940
Από τη Δευτέρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης καλείται να μετατρέψει το σπριντ για τις ευρωκάλπες σε σπριντ για τις μεταρρυθμίσεις και την καθημερινότητα | CreativeProtagon / InTimeNews

Κυβέρνηση: Μετά την κάλπη, τι;

Protagon Team Protagon Team 9 Ιουνίου 2024, 07:15
Από τη Δευτέρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης καλείται να μετατρέψει το σπριντ για τις ευρωκάλπες σε σπριντ για τις μεταρρυθμίσεις και την καθημερινότητα
|CreativeProtagon / InTimeNews

Κυβέρνηση: Μετά την κάλπη, τι;

Protagon Team Protagon Team 9 Ιουνίου 2024, 07:15

Οι ευρωεκλογές της Κυριακής θα καθορίσουν πολλά στην Ευρώπη (για τα οποία δεν μιλήσαμε) και θα έχουν παράλληλα σημαντικό ενδιαφέρον για τον εγχώριο πολιτικό τοπίο (για το οποίο μιλάμε συνέχεια). Αυτό όμως που δεν θα καθορίσουν οι ευρωεκλογές είναι το ποια θα είναι η κυβέρνηση της χώρας από τη Δευτέρα και για τα επόμενα τρία χρόνια.

Επίσης, δεν θα αλλάξουν τα προβλήματα που είναι υποχρεωμένη να αντιμετωπίσει αυτή η κυβέρνηση: μπορεί να έφυγαν για έναν μήνα από τον αφρό της επικαιρότητας —η οποία μακαρίως ασχολήθηκε με το αν ο Στέφανος Κασσελάκης είναι πολύ ή καθόλου πλούσιος, αν πήγε στη σουίτα στον Αργυρό και γιατί εμφάνισε τον Τάιλερ χωρίς κάλτσες στο Σύνταγμα, ή με το αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης μάντεψε σωστά το Final Four του μπάσκετ και την κατάκτηση του Conference League από τον Ολυμπιακό και με το αν ο Νίκος Ανδρουλάκης προτιμά τους χοχλιούς από την πίτσα και πώς άφησε τον γιο του να μη γίνει Παναθηναϊκός—, αλλά παραμένουν μεγάλα.

Το βράδυ της Κυριακής η ΝΔ και ο κ. Μητσοτάκης έχουν να αποτιμήσουν το αποτέλεσμα της ευρωκάλπης (ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει θέσει ως πήχη το 33,12% των ευρωεκλογών του 2019) και ενδεχομένως να διαβάσουν και τις κατά τόπους επιδόσεις του κόμματος σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας (πχ. Βόρεια Ελλάδα, ή Μεσσηνία). Αλλά από Δευτέρα αυτά δεν θα έχουν και τόση σημασία, ιδίως εφόσον οι δημοσκοπήσεις επιβεβαιωθούν — σε κάθε περίπτωση, εξάλλου, οι κοινοβουλευτικές ισορροπίες δεν αλλάζουν, όπως υπενθύμισε προ ημερών με νόημα ο κ. Μητσοτάκης.

Τι περιμένουμε λοιπόν από Δευτέρα; Κατ’ αρχάς επιστροφή στο mode διακυβέρνησης — οι υπουργοί παύουν να είναι σε προεκλογικές εκστρατείες στους γεωγραφικώς προσδιορισθέντες τομείς ευθύνης τους και επιστρέφουν αποκλειστικά στα καθήκοντα του χαρτοφυλακίου τους. Χαρακτηριστικό αυτής της ιδιότυπης παύσης λόγω εκλογών είναι ότι υπουργικό συμβούλιο έχει να γίνει από πριν το Πάσχα —και αναμένεται να οριστεί στις επόμενες ημέρες μετά τις ευρωκάλπες.

Η ίδια η κυβέρνηση, λοιπόν, έρχεται ξανά αντιμέτωπη με τα επιτακτικά προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες: σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις (αλλά και με το κοινό αίσθημα) αυτά είναι κατ’ αρχάς η ακρίβεια —η οποία παρά τα ευχάριστα νέα για αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, δεν σημαίνει ότι αντιμετωπίστηκε: ο πληθωρισμός είναι ο ρυθμός αύξησης των τιμών και όχι μείωσής τους— και σε δεύτερο, και ευρύτερο, πλαίσιο η λειτουργία βασικών τομέων του κράτους, δηλαδή νοσοκομεία και σχολεία (που βέβαια κλείνουν για διακοπές και αφήνουν ένα περιθώριο στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να ασχοληθεί με το τι μαθαίνουν τα παιδιά μας), καθώς και τα οξυμένα και συχνά παραγνωρισμένα προβλήματα του αγροτικού κόσμου και της παραγωγής του πρωτογενούς τομέα.

Οπως διδάσκει η πολιτική Ιστορία, σχεδόν κανείς δεν λέει μπράβο σε μια κυβέρνηση για αυτά που ήδη πέτυχε —όλοι περιμένουν την αντιμετώπιση των προβλημάτων τού σήμερα και την προοπτική (κάποτε λέγαμε «το όραμα») για το μέλλον. Επομένως, ο κ. Μητσοτάκης, γνωρίζει ότι δεν μπορεί να περιμένει «μπράβο» για τη σταθερότητα, την ανάταξη του κύρους της οικονομίας (και της εικόνας της χώρας), την αμυντική της θωράκιση, την αντιμετώπιση του Μεταναστευτικού, το Gov.gr, την ταχεία έκδοση των συντάξεων ή ό,τι άλλο πέτυχε στο παρελθόν —αυτά εξάλλου πιστώθηκαν στις διπλές γενικές εκλογές του του 2023 και στο πολυσυζητημένο «41%».

Το mode διακυβέρνησης, όμως, θέτει ένα άλλο ζήτημα: με ποιους; Η συζήτηση για ανασχηματισμό μετά τις ευρωεκλογές —όχι βέβαια αμέσως, καθώς ο κ. Μητσοτάκης έχει αποδείξει ότι δεν ενεργεί ποτέ «εν βρασμώ»— έχει ήδη ανοίξει.

Την περασμένη Δευτέρα, σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είπε μεν ότι δεν είναι οπαδός των συχνών και μεγάλων ανασχηματισμών, αλλά σημείωσε πως με το κλείσιμο ενός έτους της δεύτερης κυβέρνησής του (τέλη Ιουνίου δηλαδή), υπάρχει πια μια εικόνα για το ποιοι υπουργοί αποδίδουν —και ποιοι όχι. «Ενας υπουργός που τοποθετείται σε ένα νέο χαρτοφυλάκιο θέλει μια πίστωση χρόνου. Ο απολογισμός είναι διαρκής, αλλά σίγουρα αρχίζω και σχηματίζω μια καλύτερη εικόνα για την αποτελεσματικότητα του κυβερνητικού σχήματος. Κάποια στιγμή, προφανώς, θα γίνουν αλλαγές και στην κυβέρνηση», είχε πει και μάλιστα είχε στείλει και το μήνυμα τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «ούτε η αποτελεσματικότητα είναι άλλοθι για αλαζονεία, ούτε η σεμνότητα καλύπτει την αναποτελεσματικότητα».

Στο ίδιο θέμα, ο κ. Μητσοτάκης επανήλθε και την Παρασκευή, από την τηλεοπτική συχνότητα του ΣΚΑΪ αυτή τη φορά, λέγοντας το εξής ενδιαφέρον για την αλαζονεία: «Είναι να σου λέει κάποιος “έχω πρόβλημα” και να του λες “μα τα έχουμε πάει καλά, δεν έχεις δίκιο”. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι ο πολίτης ζει την πραγματικότητα».

Τα προβλήματα των πολιτών όμως είναι γνωστά και αναφέρθηκαν και πιο πάνω. Άρα, στο κάδρο ενδεχόμενων αλλαγών μπαίνουν συγκεκριμένοι τομείς κυβερνητικής δράσης όπου διακρίνεται, αν όχι μια υστέρηση, σίγουρα ανάγκη επιτάχυνσης του μεταρρυθμιστικού έργου και εμφάνισης απτών αποτελεσμάτων. Όντως τα προβλήματα των αγροτών δεν λύνονται από τη μία ημέρα στην άλλη, ούτε φυσικά το πρόβλημα της ακρίβειας —που είναι μεν εισαγόμενη, όπως τη θέλει το κυβερνητικό αφήγημα, αλλά έχει και ελληνικά χαρακτηριστικά. Αλλά το ζήτημα είναι να υπάρξουν αποτελέσματα και σίγουρα να μην υπάρχουν απαθείς απαντήσεις στους πολίτες, όπως αυτές που περιέγραψε ο κ. Μητσοτάκης.

Πέρα δηλαδή από τα πεδία της Ασφάλειας —όπου ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έχει προχωρήσει μέσα σε λίγους μήνες σε μια ανάταξη της ΕΛ.ΑΣ—, και της Δικαιοσύνης —όπου ο Γιώργος Φλωρίδης δημιουργεί ένα νέο πλαίσιο—, υπάρχουν άλλοι τομείς, όπως η διάρθρωση της εσωτερικής αγοράς προϊόντων (που αρχίζει από την αγροτική παραγωγή και καταλήγει με τις τιμές στο ράφι), όπου απαιτούνται γενναίες, ταχύτατες ενέργειες.

Ο κ. Μητσοτάκης καλείται και πάλι να βρει τη χρυσή ισορροπία: από τη μία υπάρχει η ενασχόλησή του με την εδραίωση και προστασία της θέσης της χώρας εν μέσω κλιμακούμενων γεωπολιτικών εντάσεων — ο Ιούνιος είναι γεμάτος ταξίδια για τον Πρωθυπουργό, σε Ιορδανία, Ελβετία και δύο φορές στις Βρυξέλλες— και, από την άλλη, η λεγόμενη «χαμηλή πολιτική», η οποία είναι και αυτή που συχνά θολώνει την εικόνα της κυβέρνησης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...