687
Μεσάνυχτα Πέμπτης, Μίσιγκαν: Εργαζόμενοι απεργούν έξω από το εργοστάσιο της Ford στο Γουέιν | REUTERS/Eric Cox

Κρίση στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία: Αρχισαν οι απεργίες στις «Τρεις του Ντιτρόιτ»

Protagon Team Protagon Team 15 Σεπτεμβρίου 2023, 10:06
Μεσάνυχτα Πέμπτης, Μίσιγκαν: Εργαζόμενοι απεργούν έξω από το εργοστάσιο της Ford στο Γουέιν
|REUTERS/Eric Cox

Κρίση στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία: Αρχισαν οι απεργίες στις «Τρεις του Ντιτρόιτ»

Protagon Team Protagon Team 15 Σεπτεμβρίου 2023, 10:06

Το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους σε τρεις μεγάλες αμερικανικές κατασκευάστριες αυτοκινήτων ανακοίνωσε την έναρξη απεργιακής κινητοποίησης σε τρία εργοστάσια τα μεσάνυχτα της Πέμπτης (τοπική ώρα· στις 07:00 ώρα Ελλάδας), καθώς δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τη σύναψη νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας.

«Η απεργία ξεκινά στα τρία εργοστάσια που είχαν οριστεί», έκανε γνωστό το πανίσχυρο United Auto Workers (UAW), ο επικεφαλής του οποίου εξήγησε νωρίτερα πως επελέγησαν τρεις μονάδες –μία της καθεμιάς από τις λεγόμενες μεγάλες «τρεις του Ντιτρόιτ», δηλαδή τις General Motors, Stellantis και Ford– για την άνευ προηγουμένου κινητοποίηση, καλώντας τα μέλη του συνδικάτου να είναι έτοιμα να συμμετάσχουν με τη σειρά τους στις απεργιακές κινητοποιήσεις, ανάλογα με την πορεία των συλλογικών διαπραγματεύσεων.

Ο Σον Φέιν εξήγησε πως πρόκειται για τα εργοστάσια όπου παράγονται το δημοφιλές μοντέλο Bronco της Ford στο Γουέιν (Μίσιγκαν), ανοικτά ημιφορτηγά της GM στην Ουέντζβιλ (Μιζούρι) και Jeep της Stellantis στο Τολέντο (Οχάιο). Τα οχήματα αυτά εισφέρουν το τρέχον διάστημα τις μεγαλύτερες πωλήσεις των «τριών του Ντιτρόιτ».

Στα εργοστάσια δουλεύουν περίπου 12.700 εργαζόμενοι.

«Για πρώτη φορά στην ιστορία μας, θα απεργήσουμε και στις τρεις Μεγάλες Τρεις», επέμεινε ο Φέιν, ο οποίος μάλιστα μετέβη στην απεργιακή συγκέντρωση στο εργοστάσιο στο Γουέιν του Μίσιγκαν.

Ο ίδιος δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η απεργία να γενικευτεί. «Αν χρειαστεί να απεργήσουμε όλοι, θα το κάνουμε», είπε.

Ο Σον Φέιν πρόεδρος του σωματείου United Auto Workers  συμμετέχει στην πικετοφορία έξω από εργοστάσιο στο Γουέιν του Μίσιγκαν (REUTERS/Rebecca Cook)

Αν η απεργιακή κινητοποίηση διαρκέσει, η αμερικανική οικονομία θα υποστεί πλήγμα: πολλές εταιρίες εξαρτώνται από την αυτοκινητοβιομηχανία και τους εργαζόμενους σε αυτή.

Η διένεξη για τις νέες συλλογικές συμβάσεις ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρό πρόβλημα στον Δημοκρατικό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, που θα διεκδικήσει την επανεκλογή του το 2024. Ο Μπάιντεν καλεί εδώ και καιρό να κλειστεί το ταχύτερο συμφωνία για τις νέες συλλογικές συμβάσεις.

Η διαπραγμάτευση είναι σκληρή και οι δυο πλευρές απέχουν ακόμη πολύ. Το συνδικάτο ζητεί αυξήσεις 40%, οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε πως δεν θα δεχθούν να ξεπεράσουν το 20%, ενώ απορρίπτουν άλλα αιτήματα-κλειδιά του UAW.

Η προθεσμία για την εξεύρεση λύσης ανάμεσα στη Ford, τη General Motors και τη Stellantis από τη μία και το σωματείο Ενωμένων Εργαζόμενων στην Αυτοκινητοβιομηχανία (United Auto Workers – UAW) εξέπνευσε τα μεσάνυχτα της Πέμπτης 14 Σεπτεμβρίου και η απόσταση που χωρίζει τις δύο πλευρές παραμένει τεράστια, σύμφωνα με τον Guardian.

Η απεργία είναι η μεγαλύτερη εδώ και δεκαετίες, καθώς είναι η πρώτη φορά που οι εργαζόμενοι και στις τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιντ αποφασίζουν να απεργήσουν ταυτόχρονα. Τις κινητοποιήσεις συντονίζει ο πρόεδρος του UAW, Σον Φέιν. Ο Φέιν είπε ότι σκοπεύει να οργανώσει μια σειρά από περιορισμένες και στοχευμένες κινητοποιήσεις, προκειμένου να κλείσουν μεμονωμένα εργοστάσια σε όλες τις ΗΠΑ.

Το συνδικάτο έχει ένα «απεργιακό ταμείο» 825 εκατομμυρίων δολαρίων, από το οποίο θα πληρώνει τους εργάτες που απεργούν 500 δολάρια την εβδομάδα. Τα χρήματα επαρκούν για να καλυφθούν όλα τα μέλη του συνδικάτου (περίπου 150.000 άνθρωποι) επί τρεις μήνες. Οι στοχευμένες απεργίες έχουν αυτόν ακριβώς το σκοπό: να κρατήσουν περισσότερο τα χρήματα.

Επίσης, οι στοχευμένες κινητοποιήσεις θα περιορίσουν και τις οικονομικές ζημιές των ίδιων των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Η Stellantis έχει απόθεμα σε Jeep για 90 ημέρες, αλλά εάν το εργοστάσιο στο Τολίντο μείνει κλειστό για μια εβδομάδα, η εταιρεία εκτιμάται ότι θα χάσει περισσότερα από 380 εκατομμύρια. Εάν οι διαπραγματεύσεις δεν αρχίσουν ξανά, είναι πολύ πιθανό οι κινητοποιήσεις να γενικευτούν μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες.

Ανάμεσα στα αιτήματα του συνδικάτου είναι η αύξηση των αποδοχών των εργατών κατά 40%, η κατάργηση των βαθμίδων, σύμφωνα με τις οποίες κάποιοι εργάτες παίρνουν χαμηλότερους μισθούς και η επαναφορά παλαιότερων εργατικών προνομίων, όπως η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για τους συνταξιούχους του κλάδου.

Οι εργαζόμενοι λένε ότι τα τεράστια κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών τούς επιτρέπουν να ικανοποιήσουν τα αιτήματα. Από το 2013 έως το 2022, τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών αυξήθηκαν κατά 92% και στο σύνολό τους υπολογίζονται στα 250 δισεκατομμύρια δολάρια. Την ίδια περίοδο οι αποδοχές των υψηλόβαθμων στελεχών αυξήθηκαν κατά 40%, ενώ περίπου 66 δισεκατομμύρια μοιράστηκαν στους μετόχους. Πέρα απ’ όλα αυτά, η βιομηχανία θα λάβει πρωτοφανή φορολογικά κίνητρα για τη μετάβασή της στην ηλεκτροκίνηση.

Οι ωριαίες αποδοχές των εργαζομένων, όμως, όσο συμβαίνουν όλα αυτά, έχουν πέσει κατά 19,3% από το 2008.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...