«Πλήρως λειτουργικός» θα είναι στις 30 Νοεμβρίου ο τερματικός σταθμός του Μετρό Θεσσαλονίκης στη Νέα Ελβετία, διαβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Κουρέτας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «το πρότζεκτ “τρέχει” με ρυθμούς Ολυμπιακών Αγώνων».
Στο πλαίσιο της σημερινής κοινής εκδήλωσης των Οργανισμών Συγκοινωνιακού Εργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΘ) και της Ελληνικό Μετρό ΑΕ για την πολιτική κομίστρου στα ΜΜΜ της Θεσσαλονίκης, ο κ. Κουρέτας εξήγησε ότι «αν κάποιος περάσει αυτή τη στιγμή από το σημείο θα δει πάρα πολύ κόσμο να δουλεύει εντατικά και να γίνονται πολλά έργα».
Μεταξύ άλλων, ο ίδιος υπενθύμισε για το θέμα ότι «έπρεπε να πατήσουμε γκάζι για την υλοποίηση του πρότζεκτ, αφού μας καθυστέρησαν οι απαλλοτριώσεις, ενώ υπήρξαν και αρκετά νομικά ζητήματα».
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, επισήμανε για το θέμα του τερματικού σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης στη Νέα Ελβετία πως «εάν δεν προλάβουμε να το έχουμε ολοκληρωμένο την 1η Δεκεμβρίου, θα είναι σίγουρα έτοιμο εντός του επόμενου μήνα».
Υπενθύμισε, δε, ότι το κόστος του έργου είναι 10 εκατ. ευρώ, ενώ σε 25 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα κονδύλια που δόθηκαν τον τελευταίο ενάμιση μήνα για τις απαλλοτριώσεις.
Ο ίδιος είπε ότι ο τερματικός σταθμός του Μετρό Θεσσαλονίκης στη Νέα Ελβετία θα είναι ο «πιο σύγχρονος πολυτροπικός σταθμός μετεπιβίβασης σε όλη την Ελλάδα».
Ο Σταθμός Νέα Ελβετία θα εξυπηρετεί τη Γραμμή 1 του Μετρό Θεσσαλονίκης και θα χρησιμεύει ως ο ανατολικός τερματικός σταθμός της γραμμής.
«Αρχές του 2025» οι εξελίξεις για τον τερματικό σταθμό Μίκρας
Την πεποίθηση ότι στην αρχή της νέας χρονιάς θα υπάρχουν εξελίξεις αναφορικά με το έργο που αφορά τον τερματικό σταθμό Μίκρας, εξέφρασε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας.
«Και σε αυτό το έργο έχουμε μια σειρά από απαλλοτριώσεις και τεχνικά ζητήματα που πρέπει να δούμε», τόνισε ο κ. Τόσκας και πρόσθεσε ότι «έχουμε κάνει μια σειρά από πρώτες προκαταρκτικές προσεγγίσεις και μελέτες για την οργάνωση του Τερματικού Σταθμού της Μίκρας και είναι το αμέσως επόμενο σημείο στο οποίο θα σταθούμε ως ΟΣΕΘ, εφόσον μας δοθεί η δυνατότητα και έχουμε εξασφαλισμένα κονδύλια για την υλοποίηση έργων».
Οπως διευκρίνισε, στον τερματικό σταθμό Μίκρας πρέπει να γίνουν -μεταξύ άλλων- και έργα για τη συνδεσιμότητα του σταθμού «έτσι ώστε να μπορέσουμε με ευχέρεια να μετακινούμε τις λεωφορειακές γραμμές από και προς αυτόν», όπως εξήγησε.
Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά με τους πέντε σταθμούς της έχει τοποθετηθεί χρονικά έως το τέλος του 2025.
Τα πάντα για τα εισιτήρια του Μετρό και των λεωφορείων
Για το μειωμένο κόμιστρο, τα νέα προϊόντα, αλλά και όλες εκείνες τις χρηστικές λεπτομέρειες που θα πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης με την ισχύ του Συγκοινωνιακού Χάρτη στις δημόσιες συγκοινωνίες που σηματοδοτεί η παράδοση προς χρήση της βασικής γραμμής του Μετρό της πόλης στις 30/11, μίλησαν σήμερα, σε ειδική εκδήλωση, οι εκπρόσωποι των αρμόδιων φορέων.
Έτσι, λίγες μέρες μετά την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για το μειωμένο κόστος των ξεχωριστών για τα δύο μέσα εισιτηρίων, σήμερα ανακοινώθηκε ο τρόπος και τα σημεία προμήθειάς τους από το επιβατικό κοινό. «Θα συντελεστεί επανάσταση στις συγκοινωνίες τις επόμενες μέρες», επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), Γιάννης Τόσκας, σημειώνοντας πως οργανώνεται η συνδυαστικότητα των μέσων με την αναδιάρθρωση των γραμμών που θα γίνει σε διαδοχικές φάσεις. Επισήμανε, δε, ότι με τη νέα τιμολογιακή πολιτική μειώνεται το κόστος μετακίνησης με τα ΜΜΜ και πρόσθεσε πως εκτιμάται ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των χρηστών των μέσω μαζικής μεταφοράς.
Για τη μη εφαρμογή του ενιαίου εισιτηρίου στις διαλειτουργικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί, ο κ. Τόσκας ανέφερε ότι δεν ήταν εφικτό να πραγματοποιηθεί μέχρι τις 30/11 για τεχνικούς λόγους, όμως, όπως έσπευσε να επισημάνει, δεν αποκλείεται αυτό να γίνει τους επόμενους μήνες. «Οι λογισμικής φύσεως λόγοι είναι μέσα στις δυνατότητές μας να εκλείψουν, ώστε τους πρώτους μήνες του 2025 να έχουμε διαλειτουργικότητα», εξήγησε ο ίδιος χαρακτηριστικά.
Βέβαια, προτού γίνει αυτό, ο κ. Τόσκας επανέλαβε τις ανακοινώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, ότι θα ακολουθήσει η ανάλυση της επιβατικής κίνησης, ώστε να γίνει γνωστό πόσοι είναι οι χρήστες του ενός και του άλλου μέσου και πόσοι οι χρήστες και των δύο και με βάση τα δεδομένα που θα συλλεχθούν θα αποφασιστεί εάν θα υπάρξει ταυτόχρονα και ξεχωριστό και ενιαίο εισιτήριο. Η ανάλυση αυτή θα έχει ολοκληρωθεί στους πρώτους μήνες του 2025 και έτσι μετά θα ληφθούν οι σχετικές και οριστικές αποφάσεις, όπως είπε.
Έτοιμος να εφαρμόσει όλες τις αλλαγές είναι και ο ΟΑΣΘ, όπως τόνισε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού, Κώστας Ταγγίρης, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ο ΟΑΣΘ είναι έτοιμος να υπηρετήσεις τις νέες πολιτικές κομίστρου, είτε αφορά τα νέα δρομολόγια, είτε τις νέες τιμές, είτε οτιδήποτε αφορά τις μετακινήσεις από το κέντρο προς τις συνοικίες και από τις συνοικίες στο κέντρο. Υπάρχει συνεργασία ώστε όλα να είναι έτοιμα και κατανοητά στην κοινωνία», είπε χαρακτηριστικά.
«Έχουν δοκιμαστεί και ήδη λειτουργούν τα μηχανήματα εντός των σταθμών του Μετρό από τα οποία θα μπορεί να γίνεται η προμήθεια των εισιτηρίων από το επιβατικό κοινό», επισήμανε ο ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Κουρέτας, υπογραμμίζοντας ότι το εισιτήριο θα ισχύει για 70 λεπτά και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί έως για 255 επαναφορτίσεις. Επιπλέον -και μεταξύ άλλων- γνωστοποίησε ότι σε κάθε σταθμό θα υπάρχει ένα εκδοτήριο για προσωποποιημένη κάρτα, η οποία θα εκδίδεται σε τρία με τέσσερα λεπτά.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, οι εκπρόσωποι των συγκοινωνιακών φορέων ανέφεραν ότι οι ειδικές κατηγορίες πολιτών, όπως τα άτομα με αναπηρία άνω του 67%, θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ χωρίς να πληρώσουν ούτε ένα σεντ, απλώς χρειάζεται να προχωρήσουν στην έκδοση προσωποποιημένης κάρτας.
Το κόστος κομίστρου με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕΘ, δημιουργούνται προς το παρόν χωριστά εισιτήρια και κάρτες απεριορίστων διαδρομών για τα λεωφορεία και για το Μετρό και το ύψος του απλού κομίστρου για τα λεωφορεία μειώνεται κατά 30 λεπτά, στα 0,60 ευρώ για τις αστικές διαδρομές και σε 0,80 ευρώ από 0,90 ευρώ για τις περιαστικές. Το ύψος του απλού κομίστρου για τη χρήση του Μετρό Θεσσαλονίκης, αποφασίστηκε στα 0,60 ευρώ.
Οι χρήστες του απλού εισιτηρίου μπορούν να μετεπιβιβασθούν ελεύθερα στο αντίστοιχο μέσο εντός 70′ της ώρας από την πρώτη ακύρωση, ενώ για να χρησιμοποιήσει ο χρήστης στο ίδιο ταξίδι του Μετρό και λεωφορείο/α, θα πρέπει να προμηθευτεί δύο εισιτήρια, καταβάλλοντας το ποσό του 1,20 ευρώ ή 1,40 ευρώ και με τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου να πληρώνουν 50% λιγότερο.
Τόσο για το Μετρό όσο και για τα λεωφορεία, δημιουργείται εισιτήριο 10+1 διαδρομών, με κόστος 5,80 ευρώ (για τις περιαστικές διαδρομές 7,80 ευρώ), το ύψος του κομίστρου για τις λεωφορειακές γραμμές express, τη γραμμή του αεροδρομίου και την Πολιτιστική γραμμή διαμορφώνεται σε 2 ευρώ και το ημερήσιο εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών με Μετρό και αντίστοιχα με λεωφορεία σε 2,50 ευρώ.
Οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών για το Μετρό και οι αντίστοιχες κάρτες για όλες τις λεωφορειακές γραμμές διαμορφώνονται σε 16 ευρώ για τη μηνιαία, 45 ευρώ για την τριμηνιαία και 85 ευρώ για την εξαμηνιαία και όλες μπορούν να εκδοθούν οποιαδήποτε χρονική στιγμή και ισχύουν ως την εξάντληση του χρονικού διαστήματος για το οποίο εκδόθηκαν. Οι δικαιούχοι μειωμένου κομίστρου καταβάλλουν το 50% των ανωτέρω ποσών εκτός του ημερησίου εισιτηρίου.
Τι επιτυγχάνεται με τη νέα πολιτική κομίστρου και τα νέα προϊόντα κομίστρου
Όπως επισημάνθηκε, σήμερα, μειώνεται το κόστος μετακίνησης με τα ΜΜΜ εφόσον ο χρήστης χρησιμοποιεί μόνο λεωφορείο ή μόνο Μετρό (δηλαδή 0,60 ευρώ ή 0,80 ευρώ αντί του 0,90 ή 1,10 ευρώ ή 1,30 ευρώ που ισχύει σήμερα στα λεωφορεία). Για τους χρήστες που θα χρησιμοποιούν Μετρό και λεωφορεία για το ίδιο ταξίδι, το κόστος αυξάνει σε 1,20 ευρώ, που εξακολουθεί να είναι χαμηλό για συνδυασμένες μετακινήσεις και είναι αντίστοιχο του ενιαίου εισιτηρίου που ισχύει στην Αττική.
«Ο στόχος της νέας πολιτικής κομίστρου είναι αφενός να αυξηθεί η χρήση των διαλειτουργικών συγκοινωνιών μέσω της μείωσης των κομίστρων και αφετέρου, με την αύξηση των επιβιβάσεων και τη μείωση της εισιτηριοαποφυγής, να εξασφαλιστούν τα έσοδα από κόμιστρα, ώστε να καλύπτουν ένα αξιοπρεπές ποσοστό του συνόλου των δαπανών τους, επιτρέποντας την προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών.
Τι θα συμβεί με τα υπάρχοντα εισιτήρια και κάρτες του ΟΑΣΘ
Τα υπάρχοντα εισιτήρια του ΟΑΣΘ θα έχουν ισχύ μόνο στα λεωφορεία μέχρι την 31.12.2024, για χρήση του Μετρό οι χρήστες θα πρέπει να προμηθεύονται τα νέα εισιτήρια ή κάρτες. Οι κάρτες που έχουν ήδη εκδοθεί από τον ΟΑΣΘ θα συνεχίσουν να ισχύουν μέχρι 31/12/2024 μόνο για τα λεωφορεία. Ειδικά για τον μήνα Δεκέμβριο, η έκδοση καρτών απεριορίστων διαδρομών (απλές και μειωμένης τιμής στους δικαιούμενους επιβάτες), θα πρέπει να γίνει στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, όπως γινόταν μέχρι τώρα, με τις νέες τιμές.
Μέσα στο διάστημα αυτό, οι πολίτες μπορούν παράλληλα να αιτούνται τη νέα προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα μέσω του portal του ΟΣΕΘ (22/12 σε λειτουργία), προκειμένου να την έχουν στην κατοχή τους από 1/1/2025, όπου θα σταματήσει να ισχύει κάθε παλιά κάρτα του ΟΑΣΘ.
Η προσωποποιημένη κάρτα και τα εκδοτήρια
Για τα λεωφορεία, η προσωποποίηση γίνεται είτε με φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, είτε μέσω του portal του ΟΣΕΘ και αντίστοιχα στο Μετρό θα γίνεται σε 13 εκδοτήρια με φυσική παρουσία, όπου ο πολίτης θα παραλαμβάνει επί τόπου την κάρτα του με την επίδειξη των απαραίτητων εγγράφων.
Η προσωποποίηση καρτών για τα λεωφορεία θα μπορεί να γίνει σε οκτώ εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, για τους πολίτες που δεν θέλουν να κάνουν την αίτηση μέσω του portal του ΟΣΕΘ και αυτά είναι τα: ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, Α/Σ ΙΚΕΑ,Π.Π.ΓΕΡΜΑΝΟΥ, ΔΙΠΑΕ ΣΙΝΔΟΥ, Ν.Σ. ΣΤΑΘΜΟΣ, ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ και γραφεία ΟΑΣΘ. Η προσωποποίηση των καρτών για το Μετρό θα μπορεί να γίνει στα στελεχωμένα από την εταιρεία λειτουργίας (THEMA) εκδοτήρια που θα βρίσκονται στους 13 σταθμούς του Μετρό.
Τα σημεία έκδοσης/επαναφόρτισης εισιτηρίων και καρτών και οι τρόποι πληρωμής
Για τα λεωφορεία, η έκδοση εισιτηρίων μπορεί να γίνει από νέους αυτόματους πωλητές που θα είναι εγκατεστημένοι σε κάθε λεωφορείο και δέχονται πληρωμές αποκλειστικά μέσω τραπεζικής κάρτας, σε 29 αυτόματους πωλητές που θα εγκατασταθούν σε διάσπαρτα σημεία στην πόλη και στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, όπου θα παρέχονται προφορτισμένα εισιτήρια 10+1 διαδρομών και μίας διαδρομής.
Μέχρι τέλους του έτους θα διατίθεται στα περίπτερα και ψιλικατζίδικα το χάρτινο εισιτήριο με τη νέα τιμή. Σε χάρτινη μορφή θα διατίθενται το αστικό εισιτήριο χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, το περιαστικό εισιτήριο χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, το εισιτήριο αεροδρομίου καθώς και τα αντίστοιχα μειωμένα. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα αγοράς ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω mobile εφαρμογής με τη μορφή QR code. Για τα εισιτήρια του Μετρό, υπάρχουν 13 εκδοτήρια και συνολικά 104 αυτόματα μηχανήματα διανεμημένα σε όλους τους σταθμούς.
Για τα λεωφορεία η πληρωμή θα μπορεί να γίνεται τόσο στους αυτόματους πωλητές που θα είναι διάσπαρτοι στην πόλη για την πώληση εισιτηρίων και φόρτιση εισιτηρίων και καρτών, όσο και στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ θα γίνεται τόσο με μετρητά όσο και με χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας. Το ίδιο ισχύει και για τους αυτόματους πωλητές και τα εκδοτήρια του Μετρό .
Στους νέους αυτόματους πωλητές που θα είναι εγκατεστημένοι σε κάθε λεωφορείο, η έκδοση εισιτηρίων /φόρτιση εισιτηρίων και καρτών μπορεί να γίνεται αποκλειστικά με χρήση χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας, ενώ η αγορά του άυλου εισιτηρίου με τη μορφή QR code, που αφορά μόνο τα Λεωφορεία, θα γίνεται μέσω της σχετικής εφαρμογής στο κινητό.
Τι δικαιολογητικά απαιτούνται για έκδοση κάρτας απαλλαγής κομίστρου ή έκπτωσης
Για λεωφορεία δεν απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικού για τις περιπτώσεις ανηλίκων, πολιτών άνω των 65, ανέργων, ΑμεΑ, όπου ο έλεγχος θα διενεργείται αυτόματα μέσω χορήγησης του ΑΜΚΑ. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις θα πρέπει να προσκομίζονται τα απαραίτητα κατά περίπτωση δικαιολογητικά. Για το Μετρό, σε πρώτη φάση θα γίνεται προσκομίζοντας στο εκδοτήριο την ταυτότητα και όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση της κάρτας. Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για κάθε κατηγορία δικαιούχων μειωμένου κομίστρου θα είναι αναρτημένα στο portal του ΟΣΕΘ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News