Το βράδυ της Πέμπτης ολοκληρώθηκε η εκδήλωση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, για την παρουσίαση 166 νέων, σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών για όλους τους μαθητές.
«Όλο αυτό το σπουδαίο έργο γίνεται για εσάς τους μαθητές. Για να πηγαίνετε στο σχολείο με περισσότερο κέφι, με περισσότερη χαρά, για να μπορείτε να ανακαλύψετε νέα ενδιαφέροντα, να αποκτήσετε νέα εργαλεία και να αποκτήσετε εφόδια, γνώσεις και δεξιότητες που θα σας συνοδεύουν σε ολόκληρη τη ζωή σας», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο Πρωθυπουργός σημείωσε ότι έπρεπε να περάσουν δεκαετίες για να αναμορφώσουμε τι και πώς το διδάσκουμε. «Χαίρομαι που μέσα από αυτή τη νέα διαδικασία προωθούμε την συνθετική γνώση», συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης υπογραμμίζοντας ότι αυτή η νέα προσέγγιση θα κάνει το σχολείο πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές και πιο δημιουργικό για τους δασκάλους και τους καθηγητές.
Ανέφερε μεταξύ άλλων το παράδειγμα της κλιματικής αλλαγής σημειώνοντας πως είναι μαθηματικό αλλά ταυτόχρονα και κοινωνικό φαινόμενο. «Για να μπορούμε να αντιληφθούμε ένα τόσο σύνθετο φαινόμενο πρέπει να βρούμε τρόπο τα πεδία τα οποία διδάσκουμε να επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους», ανέφερε.
«Η χρήση της τεχνολογίας οριζόντια αποτελεί μια πολύ μεγάλη πρόκληση», είπε ενώ τόνισε πως ήταν μεγάλη επανάσταση για την παιδεία η αναγκαστική χρήση της τηλεκπαίδευσης.
Ο Πρωθυπουργός δήλωσε ενθουσιασμένος και τόνισε πως βάση οποιασδήποτε μεταρρύθμισης πρέπει να είναι το σχολείο.
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο και πως οι μεταρρυθμίσεις αυτές γίνονται σε βάθος χρόνου. «Επειδή ο κόσμος αλλάζει πάρα πολύ γρήγορα, επειγόμαστε. Όλοι πρέπει να έχουμε αυτή την αίσθηση του κατεπείγοντος. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο όμορφο, πιο δημιουργικό από το να μεταφέρεις γνώση», είπε και απευθυνόμενος στους εκπαιδευτικούς τους είπε ότι αυτό που κάνουν είναι λειτούργημα.
«Γνωρίζουμε ότι το τελικό αποτύπωμα αυτής της δουλειάς θα φανεί σε χρόνια από τώρα. Και ενδεχομένως θα ξεπεράσει κατά πολύ όχι απλά αυτή την κυβερνητική θητεία. Στην κυριολεξία είναι μία επένδυση στο μέλλον», συνέχισε ενώ μίλησε για την ανάγκη συνεχούς ανανέωσης των προγραμμάτων σπουδών.
Κεραμέως: «Μετά από 20 χρόνια αλλάζει το τι και πώς διδάσκεται»
Τα 166 νέα προγράμματα σπουδών άρχισαν ήδη την πιλοτική εφαρμογή τους στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.
Στην εκδήλωση για την παρουσίαση των νέων προγραμμάτων σπουδών, που θα ισχύσουν καθολικά από το νηπιαγωγείο ως και το λύκειο σε δυο χρόνια, η κυρία Κεραμέως εξήγησε, πως για πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια «αλλάζει το τι και πώς διδάσκεται» ενώ εισάγεται οριζοντίως η ψηφιακή διάσταση.
«Στη βάση των νέων προγραμμάτων σπουδών, γράφονται τα σχολικά βιβλία, έχουν μέσα όλο τον σχεδιασμό του μαθήματος (πού να εστιάσει ο εκπαιδευτικός, τι δραστηριότητες, ποιες μεθόδους μπορεί να ακολουθήσει). Τα μαθήματα εκσυγχρονίζονται, αξιοποιείται η διεπιστημονικότητα και η διαθεματικότητα – για παράδειγμα, προστίθεται η ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και η βιοηθική στη φιλοσοφία. Η στείρα αποστήθιση αντικαθίσταται από την κριτική προσέγγιση και την ουσιαστική γνώση» εξήγησε η υπουργός Παιδείας, δίνοντας το εξής παράδειγμα: «Αντί να μάθει κάποιος απ’ έξω τι έκανε ο Χαρίλαος Τρικούπης, καλείται ο μαθητής να μπει στον ρόλο του ιστορικού προσώπου και να γράψει μια επιστολή βασισμένο στα δεδομένα της εποχής εκείνης. Επίσης “καλλιεργούνται οι ψηφιακές δεξιότητες και παρέχεται πλούσιο εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό”, για παράδειγμα προβλέπονται εικονικές περιηγήσεις σε πολλά μέρη του κόσμου και η χαρτογραφία μέσα από ψηφιακά μέσα».
«Τα οφέλη είναι πολλαπλά», τόνισε η κυρία Κεραμέως. «Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τη σύγχρονη γνώση στη βάση κοινωνικών και επιστημονικών εξελίξεων, μέσω νέων και συμμετοχικών μεθόδων διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί ενδυναμώνονται ώστε να γίνουν σχεδιαστές και συντονιστές ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος μάθησης, ενθαρρύνονται να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν. Το σχολικό περιβάλλον εξελίσσεται σε ένα ζωντανό εργαστήριο έρευνας, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης, που κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον των παιδιών, γίνεται ελκυστικό κεντρίζοντας την περιέργειά τους» σημείωσε.
Η υπουργός Παιδείας υπογράμμισε, πως «γίνονται όλα τώρα, γιατί δεν πρέπει να αφήσουμε καμία μέρα να περάσει από το να δώσουμε στα παιδιά ό,τι καλύτερο μπορούμε, όσο περισσότερα και καλύτερα εφόδια». Τα νέα προγράμματα σπουδών είναι αποτέλεσμα σύνθεσης, ενώ το υπουργείο «έχτισε και πάνω στο έργο και των προηγούμενων κυβερνήσεων».
Τέλος, η κυρία Κεραμέως συμπλήρωσε, πως τα νέα προγράμματα εντάσσονται σε ένα ευρύτερο μεταρρυθμιστικό πλέγμα, όπως το πολλαπλό βιβλίο, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, η αξιολόγηση, η θεσμοθέτηση της ελληνικής PISA.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News