628
«Το Χαρούμενο Κάστρο», σκίτσο του Βίκτωρος Ουγκό από το 1947, που περιλαμβάνεται στην έκθεση της Βασιλικής Ακαδημίας | PARIS MUSÉES/MAISONS DE VICTOR HUGO PARIS-GUERNESEY

Αποκαλυπτήρια για άγνωστους πίνακες και σκίτσα του Βίκτωρος Ουγκό

Protagon Team Protagon Team 20 Μαρτίου 2025, 11:40
«Το Χαρούμενο Κάστρο», σκίτσο του Βίκτωρος Ουγκό από το 1947, που περιλαμβάνεται στην έκθεση της Βασιλικής Ακαδημίας
|PARIS MUSÉES/MAISONS DE VICTOR HUGO PARIS-GUERNESEY

Αποκαλυπτήρια για άγνωστους πίνακες και σκίτσα του Βίκτωρος Ουγκό

Protagon Team Protagon Team 20 Μαρτίου 2025, 11:40

Τα κλασικά μυθιστορήματα του Βίκτωρος Ουγκό, όπως «Οι Αθλιοι» και «Η Παναγία των Παρισίων», δεν συγκινούν πια πολλούς αναγνώστες ανά τον κόσμο, αλλά οι κινηματογραφικές μεταφορές τους είναι σίγουρα δημοφιλείς στις τάξεις των σινεφίλ. Σε κάθε περίπτωση, ελάχιστοι είναι εξοικειωμένοι με μια άλλη πλευρά του ταλέντου του που εκθέτει αυτή την περίοδο η Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου: τους παράξενους και υπέροχους πίνακές του.

Οι Times του Λονδίνου αναφέρουν ότι η έκθεση με τίτλο «Εκπληκτικά Πράγματα: Οι ζωγραφιές του Βίκτωρος Ουγκό» περιλαμβάνει 70 από τους συνολικά περισσότερους από 4.000 πίνακες του συγγραφέα που είναι γνωστό ότι υπάρχουν. Χρονολογούνται περίπου μεταξύ 1834 και 1875 –η ηλικία τους δεν μπορεί να διαπιστωθεί με ακρίβεια, καθώς αποτελούσαν χόμπι του καλλιτέχνη– και προσφέρουν μια συναρπαστική ματιά στο πολύπλευρα δημιουργικό μυαλό του.

Ο Ουγκό, που έζησε από το 1802 ως το 1885, διέθετε ένα πολυδιάστατο ταλέντο. Ηταν σχεδιαστής, ποιητής, θεατρικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος, καθώς και ταλαντούχος σχεδιαστής εσωτερικών χώρων –μάλιστα, είχε ισχυριστεί πως ήταν «γεννημένος διακοσμητής»– και το στιλ του ήταν σχεδόν εξωπραγματικό, γεγονός που υποδεικνύουν οι υπέροχες φωτογραφίες του σπιτιού του στη νήσο Γκέρνσεϊ, ένα ημιαυτόνομο βρετανικό νησί, 43 χιλιόμετρα δυτικά της Νορμανδίας.

«Μανιτάρι», πίνακας του Ουγκό από το 1850 (PARIS MUSÉES/MAISONS DE VICTOR HUGO PARIS-GUERNESEY)

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήταν παράλληλα και πολιτικός με επιρροή, που ξεκίνησε ως φιλοβασιλικός –ο πατέρας του υπηρέτησε ως στρατηγός υπό τις διαταγές του Μεγάλου Ναπολέοντα– αλλά με την πάροδο των χρόνων έγινε επικριτής του βασιλέα Ναπολέοντα Γ’, δημοσιεύοντας εμπρηστικά φυλλάδια εναντίον του από την εξορία του στο Γκέρνσεϊ.

Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από μια ρήση του Βίνσεντ βαν Γκογκ, ο οποίος είχε περιγράψει τις ζωγραφιές και τα σκίτσα του Ουγκό ως «εκπληκτικά πράγματα». Οι Times περιγράφουν τους πίνακες του συγγραφέα ως ιδιοσυγκρασιακούς, ελεύθερα πειραματικούς, ατμοσφαιρικούς και ζωντανούς μέσω των ιστοριών που περιγράφουν.

Κάποιες από τις ιδέες πίσω από τους πίνακες σχετίζονται με θέματα της εποχής τους. Ο Ουγκό ήταν σθεναρά αντίθετος στη δουλεία και στη θανατική ποινή. Η ανατριχιαστική απεικόνιση ενός απαγχονισμένου άνδρα στον πίνακα με τίτλο «Ecce Lex» (Ιδού ο Νόμος) αναπαράχθηκε από τον κουνιάδο του, Πολ Σενέι, για την υποστήριξη του καταδικασθέντα Αμερικανού Τζον Μπράουν, που υποστήριζε την κατάργηση της δουλείας και εκτελέσθηκε για προδοσία το 1859.

«Ιδού ο Νόμος»: Ζωγραφιά του 1854 από τον Ουγκό, που ήταν φανατικός πολέμιος της θανατικής ποινής (PARIS MUSÉES/MAISONS DE VICTOR HUGO PARIS-GUERNESEY)

Κάποιοι πίνακες αποτελούν καταγραφές των ταξιδιών του και πραγμάτων που τραβούσαν την προσοχή του, όπως οι λεπτομέρειες ενός γοτθικού κωνικού καθεδρικού ναού ή ενός απολαυστικά παράξενου ανεμόμυλου στη στέγη ενός σπιτιού. Ο Ουγκό είχε εμμονή με τα κάστρα και δημιουργούσε συχνά φανταστικές εικόνες με αυτά ως πρωταγωνιστές – από το ρομαντικό «Χαρούμενο Κάστρο»(1847) , που θυμίζει τους πύργους της Ντίσνεϊ, μέχρι το στοιχειωμένο «Κάστρο με τον Σταυρό» (1875).

Αλλες φορές φαίνεται απλώς να αναρωτιέται «τι θα συνέβαινε αν…;». Συχνά παίζει με την υφή, χρησιμοποιώντας δαντέλα εμποτισμένη με μελάνι, κολάζ και στένσιλ, ακόμη και γραμματόσημα. Μια σειρά taches (κηλίδες, ή λεκέδες) δημιουργούν εικόνες από πιτσιλιές μελανιού και προδίδουν μια παιχνιδιάρικη διάθεση, ενώ ένα βιβλίο σκίτσων με σειρά ζωγραφιών που θυμίζουν αυτόματα σχέδια συνιστά πρόδρομο του σουρεαλισμού.

«Το Κάστρο με τον Σταυρό» του 1875 (PARIS MUSÉES/MAISONS DE VICTOR HUGO PARIS-GUERNESEY)

Οι Times επισημαίνουν ότι οι ατελείωτοι πειραματισμοί του Ουγκό προδίδουν την πολυάσχολη δραστηριότητα ενός ελεύθερου μυαλού και προσφέρουν στον θεατή μια αίσθηση αγαλλίασης. Οι πίνακές του δεν είναι πάντα εξευγενισμένοι, αλλά είναι σίγουρα εμπνευσμένοι. Αν οι σημερινοί μαθητές ενθαρρύνονταν να ζωγραφίσουν με αυτόν τον τρόπο, θα απολάμβαναν την απόλυτη ευχαρίστηση της δημιουργικότητας, καταλήγει η βρετανική εφημερίδα.

Η έκθεση με τίτλο «Εκπληκτικά πράγματα: Οι ζωγραφιές του Βίκτωρος Ουγκό» θα «τρέχει» στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου από τις 21 Μαρτίου έως τις 29 Ιουνίου.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...