομικά στοιχεία. Αρχικά τον τύπο των ακτών και το βάθος, δεύτερον την μεταβλητότητα των ρευμάτων της περιοχής και τρίτον τον τύπο σκάφους που ο EMSA αποφασίζει να στείλει».
Ο EMSA δεν έχει κάποια απάντηση και το μέγεθος της κηλίδας και τον χρόνο που χρειάζεται για την απορρύπανση γιατί εξαρτάται και αυτός από πολλούς παράγοντες. «Είναι συνάρτηση της έκτασης που έχει λάβει η μόλυνση το χρονικό διάστημα που δεν επιχειρούμε στην περιοχή και μέχρι που έχει σήμερα μεταφερθεί η πετρελαιοκηλίδα από τα ρεύματα», είπε.
Ξεκαθάρισε τέλος ότι ο μηχανισμός του EMSA έχει την μορφή «πρόσθετης βοήθειας» και κάθε χώρα μέλος οφείλει να έχει ένα σχέδιο δράσης σε περιπτώσεις θαλάσσιας ρύπανσης το οποίο πρέπει να έχει ακολουθήσει πριν τη χρήση του μηχανισμού.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News