Η πρώτη υπερατλαντική πτήση εμπορικού αεροσκάφους που τροφοδοτείται πλήρως από βιώσιμα καύσιμα για τζετ πραγματοποιήθηκε την Τρίτη από το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου προς το JFK της Νέας Υόρκης.
Η πτήση της Virgin Atlantic, εν μέρει χρηματοδοτούμενη από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, χαιρετίστηκε από την αεροπορική βιομηχανία και τους υπουργούς ως επίδειξη της δυνατότητας σημαντικής μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις πτήσεις, αν και επιστήμονες και περιβαλλοντικές ομάδες εκφράζουν σημαντικές επιφυλάξεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες είχαν προηγουμένως πετάξει με ένα μείγμα έως και 50% εναλλακτικών καυσίμων, που ονομάζονται «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» (SAF). Η πτήση VS100 της Virgin Atlantic εκτελέστηκε με ειδική απαλλαγή και χωρίς κοινούς επιβάτες, χρησιμοποιώντας καύσιμα που κατασκευάζονται κυρίως από λίπος και άλλα απόβλητα.
Ενας από τους επιβαίνοντες, ο βρετανός υπουργός Μεταφορών Μαρκ Χάρπερ, δήλωσε: «Η σημερινή πτήση με 100% βιώσιμα καύσιμα δείχνει πώς μπορούμε να απελευθερωθούμε από τις ανθρακούχες μεταφορές, τόσο τώρα όσο και στο μέλλον, μειώνοντας τις εκπομπές κύκλου ζωής κατά 70% και εμπνέοντας την επόμενη γενιά οικολογικών λύσεων».
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian, ο βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ δήλωσε ότι η πτήση είναι «ένα σημαντικό ορόσημο για να γίνουν τα αεροπορικά ταξίδια πιο φιλικά προς το περιβάλλον και να εξαλειφθούν οι ανθρακούχες εκπομπές στους ουρανούς μας».
Η Virgin Atlantic ανακοίνωσε ότι η πτήση προς τη Νέα Υόρκη θα αποδείξει ότι τα SAF μπορούν με ασφάλεια να αντικαταστήσουν το καύσιμο πετρελαίου κηροζίνης. Ο ιδρυτής και πρόεδρος της Virgin Atlantic, σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον, επίσης μεταξύ των επιβαινόντων, δήλωσε: «Ο κόσμος πάντα θα υποθέτει ότι κάτι δεν μπορεί να γίνει, μέχρι να το πραγματοποιήσουμε».
Οι αεροπορικές εταιρείες θεωρούν τα SAF ως μια κρίσιμη καμπή της διαδρομής για τη μείωση των εκπομπών αερίων, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθεί στα υπάρχοντα αεροπλάνα. Ωστόσο, η διαθεσιμότητα των συγκεκριμένων καυσίμων σήμερα είναι μικρότερη από το 1‰ του συνολικού όγκου καυσίμου αεριωθουμένων που χρησιμοποιείται παγκοσμίως.
Ο Σέι Γουάις, διευθύνων σύμβουλος της Virgin Atlantic, δήλωσε ότι τα SAF είναι «η μόνη βιώσιμη λύση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες αερομεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Χρειάστηκε ριζική συνεργασία για να φτάσουμε εδώ και είμαστε περήφανοι για αυτό το σημαντικό ορόσημο, αλλά πρέπει να πιέσουμε περαιτέρω». Συμπλήρωσε ότι απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις και κυβερνητικές στηρίξεις ώστε τα βιώσιμα καύσιμα να επικρατήσουν στις πτήσεις.
Ο Χάρπερ δήλωσε ότι η βρετανική κυβέρνηση «θα συνεχίσει να υποστηρίζει την αναδυόμενη βιομηχανία SAF του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς δημιουργεί θέσεις εργασίας, αναπτύσσει την οικονομία και μας οδηγεί σε μηδενικές εκπομπές αερίων». Πέντε εμπορικές μονάδες για την παραγωγή καυσίμων SAF στο Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι υπό κατασκευή έως το 2025. Το καύσιμο που χρησιμοποιήθηκε στην πτήση της Virgin Atlantic εισήχθη από τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Η πτήση έρχεται μετά από έναν χρόνο δοκιμών σε συνεργασία με την κατασκευάστρια ομάδα κινητήρων της Rolls-Royce και άλλους συνεργάτες του κλάδου. Οι επιστήμονες που επιβαίνουν στην πτήση VS100 θα αξιολογήσουν τις μη ανθρακούχες εκπομπές της, συμπεριλαμβανομένων σωματιδίων των οποίων η επίδραση στην υπερθέρμανση του πλανήτη δεν είναι πλήρως κατανοητή, αλλά πιστεύεται ότι είναι σημαντική.
Περιβαλλοντικοί ακτιβιστές, ωστόσο, ισχυρίζονται ότι η κυβέρνηση και οι αεροπορικές εταιρείες προβάλλουν παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με την πτήση – ιδιαίτερα μια ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών ότι τα SAF «θα κάνουν την πτήση χωρίς ενοχές πραγματικότητα».
Η Κέιτ Χιούιτ, διευθύντρια πολιτικής της Ομοσπονδίας Αεροπορικού Περιβάλλοντος, δήλωσε ότι η παραγωγή των SAF θα είναι πολύ δύσκολο να κλιμακωθεί βιώσιμα, και πρόσθεσε: «Ελπίζουμε ότι θα έχουμε καλύτερες τεχνολογικές λύσεις στο μέλλον, αλλά προς το παρόν ο μόνος τρόπος για να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την αεροπλοΐα είναι να πετάμε λιγότερο».
Η πρόοδος, παγκοσμίως, πιθανολογείται ότι θα είναι αργή. Την περασμένη εβδομάδα ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας, στον οποίο μετέχουν τα κράτη της υπηρεσίας αεροπορίας του ΟΗΕ, συμφώνησε σε μια σύνοδο κορυφής στο Ντουμπάι να «προσπαθήσει να επιτύχει» έναν στόχο μείωσης της έντασης του διοξειδίου του άνθρακα στα καύσιμα των τζετ κατά 5% έως το 2030.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News