687
H πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην ανακοίνωση των μέτρων της «πράσινης Ευρώπης», την Τετάρτη 14 Ιουλίου στις Βρυξέλλες | REUTERS/Yves Herman

Ξεκίνησε η ευρωπαϊκή «πράσινη επανάσταση»

Protagon Team Protagon Team 14 Ιουλίου 2021, 16:51
H πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην ανακοίνωση των μέτρων της «πράσινης Ευρώπης», την Τετάρτη 14 Ιουλίου στις Βρυξέλλες
|REUTERS/Yves Herman

Ξεκίνησε η ευρωπαϊκή «πράσινη επανάσταση»

Protagon Team Protagon Team 14 Ιουλίου 2021, 16:51

Η Τετάρτη 14 Ιουλίου είναι μία σημαντική ημέρα για την Ευρωπαϊκή Ενωση καθώς η Κομισιόν ανακοίνωσε το πακέτο που αφορά την ήδη διακηρυγμένη «πράσινη επανάστασή» της, δηλαδή τα μέτρα απαλλαγής των χωρών-μελών από τις εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050. Το πνεύμα των μέτρων συμπυκνώνεται στη φράση «ο ρυπαίνων πληρώνει». Τα μέτρα δεν θα απασχολήσουν μόνο τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες και τις επιχειρήσεις, αλλά και τα ίδια τα κράτη και τους ΟΤΑ τους, όπως και τους ευρωπαίους πολίτες. Για την επίτευξη των οικολογικών στόχων καλούνται να συνεισφέρουν, λοιπόν, άπαντες.

Το πακέτο της Κομισιόν περιέχει 12 νομοθετικές προτάσεις οι οποίες θα συζητηθούν στην Ευρωβουλή και στο Συμβούλιο και διέπονται από την εξής απλή αρχή: όποιος μολύνει περισσότερο το περιβάλλον, αυτός και θα πληρώνει τα περισσότερα ευρώ. Για να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% έως το 2030, όλοι οι τομείς της οικονομίας θα κινητοποιηθούν. Για αυτόν τον λόγο η Κομισιόν δημιουργεί το Ταμείο για το Κλίμα, με σκοπό να βοηθήσει τους πιο ευάλωτους στην αναγκαία προσαρμογή.

Ο μηχανισμός είσπραξης προστίμων που καλείται Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών και επιτρέπει τη ρύπανση με αντικαταβολή ρυθμίζεται εξαρχής ώστε να περιλαμβάνει όχι μόνο τη μεταποιητική βιομηχανία, την ενέργεια και τις εγχώριες αερομεταφορές, αλλά και τις μεταφορές γενικώς, ακόμη και την οικιακή θέρμανση. Πράγμα που σημαίνει ότι θα επιβαρυνθούν με κλιματικά τέλη όλα τα μεταφορικά μέσα και όλοι οι λέβητες των πολυκατοικιών, θα επηρεαστούν συνεπώς και η αυτοκινητοβιομηχανία και η κατανάλωση.

Οι προσομοιώσεις που έχει κάνει η Κομισιόν δείχνουν ότι η τιμή του προστίμου για κάθε κιλό διοξειδίου του άνθρακα θα διπλασιαστεί για τις βιομηχανίες μέχρι το 2030 και θα φτάσει στα 90 ευρώ, ενώ για τις μεταφορές και για τις κατοικίες των πολιτών θα κυμανθεί μεταξύ 45 και 80 ευρώ.

Ο άνθρακας των συνόρων

Θεσμοθετούνται και «πράσινοι» δασμοί για τα εισαγόμενα προϊόντα που παρήχθησαν ρυπαίνοντας το περιβάλλον, αφού η Ενωση έχει θέσει για τα μέλη της υψηλότερα περιβαλλοντικά στάνταρ από κάθε άλλη χώρα. Πρόκειται για μέτρο που αφ’ ενός πρέπει να μην καταστρατηγήσει τους κανόνες του διεθνούς εμπορίου, όπως αυτοί έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, αφ’ ετέρου, δε, πρέπει να εξισορροπήσει τις αντιθέσεις από τις ενστάσεις που εγείρουν οι μεγάλοι εξαγωγικοί παίκτες, δηλαδή η Κίνα, οι ΗΠΑ και η Ρωσία. Αν εξεταστούν από πλευράς ανταγωνισμού οι νέοι δασμοί, θα προστατεύσουν κάπως τα ευρωπαϊκά προϊόντα, τα οποία ασφαλώς θα ακριβύνουν.

Ο στόχος της ηλεκτροκίνησης

Ο απώτερος στόχος της Κομισιόν είναι η ηλεκτροκίνηση των μεταφορών. Ετσι τα μέτρα της προβλέπουν την εγκατάσταση σχεδόν δέκα εκατομμυρίων ηλεκτρικών σταθμών φόρτισης σε όλες τις χώρες-μέλη της. Τα μέτρα καθορίζουν ότι μέχρι το 2025 οι εκπομπές ρύπων για τα αυτοκίνητα πρέπει να μειωθούν κατά 15% και μέχρι το 2030 κατά 37,5 % (31% για τα φορτηγά). Για το έτος 2035 η μείωση καθορίζεται στο 65%, κάτι που σημαίνει εξάλειψη των βενζινοκινητήρων και των ντίζελ μέχρι τότε. Η Κομισιόν περιλαμβάνει την πυρηνική ενέργεια στις καθαρές ενέργειες, ωστόσο δεν την ενθαρρύνει.

Το Ταμείο για το Κλίμα

Η Κομισιόν προβλέπει χρηματοδότηση του Ταμείου για το Κλίμα με 8 δισ. ευρώ ετησίως, βασικά από τα πρόστιμα του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών. Επειδή στόχος είναι να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα τα νοικοκυριά, το Ταμείο θα ενισχύσει τους πιο ευάλωτους ιδιώτες, οι οποίοι θα κληθούν να αλλάξουν αυτοκίνητα, να πληρώσουν ακριβότερη τη βενζίνη και να μεταβάλλουν την οικιακή θέρμανση.

Το Ταμείο για το Κλίμα θα χρηματοδοτήσει και όλες τις μορφές εκσυγχρονισμού στους ΟΤΑ. Λόγου χάρη, οι δήμοι και άλλοι φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα θα έχουν πρόσβαση στο Ταμείο για να ανανεώσουν τον στόλο των λεωφορείων τους. Ολα αυτά θα συμβαδίζουν με τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και από τον ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό που προβλέπει άλλα 600 δισ. ευρώ για αυτό το συγκεκριμένο θέμα. Το πακέτο περιλαμβάνει επενδύσεις για την προστασία του περιβάλλοντος 400 δισ. ετησίως, κάτι που ισοδυναμεί με το 3% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Ορισμένες φορολογικές ελαφρύνσεις θα συμφωνηθούν, οι όροι των οποίων θα καθοριστούν από τις εθνικές κυβερνήσεις.

Ακριβότερο το ρεύμα

Η Κομισιόν πραγματοποίησε προσομοιώσεις για τις συνέπειες των μέτρων στο κόστος της ενέργειας και στην απασχόληση. Το αναμενόμενο κόστος είναι η αύξηση των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος, η οποία ωστόσο δεν κρίνεται ανησυχητική από το επιτελείο της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Στην απασχόληση δεν αναμένει η Κομισιόν σοβαρές συνέπειες.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...