Τον έλληνα καπετάνιο του τάνκερ «Nave Andromeda», το οποίο βρέθηκε την περασμένη Κυριακή υπό την απειλή πειρατείας από λαθρεπιβάτες στα ανοιχτά των αγγλικών ακτών, επαινούν οι Βρετανοί αλλά και η πλοιοκτήτρια εταιρεία για την ψυχραιμία που επέδειξε τις 10 ώρες που διήρκεσε η απειλή. Χαρακτηρίζουν «υποδειγματική» την αντίδρασή του.
Ο καπετάνιος κλειδώθηκε στη γέφυρα και κράτησε τον έλεγχο του πλοίου στα ανοικτά της Νήσου Γουάιτ, λίγα μίλια από το λιμάνι του Σαουθάμπτον, όπου κατευθυνόταν, πριν επέμβουν βρετανοί κομάντος και συλλάβουν τους λαθρεπιβάτες οι οποίοι θεωρείται βέβαιο ότι επιβιβάστηκαν στο Λάγκος, της Νιγηρίας.
Οι επτά λαθρεπιβάτες απειλούσαν να σκοτώσουν το πλήρωμα και να καταλάβουν το πλοίο. Ο καπετάνιος κάλεσε τις βρετανικές αρχές ζητώντας βοήθεια και όταν έφτασε η στιγμή, κράτησε σταθερό το μήκους 228 μέτρων πλοίο επιτρέποντας στους 16 κομάντος των ειδικών δυνάμεων να κατέβουν με σχοινιά στο κατάστρωμα από ελικόπτερα και να συλλάβουν τους επίδοξους πειρατές, οι οποίοι βρέθηκαν να έχουν στην κατοχή τους αιχμηρά αντικείμενα.
Σύμφωνα με την Telegraph, ο καπετάνιος είπε στην επικοινωνία του με το βρετανικό Λιμενικό ότι προσπαθούσε τους κρατήσει ψύχραιμους αλλά οι εισβολείς είχαν καταφέρει να ανέβουν πέντε ορόφους και βρίσκονταν έξω από τη γέφυρα του πλοίου όπου είχε οχυρωθεί. Σημειωτέον ότι στα σύγχρονα τάνκερ η γέφυρα μπορεί να ασφαλίζεται από μέσα και ο καπετάνιος να κινεί κανονικά το σκάφος όσο δεν απειλείται το μηχανοστάσιο του.
Με βαριά αγγλική προφορά, στο ηχητικό ντοκουμέντο, ακούγεται να λέει: «Οι λαθρεπιβάτες βρίσκονται εδώ έξω, βλέπω τέσσερα άτομα στην αριστερή πλευρά, στο μέσο του πλοίου, κοντά στο manifold (στην περιοχή όπου βρίσκονται οι γραμμές φορτίου του πλοίου) και δύο άτομα στα δεξιά της γέφυρας, αλλά δεν μπορούν να μπουν μέσα. Προσπαθώ να τους κρατήσω ήρεμους αλλά χρειάζομαι άμεσα, άμεσα βοήθεια».
Ο καπετάνιος είχε διατάξει το υπόλοιπο πλήρωμα -έλληνες και φιλιππινέζοι ναυτικοί- να μετακινηθεί σε άλλο ασφαλές σημείο του πλοίου. Ο πρώτος μηχανικός, επίσης Ελληνας, ήταν στη θέση του στο μηχανοστάσιο, καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.
Οταν σκοτείνιασε, ο καπετάνιος έσβησε τα φώτα και έστρεψε το δεξαμενόπλοιο σε δυτική πορεία, αντίθετα στη φορά του ανέμου, για να διευκολύνει έτσι την προσέγγιση των ελικοπτέρων και την έφοδο των κομάντος.
Η ομάδα των κομάντος χωρίστηκε στα δύο και κατέβηκε στο κατάστρωμα περικυκλώνοντας τους λαθρεπιβάτες, τους οποίους αιφνιδίασαν με δυνατά φώτα. Οι Νιγηριανοί παραδόθηκαν σχεδόν αμέσως. Η όλη επιχείρηση κράτησε εννέα λεπτά.
Η ελληνική πλοιοκτήτρια εταιρεία Navios Tanker Management (της Αγγελικής Φράγκου) εξήρε την ψυχραιμία και την υποδειγματική αντίδραση του καπετάνιου.
Το πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι του Σαουθάμπτον, στη νότια Αγγλία, το οποίο και ήταν ο τελικός του προορισμός.
Οι λαθρεπιβάτες κρατούνται σε αστυνομικό τμήμα της περιοχής και βρίσκονται αντιμέτωποι με την ποινή των ισοβίων αν τους απαγγελθούν κατηγορίες και βρεθούν ένοχοι για απόπειρα πειρατείας με τη χρήση απειλών ή βίας.
Οι Αρχές εκτιμούν ότι θα ζητήσουν άσυλο, όπως και δικαιούνται, κάτι που θα τους «δέσει τα χέρια». Οπως σημειώνει η Telegraph, είναι κάτι που συνέβη και πριν δύο εβδομάδες, πάλι με λαθρεπιβάτες από τη Νιγηρία, σε άλλο πλοίο.
Αν ζητήσουν άσυλο, η νομική διαδικασία για την απέλασή τους θα πάρει πολύ καιρό και δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα εγκριθεί, ακόμα και αν τιμωρηθούν με ποινή φυλάκισης.
Επίσης, ακόμα και να εγκριθεί η απέλασή τους, η Νιγηρία μπορεί να αμφισβητήσει ότι είναι δικοί της πολίτες και να αρνηθεί την είσοδό τους στη χώρα.
Εως τώρα, το 2020, οι μετανάστες που διέσχισαν τη Μάγχη και έφτασαν στις βρετανικές ακτές έχουν φτάσει τους 7.500, τετραπλάσιος αριθμός σε σχέση με το 2019.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News