Απαντήσεις και διευκρινίσεις σχετικά με την –ατυχή, αν όχι σκόπιμη από κάποιους– σύγκριση της περιβόητης πια πασαρέλας του οίκου Erdem στην αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα με τη φωτογράφιση των δημιουργιών του Dior στην Ακρόπολη έδωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδωνη, η οποία υπενθύμισε ότι καμία επίδειξη δεν έγινε στον Ιερό Βράχο και ότι το σχετικό αίτημα του γαλλικού οίκου –μολονότι συνδεόταν υφολογικά με την ελληνική αρχαιότητα– είχε απορριφθεί (το σχετικό ντεφιλέ είχε γίνει στο Καλλιμάρμαρο).
Τα περί χρησιμοποίησης της Ακρόπολης και του Παρθενώνα ως σκηνικό για τον οίκο Dior χρησιμοποιήθηκαν και από κύκλους του Βρετανικού Μουσείου για να στηριχθεί το επιχείρημα της ορθής χρήσης της αίθουσας των Γλυπτών για το ντεφιλέ του Erdem και αναπαρήχθησαν από βρετανικά μέσα ενημέρωσης όπως η εφημερίδα Telegraph.
♦ Διαβάστε: Η επίδειξη του Dior στο Καλλιμάρμαρο το 2021
Ωστόσο, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, σχετικά με την επίδειξη μόδας που διοργανώθηκε το περασμένο Σάββατο στο Βρετανικό Μουσείο και τις αιτιάσεις περί ανάλογης χρήσης της Ακρόπολης πριν από λίγα χρόνια για τον οίκο Dior, η κυρία Μενδώνη δήλωσε τα εξής:
«Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης δεν έγινε ποτέ καμία επίδειξη μόδας. Οταν, το 2020, ζητήθηκε κάτι τέτοιο, από τον οίκο Dior, το αίτημα δεν έγινε δεκτό από το υπουργείο Πολιτισμού. Μετά από συνεργασίες και διαπραγματεύσεις, η επίδειξη διοργανώθηκε, το 2021, στο Καλλιμάρμαρο.
»Το υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης μόνο την φωτογράφιση των μοντέλων, στο πρότυπο της αντίστοιχης φωτογράφισης του ίδιου οίκου, που είχε γίνει το 1951. Σημειωτέον ότι η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα, ενώ ελληνικά εργαστήρια έδωσαν πρώτες ύλες και συνεργάστηκαν με τον γαλλικό οίκο. Η φωτογράφιση έγινε, ενώ η Ακρόπολη ήταν κλειστή, με περιορισμένο αριθμό μοντέλων, χωρίς καθόλου κοινό και μόνο με την παρουσία του φυλακτικού προσωπικού και των υπεύθυνων αρχαιολόγων.
»Η χθεσινή (σσ. το Σάββατο 17/2) επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο έγινε στον περιορισμένο χώρο της Duveen Gallery, παρουσία δεκάδων καλεσμένων. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες, που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό, γεγονός που ευτελίζει την οικουμενική τους αξία, την οποία προβάλει το Βρετανικό Μουσείο υιοθετώντας για τον εαυτό του τον χαρακτηρισμό του οικουμενικού μουσείου. Να θυμίσουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που τα Γλυπτά στη Duveen Gallery υπέστησαν φθορές, εξ αιτίας συνωστισμού και απροσεξίας των επισκεπτών.
Οπως έχω υποστηρίξει πολλές φορές, δεν είμαστε αρνητικοί στη διοργάνωση ντεφιλέ σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Η μόδα περιλαμβάνεται στη σύγχρονη πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία και μπορεί να συνάδει με τους χώρους αυτούς. Ομως, μείζονα σημασία έχει πού και πώς γίνονται οι εκδηλώσεις αυτές. Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News