Ο Μαρίχιους Γκαΐλιους, εργαζόμενος στο υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής της Λιθουανίας, ήταν ένας από τους 26 αντιπροσώπους που έστειλε η χώρα στην Cop26.
Για να δώσει το καλό παράδειγμα και να συνεισφέρει στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής, αποφάσισε να κάνει το ταξίδι των 2.500 χλμ. από το Βίλνιους στη Γλασκώβη με άλλα μέσα και όχι με αεροπλάνο.
Μάλιστα, το πλήρωσε από την τσέπη του, με 300 ευρώ, ενώ με μία φθηνή αεροπορική, θα έδινε 30 ευρώ.
Ναι, αλλά ήταν καλό για το περιβάλλον, έτσι δεν είναι; Ετσι νόμιζε και αυτός, αλλά τελικά αποδείχθηκε ότι δεν ήταν, σύμφωνα με το Euronews.
Ο Λιθουανός χρειάστηκε τέσσερα λεωφορεία, ένα πλοίο, ένα τρένο και ένα ακόμα λεωφορείο για να φτάσει από το σπίτι του στην πρωτεύουσα της Σκωτίας.
Συγκεκριμένα, πήρε το λεωφορείο από το Βίλνιους στο Μπιαλιστόκ, στην Πολωνία, μετά ένα άλλο για το Πόζναν και στη συνέχεια μοιράστηκε τη διαδρομή με το αυτοκίνητο για το Βερολίνο. Εκεί έμεινε ένα βράδυ και μετά πήρε το νυχτερινό λεωφορείο για το Αμστερνταμ, στο οποίο δεν κοιμήθηκε καθόλου. Από το Αμστερνταμ ταξίδεψε στο Νιούκαστλ με το πλοίο.
Ο Γκαΐλιους σχεδίασε το ταξίδι του έτσι, λόγω των περιορισμών για την πανδημία. Σε αρκετά δρομολόγια, τα λεωφορεία έπρεπε να είναι γεμάτα μόνο κατά το 50%. Ομως, τελικά, τα έβαλε κάτω και υπολόγισε ότι το αποτύπωμα άνθρακα θα ήταν μικρότερο αν απλώς έπαιρνε το αεροπλάνο. Και βέβαια, θα ήταν φθηνότερο, γρηγορότερο και λιγότερο κουραστικό το ταξίδι.
Για αυτό και αποφάσισε να επιστρέψει στην πατρίδα του με το αεροπλάνο, το οποίο βέβαια θα πλήρωνε η κυβέρνηση της Λιθουανίας.
Πάντως, στη διαδρομή του για τη Γλασκώβη, περνώντας από πολλά ρυπογόνα εργοστάσια και μεγάλα λιμάνια, ο ίδιος συνειδητοποίησε πόσο δύσκολο είναι να κάνει κάτι για τη μείωση των θερμοκηπικών εκπομπών ένας μόνο άνθρωπος.
«Οσο και αν προσπαθήσει κανείς να σώσει τον πλανήτη, δεν θα σταματήσουμε την κλιματική αλλαγή με μεμονωμένες προσπάθειες. Ας μην κοροϊδευόμαστε, όσο μπορούμε να επιλέξουμε μια φθηνή πτήση, θα την προτιμούμε. Οπως έδειξε το πείραμά μου, η διαφοροποίηση των συνηθειών μας μερικές φορές δεν έχει νόημα».
Δεν είναι, πάντως, η πρώτη φορά που το επιχειρεί. Ο ίδιος είχε ταξιδέψει με εναλλακτικά μέσα και στην Cop25 στο Παρίσι, το 2015, με μεγαλύτερη επιτυχία από ό,τι τώρα, όπως λέει, ενώ εδώ και χρόνια, αποφεύγει τα αεροπορικά ταξίδια.
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, το τρένο είναι το πιο «πράσινο» από όλα τα μεταφορικά μέσα, μετά το ποδήλατο –και το περπάτημα– ενώ το αεροπλάνο είναι το πιο επιβαρυντικό ανά επιβάτη και ανά χιλιόμετρο. Ομως, οι πτήσεις δεν είναι πάντα το χειρότερο μέσο. Το συναγωνίζονται οι διαδρομές με αυτοκίνητα που καίνε βενζίνη ή πετρέλαιο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News