Ενα άγαλμα της Αθηνάς, το οποίο θα εκτεθεί για τέσσερα χρόνια στο Μουσείο Αντονίνο Σαλίνας του Παλέρμο, ήταν η ανταπόδοση της ευγενικής χειρονομίας και της πολιτικής βούλησης της τοπικής κυβέρνησης της Σικελίας, να επιστρέψει στην Ελλάδα (αρχικά για 8 χρόνια και πιθανότατα για πάντα) το «Θραύσμα Fagan», αποσπάσματος της λίθου VI της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα, που είχε αποκτήσει το Βασιλικό Πανεπιστήμιο του Παλέρμο το 1820 από τη συλλογή του Ρόμπερτ Φάγκαν, βρετανού προξένου κατά τον 19ο αιώνα.
Η συγκινητική τελετή παράδοσης του αγάλματος πραγματοποιήθηκε στο Παλέρμο, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη η οποία υπογράμμισε ιδιαιτέρως τη σημασία «της πρωτοβουλίας της Περιφερειακής Κυβέρνησης της Σικελίας και ιδιαίτερα του Συντονιστή Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Αλμπέρτο Σαμονά και της Διευθύντριας Δρ Κατερίνα Γκρέκο, όχι μόνον να καταθέσουν προς έκθεση το θραύσμα Fagan από την ζωφόρο του Παρθενώνα, για μακρό χρονικό διάστημα (4+4 χρόνια) στο Μουσείο της Ακρόπολης, αλλά και να ζητήσουν από το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλικής Δημοκρατίας τον οριστικό επαναπατρισμό του στην Αθήνα».
Η κυρία Μενδώνη τόνισε πως η επιστροφή και η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα αποτελεί ηθική υποχρέωση για όλη την Ευρώπη, στο πλαίσιο της προστασίας της κοινής πολιτισμικής της κληρονομιάς. «Η μεγαλύτερη δύναμη για την επανένωσή τους είναι η πίστη των ίδιων των ευρωπαίων, όπως και των βρετανών πολιτών, για τη σημασία του Παρθενώνα, του μέγιστου αυτού μνημείου για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό.
»Τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο ως προϊόν κλοπής. Η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει οποιοδήποτε δικαίωμα κυριότητας, κατοχής και νομής επ’ αυτών. Αντίθετα, υποχρεούται συνταγματικά και νομιμοποιείται ηθικά να αξιώνει και να επιδιώκει, με κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο, την οριστική, μόνιμη και αμετάκλητη επιστροφή τους, προς επανόρθωση του δικαίου και της ηθικής τάξης, και κυρίως της αποκατάστασης της ακεραιότητας του μνημείου» είπε χαρακτηριστικά και κάλεσε το Λονδίνο να ακολουθήσει τον δρόμο που άνοιξε το Παλέρμο.
«Η Ιταλία κάνει το πρώτο βήμα»
Η υφυπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας, Λουτσία Μποργκοντσόνι αναφέρθηκε στις ήδη στενότατες σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών και χαρακτήρισε την συγκεκριμένη συμφωνία ανταλλαγής πολιτική πράξη με ιδιαίτερη σημασία.
«Οπως είπε η Υπουργός Λίνα Μενδώνη, ο κόσμος αξίζει να δει τα Γλυπτά του Παρθενώνα επανενωμένα. Την ίδια κατεύθυνση έδειξε και η UNESCO. Είμαι πολύ περήφανη, που η Ιταλία και η Σικελία κάνουν την πρώτη κίνηση», τόνισε.
«Η Σικελία κάνει σήμερα το πρώτο βήμα και ελπίζω ότι και άλλες χώρες θα ακολουθήσουν αυτό το παράδειγμα ώστε να χτιστεί ένας καινούργιος ουμανισμός του Πολιτισμού» δήλωσε από την πλευρά του ο Συντονιστής Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σικελικής Ταυτότητας, δρ. Αλμπέρτο Σαμονά, ενώ η διευθύντρια του μουσείου, Κατερίνα Γκρέκο, είπε ότι η έκθεση του αγάλματος της Αθηνάς στο Παλέρμο είναι μονάχα το πρελούδιο μιας πολιτιστικής συνεργασίας η οποία «θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη υπόσταση με ένα πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερες πρωτοβουλίες και βασίζεται στο αρχαίο υπόστρωμα του ελληνικού αποικισμού που από τον 8ο αι. π.Χ. συνέδεσε για πάντα τη Σικελία με την ελληνική πατρίδα».
Ο Νίκος Σταμπολίδης, Γενικός Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, τόνισε ότι «το θραύσμα του Παλέρμο μεταφέρθηκε στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα και εν τέλει εντάχθηκε στον τόπο καταγωγής του, στον οποίο ανήκε για αιώνες, ενώνοντας ξανά το υπόλοιπο σώμα της θεάς Αρτεμης. Η επανένωση αυτού του θεϊκού σώματος ανεβάζει την επιθυμία και την ανθρώπινη χειρονομία των Σικελών φίλων μας σε ανάλογο επίπεδο» πρόσθεσε.
Ο Λουί Γκοντάρ, επίτιμος πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, ανέφερε πως «μόνο μια κίνηση πολιτιστικής διπλωματίας όπως αυτή που εφαρμόζει η Ιταλία τα τελευταία χρόνια μπορεί να οδηγήσει στην υπογραφή συμφωνίας με τη Μεγάλη Βρετανία και το Βρετανικό Μουσείο και τελικά να οδηγήσει στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην πατρίδα τους».
Το άγαλμα της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο της Ακρόπολης, χρονολογείται ανάμεσα στα 420-400 π.Χ. Η θεά Αθηνά λυγίζει το κορμί της καθώς στηρίζεται στο, χαμένο σήμερα, δόρυ που κρατούσε στο αριστερό χέρι. Φορά πέπλο, που οι πτυχές του αγκαλιάζουν τις καμπύλες του σώματος, και από πάνω στενή αιγίδα, περασμένη λοξά κάτω από την αριστερή μασχάλη. Στο κέντρο της αιγίδας υπήρχε αρχικά γοργόνειο, πιθανότατα μεταλλικό, προσαρμοσμένο στις οπές που ανοίγονται εκεί. Έπειτα από την έκθεσή του για τέσσερα χρόνια στο Μουσείο Αντονίνο Σαλίνας, το άγαλμα θα αντικατασταθεί με ένα γεωμετρικό αγγείο.
«Δεν υπάρχει Σικελία χωρίς την Ελλάδα»
Πριν από την τελετή, o Πρόεδρος της Περιφέρειας της Σικελίας Νέλο Μουουμέτσι, καλωσόρισε τη Λίνα Μενδώνη στο Παλάτσο Ορλεάνς λέγοντας ότι «είναι αδύνατο να σκεφτούμε την ιστορία της Σικελίας χωρίς τον ελληνικό πολιτισμό. Η πρόσφατη συμφωνία που υπογράφηκε μεταξύ των μουσείων της Σικελίας και της Ελλάδας είναι το σημείο εκκίνησης μιας συνέργειας που έχει ξεκινήσει, απόδειξη του ανανεωμένου ενδιαφέροντος για την επανέναρξη των σχέσεων συνεργασίας με τις μεσογειακές χώρες. Είναι το πρώτο βήμα μιας μακράς διαδρομής που ελπίζουμε θα συνεχιστεί στο όνομα των πολιτιστικών ανταλλαγών».
Η Λίνα Μενδώνη, μεταφέροντας τους χαιρετισμούς του έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σημείωσε ότι η Ελλάδα είναι ανοιχτή σε περαιτέρω συνεργασία με την Περιφέρεια της Σικελίας, καθώς θα εμπιστευθεί, επίσης, ορισμένα αρχαιολογικά ευρήματα που σχετίζονται με τον μύθο και τη μορφή του Οδυσσέα, ώστε να εκτεθούν σε έκθεση στην Γκέλα τους επόμενους μήνες, η οποία είναι αφιερωμένη στον πρωταγωνιστή της Οδύσσειας. «Είμαστε πολύ χαρούμενοι που συνεργαζόμαστε με τη Σικελία και με την Γκέλα, όπου είναι έντονη η ελληνική επιρροή, εμπλουτίζοντας τον κατάλογο της έκθεσης που προετοιμάζεται», πρόσθεσε, ενώ απηύθυνε επίσημη πρόσκληση στον Πρόεδρο Μουουμέτσι να επισκεφθεί την Ελλάδα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News