Χωράνε οι πασαρέλες σε μια χώρα που σπαράσσεται από τον πόλεμο; Ναι, όπως και τα εστιατόρια, και οι διακοπές σε παραλίες, και καθετί που μπορεί να υπενθυμίζει στους Ουκρανούς ότι ναι μεν η χώρα τους πολεμάει, οι ίδιοι όμως παραμένουν ζωντανοί.
Το κοινό στάθηκε όρθιο και τήρησε ενός λεπτού σιγή για να τιμήσει τους ουκρανούς στρατιώτες που έχουν χάσει τη ζωή τους στον πόλεμο. Αμέσως μετά τα φώτα έσβησαν, η μουσική δυνάμωσε και μια πομπή μοντέλων περπάτησε στην πασαρέλα, καθώς οι παριστάμενοι τραβούσαν φωτογραφίες και βίντεο με τα κινητά τους.
Είναι ένα τελετουργικό που έχει επαναληφθεί ξανά και ξανά αυτή την εβδομάδα στο Κίεβο, καθώς η ουκρανική Εβδομάδα Μόδας επέστρεψε, για πρώτη φορά μετά την εισβολή της Ρωσίας στη χώρα τον Φεβρουάριο του 2022, όπως γράφει ο Guardian.
Καθώς η σύγκρουση βρίσκεται σε εξέλιξη η καθημερινή ζωή συνεχίζεται, παρά τις αντιξοότητες: οι όπερες και τα θέατρα έχουν παραμείνει ανοιχτά από τις πρώτες εβδομάδες της εισβολής, τα εστιατόρια και τα μπαρ του Κιέβου είναι ολοζώντανα –τουλάχιστον μέχρι τα μεσάνυχτα και την απαγόρευση κυκλοφορίας– και τους ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες οι παραλίες της Μαύρης Θάλασσας γεμίζουν με παραθεριστές.
Ωστόσο η ουκρανική Εβδομάδα Μόδας, που διεξαγόταν δύο φορές τον χρόνο στο Κίεβο από την έναρξή της το 1997, είχε σταματήσει με την έναρξη του πολέμου. Οι πασαρέλες έμοιαζαν με υπερβολή ακόμη και για όσους τάσσονταν υπέρ της διατήρησης μιας κατά το δυνατόν «κανονικής» προπολεμικής ζωής.
Αυτό άλλαξε την Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου, όταν ξεκίνησε η τετραήμερη εκδήλωση σε ένα εκθεσιακό κέντρο στην καρδιά της πόλης και με παράλληλες εκδηλώσεις σε διάφορες άλλες τοποθεσίες. Το βράδυ της Δευτέρας ο σχεδιαστής Ιβάν Φρολόφ παρουσίασε την κολεξιόν του στο K41, το οποίο πριν από τον πόλεμο ήταν ένας από τους πιο πολυσυζητημένους χώρους ηλεκτρονικής μουσικής της πρωτεύουσας, στεγαζόμενο σε ένα παροπλισμένο ζυθοποιείο.
Οι καλεσμένοι μπήκαν στον βιομηχανικό χώρο για την επίδειξη, που ήταν εμπνευσμένη από ένα ουκρανικό παιδικό παραμύθι και περιλάμβανε εγκαταστάσεις βίντεο και ζωντανή μουσική, παράλληλα με τη νέα συλλογή του Φρολόφ. Ιnfluencers του Instagram και αστέρες της ποπ πόζαραν για τους φωτογράφους έξω από τον χώρο: ήταν μια βραδιά απόδρασης σε μια πόλη που εκείνο το πρωί είχε ξυπνήσει στις 5:30 από ένα μαζικό πυραυλικό μπαράζ.
«Κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η βιομηχανία της μόδας δεν έπαψε να λειτουργεί· στο Λονδίνο οι άνθρωποι ντύνονταν καλά και πήγαιναν σε εστιατόρια. Ολοι πρέπει να καταλάβουν ότι η ζωή συνεχίζεται και εδώ» είπε στον Guardian ο Ρουσλάν Μπαγκίνσκι, ένας σχεδιαστής καπέλων που τα τελευταία χρόνια απέκτησε παγκόσμια φήμη δουλεύοντας για την Μπιγιονσέ και τη Μαντόνα, μεταξύ άλλων.
Η Ιρίνα Ντανιλέφσκα, διευθύνουσα σύμβουλος της ουκρανικής Εβδομάδας Μόδας, επεσήμανε ότι η μόδα κατά τη διάρκεια του πολέμου δεν είναι μόνο ένας τρόπος απόδρασης από την πραγματικότητα. Πολλοί από τους σχεδιαστές αναζητούν τους δικούς τους τρόπους για να δείξουν τις συνθήκες που βιώνει η χώρα. «Στην αρχή όλοι είχαμε αυτή την ευφορία και πιστεύαμε σε μια γρήγορη νίκη, νομίζοντας ότι ο πόλεμος θα τέλειωνε σύντομα. Αλλά πλέον μάθαμε να ζούμε με τον πόλεμο» είπε η Ντανιλέφσκα.
Ο σχεδιαστής Κονσταντίν Ομέλια δημιούργησε μια συλλογή εμπνευσμένη από τα μαραμένα λουλούδια που βρήκε όταν επέστρεψε στο στούντιό του στο Κίεβο τον Μάιο του 2022, αφού είχε φύγει για τρεις μήνες, στην αρχή του πολέμου. Η Ξένια Σνάιντερ δημιούργησε ένα σακάκι φτιαγμένο από vintage γραβάτες· η ιδέα της ήταν ότι λίγοι άνδρες έχουν χρόνο για γραβάτες σε καιρό πολέμου, καθώς οι περισσότεροι ντύνονται είτε με στρατιωτική στολή είτε με καθημερινά ρούχα.
Ακόμα κι αν μερικές από τις συλλογές φάνταζαν πολύ «ξένες» προς τη ζοφερή πραγματικότητα των πυραύλων, των χαρακωμάτων και των μαχών, ο πόλεμος έχει αγγίξει τη βιομηχανία της μόδας. Ερωτηθείς αν η παραγωγή του είχε επηρεαστεί από τη μαζική στράτευση των ανδρών, ο Μπαγκίνσκι είπε: «Φυσικά. Ο πόλεμος έχει επηρεάσει τους πάντες. Ο ετεροθαλής αδελφός μου σκοτώθηκε στην πρώτη γραμμή».
Η Ντανιλέφσκα είπε ότι ένας σημαντικός στόχος της εκδήλωσης ήταν να βοηθήσει στην προώθηση του ουκρανικού σχεδίου μόδας και της δημιουργικότητας παγκοσμίως. Η ρωσική εισβολή έχει επιταχύνει μια πολιτιστική αφύπνιση στην Ουκρανία: πολλοί καλλιτέχνες από κάθε δημιουργικό τομέα αναζητούν έμπνευση στην Ιστορία και στη λαογραφία, τομείς που μέχρι πρότινος είχαν παραμεληθεί.
Η Gunia, μια φίρμα που ιδρύθηκε το 2017 από δυο φίλες, υπήρξε πρωτοπόρος σε αυτόν τον τομέα. Η εταιρεία διερευνά παραδοσιακά ουκρανικά λαϊκά μοτίβα και τεχνικές χειροτεχνίας που «δεν άρεσαν σε κανέναν στο παρελθόν», σύμφωνα με τη Μαρία Γκαβρίλιουκ, μία από τις ιδρύτριες.
Η φίρμα αναπτύχθηκε ταχύτατα και σήμερα διαθέτει μια σειρά ρούχων εμπνευσμένων από τη λαϊκή παράδοση της χώρας, καθώς και μια μεγάλη συλλογή από κεραμικά και άλλα είδη σπιτιού. Το ενδιαφέρον για το ουκρανικό ντιζάιν έχει αυξηθεί από το 2022, είπε στον Guardian.
«Προηγουμένως, όταν ταξίδευα έλεγα ότι ήμασταν από την Ουκρανία και κανείς δεν ήξερε τίποτα για τη χώρα μου. Τώρα ο κόσμος καταλαβαίνει ότι έχουμε μια πλούσια κουλτούρα και πολλές μοναδικές τεχνικές. Είναι κρίμα που χρειάστηκε να ζήσουμε τέτοιες συνθήκες για να συμβεί αυτό» κατέληξε.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News